Henrik Vs skip funnet?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 03 apr 2004 07:38
Ort: Norge/Norway

Henrik Vs skip funnet?

Inlägg av Varulv » 02 nov 2015 20:56

Det må sies at det var litt av en enestående timing for den kjente marineforfatteren Ian Friel som utarbeidet en bok til minne om den første engelske flåteorganisatoriske mobiliseringen som dokumenteres for ettertiden for seks hundre år siden, at det er gjort et interessant funn av et vrak i elven Bursledon, Hamble som kan være "Holy Ghost" (også kjent som "Holigost") som skal ha forfalt i opplag. På et luftbilde tatt i 1979 ble det oppdaget en unaturlig avvikling ett stykke nedover elven fra vrakstedet for "Grace Dieu" da elven var på sitt laveste. Deretter ble det tatt initiativet til å skanne området med nyere kamerateknologi i året 2015 som da fremvist at det var en struktur av ukjent opprinnelse, selv om den ikke var så stor som "Grace Dieu" som er verdenshistoriens største klinkbygde skip man vet om.

Deretter den 12. oktober 2015 ble det offentliggjort at det var funnet et skipsvrak selv om det ennå ikke er datert, som nå skal utsettes for omfattende undersøkelser i de neste to år med teknologi som med hell har vært brukt på "Mars" utenfor Sverige. Hvis vraket er "Holigost", er det fra et rent marinarkeologisk perspektiv et ekstraordinært funn som savnet sitt sidestykke fordi dette skipet opprinnelig het "Santa Clara" som var kapret i 1413 eller 1414 av et skip utkommandert av William Soper under meget uklare omstendigheter - og det var et kongelig skip eide av den spanske dronningen. Dessverre er Friel som nå er blitt en gammel mann, upresist om hvordan det hendt i hans nye bok, bare at "Santa Clara" var "et gammelt skip" av uante størrelse - 760 bruttotonn, hvilken tilsi dimensjoner på 12 m bredde x 30 m lengde for selve skroget. Det var meget stort for engelskmennene hvis det største skipet, "Trinity" som tilhørte Henrik 4. av England, bare var på 300 tonn. Ennå skulle det spanske skipet bli begynnelsen på "the great ships" i den engelske historien som først sluttet med slagskipet HMS "Vanguard" i 1900-tallet.

Det var besluttet i 1414 om å ta i bruk det spanske storskipet for egne tjeneste, og dermed startet et ombyggingsprosjekt i Southampton som skulle ta et år. Denne opplysningen er interessant i seg selv, for det er som hvis man skulle bryte ned og gjenreise skipet. Ettersom "Santa Clara" hadde spansk opprinnelse er det et meget godt spørsmål om det kan være klinkbygd eller kravellbygd, men mye tyder på førstnevnte fordi det er dokumentert at de engelske skipsbyggerne ikke klarte å reparere de erobrede karakkene som kom fra Genova i Italia hvor de var kravellbygd den gang. I 1416-1417 klarte engelskmennene å erobre syv eller åtte karakker ("carracks"), men bare to forbli sjødyktig i året 1422. Det er notert at "Holigost" skal ha hatt store lekkasjeproblemer. Man klarte aldri å få bukte med lekkasjene så "Holigost" ble utrangert i 1426 for omfattende reparasjon, men arbeidet var oppgitt kort etterpå. Man hadde ført skipet oppe i elven som tømmes ved tidevannet, for å kunne ha en naturlig dokk, og siden stivet opp skroget med nedhamret stokker i elvebunnen. Bare en undersøkelse av skipsvraket kan avslører om det er kravellbygd, og da vil "Holigost" bli det tidligste funnet noensinne av et kravellbygd fartøy utenfor Middelhavsområdet. Det er også notert at det var først i året 1414 engelskmennene startet arbeidet på de første sanne storskip med bruttotonnasje større enn 300 tonn. Kanskje var "Santa Clara" modellen for de mye større storskipene med "Grace Dieu" som det største.

"Grace Dieu" var på 1,400 tonn, etterfulgt av "Jesus" på 1,000 tonn, siden "Holigost" på 740-760 tonn og deretter "Trinity Royal" på 500-540 tonn (selv ombygd eller gjenbrukt fra "Trinity" på 300 tonn).

http://www.telegraph.co.uk/news/earth/e ... river.html
Senast redigerad av 1 Varulv, redigerad totalt 2 gånger.

Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 03 apr 2004 07:38
Ort: Norge/Norway

Re: Henrik Vs skip funnet?

Inlägg av Varulv » 02 nov 2015 22:42

Friel har lenge interessert seg for middelalderhistorie til sjøs med flere boktitler på seg, så det var naturlig for ham å lage en bok om Henrik 5.s marine under årene 1413-1422 da man så en gjenopplivning av Hundreårskrigen med en regelrett invasjon av Frankrike som sluttet med noe som minner om en fullstendig seier. Denne boken kom ut i oktober 2015 og er ennå bare tilgjengelig fra forlaget The History Press i dette året - den vil bli frigitt i januar 2016. Det er en meget god bok selv om det har Jørgen H. Barfod-preg over seg. For disse som ikke vet det, Barfod var en dansk marinehistoriker som arbeidet for Marinehistorisk selskab (MHS) i København som hadde gjort seg kjent for sine bøker i mange år om sjøkrigshistorie fram til 1720. Han deltok i MHS`s serie "Den danske flådes historie" og gjort det bra med boken "Flådens fødsel", men så begynte kvaliteten å tape seg med "Christian 3.s flåde" og deretter kom "Niels Juels flåde" (1660-1720) som ble en total katastrofe som kan ha bidratt til at serien bremset opp og siden blir oppgitt for godt. Barfod hadde latt alderdommen kommet i veien i sitt arbeid og fullstendig mistet lesernes oppmerksomhet. Noe liknende kunne sees i Friels bok, men det er mer lik "Flådens fødsel" enn "Niels Juels flåde".

"Henry`s Navy - The Sea-road to Agincourt and Conquest 1413-1422" viser seg å være en god bok selv om det er litt roterende og noe upresist fordi det virker som at Friel ikke samordnet sine opplysningene man deretter samlet i bokformat. Men boken inneholder meget mye interessant omkring bakgrunnen, de maritime hendelsene (som kompliseres av de historiske kildene den gang som var litt for klassesjåvinistisk til å dokumentere samtidige hendelser), vellet av dokumentasjon som har blitt bevart til nyere tid og mye annet inkludert en opplisting over samtidige navngitte skip som hadde tjenestegjort Henrik V. i hans regimetid. En stor feil er at Friel ikke forsøkt å rekonstruere utseendet på storskipene i sin bok, så det bare er på frontcoveren man kan se et skip fra den tid. Motivet for det rekonstruerte skipet på frontcoveren trolig kom fra en treskjæring funnet i St. Nicolas chapel, Kings Lynn som avslører et meget realistisk skip med to master. Denne avbildningen kan finnes i fotogalleriet mellom s. 128 og s. 129. Treskjæringen var lagd i 1419 og kan være av en genovesisk karakk, for dokumentene på disse i det kongelige arkivet avslørt at syv av de åtte erobrede skipene hadde to master. Bare "Jesus" hadde to master, og "Grace Dieu" var en forløper for fullriggeren med tre master. Om treskjæringen var av et engelsk storskip, er det bare "Jesus" på 1,000 tonn som hadde to master.

Friel var grundig i sitt arbeid hvor det kom fram at engelskmennene led meget sterkt av personellmangel fordi det var altfor få sjømenn som kunne rekrutteres, og det var aktuelt langt færre større fartøyer i begynnelsen på 1400-tallet enn ett århundre før. Mangel på sjømenn og sjødyktige fartøyer for krigsoppdrag var så primært at Henrik 4. måtte arrestere så mange utenlandske fartøyer som mulig hver gang en flåteekspedisjon skulle arrangeres, og når det sies at det var "1,500 til 1,600 fartøyer" i året 1415, avslørte de kongelige dokumentene at småfartøyer endog fra elver - på latin "naviculis" og "cimbs" fremfor "navis" - var tatt i bruk helt ned til de minste robåtene som kunne brukes som fraktebåter. En navneliste fra året 1417 på engelske og nederlandske fartøyer avslørt at de fleste som utkommanderes den gang var fiskefartøyer på omtrent 50 tonn. Henrik 5. regelrett skrapterte ut bunnen på tønna. I 1346 var det meget annerledes, da hadde Edvard 3. cirka 700 skip den gang med 15,000 mann. I 1415 tyder det på at det var mellom 12,000 og 15,000 på dobbelt så mange fartøyer.

Mens de genovesiske karakkene hadde to master hadde de engelske storskipene som også er av type karakk, bare en eneste mast med unntak av "Jesus" og "Grace Dieu" samt de større balingerne, små galeiliknende fartøyer med aner i vikingskipet. Alle seilfartøyene den gang hadde bare et seil om gang på masten som kunne være en pålemast, dvs. at riggen kan låres helt ned til skipsdekket og opp til utsiktstønna, men det krevde et meget omfattende tauverk og hjelpemidler som deretter mente at besetningen forstørres i tråd med størrelsen på seilet. "Holigost" hadde en besetning på 199 mann, hvilken er meget; for det inkluderte ikke krigsfolk. Mye større skip i 1500-tallet hadde ikke mange flere menn i sin fast skipsbesetning tross flere master og mange flere seil! Riggingen på de engelske skipene var åpenbart nådde en grense av det mulig, for man måtte lære fra genoveserne om hvordan å innføre nyheter som skulle kulminere i fullriggerskipet mange tiår senere. Det var seriøse mangler ved å bruke et eneste seil, og det er mulig at erfaringene som var høstet i Henrik 5.s årene kan ha ledet til utviklingen mot fullriggerskipet som begynte å ta form ved slutten på 1400-tallet.

Balingerne i seg selv var raske rofartøyer som hadde fremragende seilegenskaper som gjorde dem velegnet som speiderskip med kapasitet for å angripe og erobre selv storskip, var likedan populært som sjørøverfartøy. Disse var ikke mer enn 100 tonn i deres bruttotonnasje med opptil 70 årer og to mann per åre. Men det var balingerliknende galeier som med rette kan betegnes som galley, og disse var et populært valg for franskmennene som allikevel hadde lite hell med seg. "George" på 120 tonn bygd i 1416 var den første tomaster og dessuten kongens yndlingsskip for han hadde foretrukket å reise med denne galeien fremfor på andre skip, med en besetning på 143 mann og 71 årer (den siste åren kan være åre for styring) I vikingterminologi, ett trettifemrom skip. (35-roms, blant de største blant de norrøne skipene) Allikevel var det en galei som var mye større, som var bygd for Henrik 4. som da planlagt en pilegrimsreise til det hellige landet i 1412, "Jesus Maria" som hadde hele 252 årer og skal ha vært forlatt i Ratcliffe, London hvor den muligens kan finnes som vrak! "Jesus Maria" hadde trolig dobbelt nivå roere, en bireme som hadde eksistert i lang tid. Slike galeier var ualminnelig stort.

"Holigost" som mulig er funnet, kan være i selskap med "Trinity" som også var satt i dokk/opplag i den samme elven som også kan romme de andre karakkene "Andrew" ("Galeas Negre", som sank i havnen på byen Hamble) og "Marie Hampton" (navn ukjent, sank sammen med "Andrew" under en storm i 1420)

"Holigost" som kan være begynnelsen på sagnet om "the great ships of England", hadde en forløper som het "Le Carake" som var tatt av engelske sjørøverne i 1409 og beslaglagt av de engelske myndighetene i det neste året. Friel var meget lite konkret om dette skipet som var også stort, bare at det forulykket utenfor Isle of Wight i 1411 eller 1412. Masten skal ha blitt berget og satt på "Holigost". "Le Carake" opprinnelig het "Sancta Maria & Sancta Brigida" og var fra Spania.

Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 03 apr 2004 07:38
Ort: Norge/Norway

Re: Henrik Vs skip funnet?

Inlägg av Varulv » 02 nov 2015 23:53

Friel har egne website som er verdt et besøk.

https://ianfrielhistorian.wordpress.com ... eat-ships/

I denne artikkelen forklarer Friel litt om hvordan Henriks 5.s storskipene fikk deres skjebne. I kontrast til boken er innholdet mer korrekt anført, hvor han fortalt hvordan han fant det som kan være "Holigost" så tidlig som i året 1982 og kontaktet Sean McGrail om denne muligheten, men den gang hadde man bare mere stukket ned jernstang for å finne noe fast i den løse elvebunnen. Det er en meget interessant artikkel hvor han redegjort hvordan "Holigost" fikk sitt hvilested i året 1426 og deretter hvor de andre skipene hadde endt opp i slutten. "Trinity Royal" ("Royal" var for å skille fra et annet skip med det samme navnet) var tauet ut av Bursledon og lagt opp i en "utgravning" i mudderbunnen utenfor Hamble Hook som er på den andre siden av Hamble-le-Rice, dagens Hamble på tvers av elven. "Jesus" derimot var ført ut til byen Southampton for et dokk som var bygd i 1432-33. Det virker som at skipet var glemt liggende på den midlertidige dokken som kan være i American Wharf hvor det var funnet rester av et stort skip av eldre dato i 1848. Om det var "Jesus", er det for lengst ødelagt og borte.

I en andre artikkel er det mulig at Friel kan ha funnet det som kan danne grunnlaget for en rekonstruksjon av krigsskipet "Regent" som var sjøsatt i høsten 1488 utenfor Reding ikke langt fra landsbyen Snargate i Romney Marsh hvor det er funnet en skipsavbildning på et kalkmaleri i den lokale St. Dunstan kirken. Kalkmaleriet var oppdaget i 1960-årene da det var en restaurasjon den gang. Det var vurdert til å være fra perioden 1480-1520, en konklusjon som fremdeles er gjeldende den dag i dag. Snargate-skipet viser kanonporter eller åpninger for bruk av kanon/gevær - helt opptil 180 stykker er et estimat - og "Regent" hadde 225 skyts fra et gevær av litt større størrelse til en bombarder. Det som er interessant for oss i Skandinavia, er at denne skipstegningen har en profil som minner sterkt om det som finnes i danske kalkmalerier fra kirker som skulle vise storskipet "Maria" sjøsatt i tiden før 1517. I boken "Flådens fødsel" da Barfod samarbeidet med andre deriblant den superb Niels Probst, kunne man se rekonstruksjonen av "Maria" i s. 150-151. Den eneste forskjellen viser å være at "Regent" hvis Snargate-skipet er avbildet etter, har høyere forskip og et ekstra halvdekk i akterkastellet. Denne rekonstruksjonen er å se som modell i Orlogsmuseet i København i dag.