Folkvandring

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Folkvandring

Inlägg av vandal » 19 december 2015, 17:40

Hej Angantyr,

Genetiken är vist inte Ditt yrke. Hg H är utan tvekan föregångare till Hg I . Alfabetisk ordning är något man lär sig tidigt i skolan och enligt detta system är bokstaven b inte en syskon bokstav till bokstaven a men kallas för den bokstav som kommer efter bokstaven a i alfabetet. Hg klassificering bygger på samma enkla princip…..
Av samma skäl kunde inte mannen som levde för 13 700 år ha några handböcker i mineralletning eftersom han levde några tusen år före den bronsålder som föranledde migrationen av dravider till Europa.
Jag har börjat analysera regionen runt Västerås och försöker placera området i den dravidiska världsuppfattningen. Om nu Västra Aros stod där borde vi idag hitta något som styrker detta. Alla med intresse för historien känner till Anundshög och runstensinskriptionen med till synes fyra namn som de lokala uttolkare gav en lämplig men helt meningslös innebörd.
Vred som hög stenen,Folkvid som reste den och mottagaren Heden som var broder till Anund. Den roliga tolkningen på s.k. gammal skandinaviska är en verklig kastrering av stenens budskap.
Även idag betyder Vred på tamiliska ord. Enligt bibeln som till stora delar följer en tidigare skapelsekoncept börjar alt med ord och sedan rinner det bara undan med diverse plagiat och nya påfund. Folk som man också lyckades identifiera betyder på tamil Polak och är ett namn på en av åtta kosmologiska platser i den gamla religionen. Det är snart Jul så med hänsyn till julefriden i Sverige förflyttar jag mig utanför svenska statsgränser i den följande förklarningen.
Om man ser på Europa och antar att dess kosmologiska mittpunkt en gång i tiden funnits i dagens Slovakien borde den nordvästra delen av Europa tillhöra den gamla gudinnan Wag.
Redan Adam och senare även Helmold beskriver regionen Oldenburg-Starigrad som ett mycket gammalt område redan på 11 och 12 hundratalet.Båda kallar den slaviska befolkningen i området för Wagirier och området själv för Wagirien.Helmold anser att dessa slaver är kristendomens största motståndare.
Den populäraste guden kallades för Prove. Analogi till hans tempel i Oldenburg hittar vi idag i den indiska tempel Ranarani-Radzarani från 11 hundratalet i staden Bhubanesvar som ligger i staten Orissa som en gång i tiden kallades för Odra senare Kalinga.I denna tempel ser vi väktare av de åtta riktningar och kvadranter-ashtadikpalas som är grunden till kosmologins världskarta.Tempeln har en nordvästlig orientering på samma sätt som Oldenburg.
Varken i Oldenburg eller i Indien hittar vi ikonen av gudinnan Wag-språkets gudinna. Gud utan skepnad är den helige anden som saknar ansikte därför att han befinner sig i realitetens centrum.
Språkets gudinna Wag agerar-verkar genom ord som är början av alt. Källan till hennes makt är klokhet och hon utrycker-förmedlar genom språk.
De som observerade den lokala befolkningen i Wagrien under 11 och 12 hundratalet identifierade även tre undergrupper som de kallade för Albi.Vagiri och Obodriter-Bodrcer.Slaviska förskare tror att dessa namn identifierar etniciteten på olika slaviska stammar som bodde där men i verkligheten utrycker namnen endast graden av den religiösa mognaden av de som tillbad gudinnan Wag vid den tiden. Albi var de som började sin vandring längs floden Elbe till tempel i Oldenburg,Wagri var de som redan tillbad gudinnan och Obodriter var de som förunnats kunskapens gåva.
Den religiösa vandringen skulle sedan ändra riktningen till nordost. Först till Heiligen-Hafen.
Nu måste jag i pedagogiskt syfte återvända till gudinnan Wag.I senare hinduism var hon integrerat i guden Brahma som efter att guden Shiva som från början svarade för aspekten av skaparen,bevararen och förstoraren blev transformerat till Brahma-skaparen,Visna och Siva.
Enligt den dravidiska kosmologin har den norra kvadranten kallas för Pollonia vilket motsvarar även dagens politiska geografin i Europa. Polen är belägen norr om Slovakien och polackerna har alltid vetat att slovakerna vandrar norrut till Sverige. I Kronika Wielkopolska vars ursprung dateras till 13 hundratalet betraktas Polen som ett Midnatsland eller ett land i Norr. Jag tror inte att polackerna vet hur gammal ordet Pollonia i verkligheten är.

Med lite vilja och fantasi kan stenen i Västerås i vars inskription döljs såväl koden till ursprunget av alt vred-ord och folk- Pollonia hjälpa inte bara de som saknar en historisk identitet i Sverige, men även de fundamentalaliska katoliker i dagens Polen, att se på världen med ett litet leende.

God Jul.

Vandal

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Folkvandring

Inlägg av vandal » 11 januari 2016, 22:55

Hej igen,

Guldtempel i Aros låter mig inte vara i fred och jag har nu byggt två sök modeller för en möjlig identifiering av platsen där den kunde stå mellan åren 650-950. Dravider har, i de flesta av de kända tempel byggen följt en ganska strikt religiös och kosmologisk procedur.
Mitt problem är landhöjningen i Mälarregionen. Efter att ha läst tråden Landhöjning kring Mälaren under tvåtusen år, har jag förstod att det är mycket prat och lite verkstad. Inga användbara kartor och eller dataprogram där man kan följa strand linje med så där 100 års tidsintervall har presenterats.
Jag letar efter en karta-program där man kan fixera sex punkter och i förhållande till dessa visa förändringen i strandremsan under den aktuella tiden.
Punkterna är Danemora,Sala,Uppsala,Västrås,Birka och Stora Höggarn.
Om någon skulle ha tillgång till en sådan information skulle jag uppskatta en publik presentation av detta och eller en personlig kontakt.

Vandal

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Folkvandring

Inlägg av frodeh » 24 januari 2016, 18:05

Det finnes flere kommersielle verktøy for det du er ute etter her, men prisen er ofte høy, og jeg antar at du kanskje egentlig spør om det finnes åpen kildekode, gratis applikasjoner for formålet.

Jeg anbefaler da QGIS, og så antar jeg at du i tillegg trenger en høydemodell, en DTM for regionen du ser etter. Hvordan du får dette i Sverige vet jeg ikke ( i Norge er dette offentlig tilgjengelig inntil 10x10m eks http://data.kartverket.no/download/cont ... askema=All ). Jeg mener det er et stort offentlig kartprosjekt under gjennomføring i Sverige for å opprette landsdekkende DTM basert på LIDAR, men jeg kjenner ikke detaljene. Om du trenger et høyoppløst resultat trenger du en detaljert DTM, men ofte, om du opererer med store areal, vil en 10x10m eller større være bra nok.

Jeg antar at du ønsker å markere på kartet hva som er strandlinje gjennom historien, og dette finnes det flere verktøy som brukes. Her er ett av flere:
https://planet.qgis.org/planet/tag/terrain%20analysis/

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Folkvandring

Inlägg av vandal » 25 januari 2016, 17:20

Hej Frodeh,

Tack för hjälpen. När jag får tid så skall jag själv fixa kartan.Det bästa vore ändå om man anlitade någon form av en neutral producent av kartan eftersom jag misstänker att man ändå i framtiden ifrågasätter alt som ej kommer från Sverige. Diskussionen kommer att kretsa kring kartan, istället för vad den kommer att visa, i alla andra producentalternativ. När jag ändå skriver så måste jag erkänna att det förefaller mig mycket märkligt att man idag, i den svenska historiskt intresserade populationen ,saknar ett sådant dokument.

Vandal

Victrix
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 mars 2016, 10:37
Ort: Stockholm

Re: Folkvandring

Inlägg av Victrix » 12 mars 2016, 22:52

När jag var i England fanns det en TV komediserie med en Indier som påstod, och var absolut övertygad om, att Indier hade uppfunnit allt här i världen. Måste vara en ganska vanligt förekommen företeelse där?

Användarvisningsbild
Sören F
Medlem
Inlägg: 156
Blev medlem: 12 maj 2013, 11:06
Ort: Kbh. V

Re: Folkvandring

Inlägg av Sören F » 13 mars 2016, 08:38

vandal skrev:Tack för hjälpen. När jag får tid så skall jag själv fixa kartan.Det bästa vore ändå om man anlitade någon form av en neutral producent av kartan eftersom jag misstänker att man ändå i framtiden ifrågasätter alt som ej kommer från Sverige. Diskussionen kommer att kretsa kring kartan, istället för vad den kommer att visa, i alla andra producentalternativ. När jag ändå skriver så måste jag erkänna att det förefaller mig mycket märkligt att man idag, i den svenska historiskt intresserade populationen ,saknar ett sådant dokument.
Jag hade som geograf ett tag att göra med kusten vid Forsmark, där det modellerades också historiska vattenstånd apropå slutförvaring av kärnbränsle. Så jag är rätt säker på att det bland publikationer här: www.skb.se/publikationer/?articleId&tit ... r=brydsten finns vägar till det du efterlyser.

Skriv svar