Folkvandring

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Folkvandring

Inlägg av Karsten Krambs » 10 december 2015, 12:08

vandal skrev:Jag vet ej vem är Alexander Bugge,
Det siger lidt om din historiske baggrund.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Folkvandring

Inlägg av Markus Holst » 10 december 2015, 12:47

För några år sedan ägnade jag mig åt att läsa en bok om Rudbecks Atlantica. Jag kommer tyvärr inte ihåg vem som skrivit boken. Författaren gick emellertid noggrant igenom Rudbecks research och allt arbete han faktiskt gjorde. Författaren konstaterade också att Rudbeck på många sätt faktiskt vetenskapligt bevisade allt han sade. (Fadäsen med Silverbibeln kan vi lämna därhän).

Slutklämmen i boken är emellertid intressant- Där beskriver författaren de logiska fel Rudbeck gjorde. Främst gjorde han misstaget att han ignorerade allt som talade emot hans teori.

Jag tycker detta är en passande allegori i denna tråd.

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Folkvandring

Inlägg av Karsten Krambs » 10 december 2015, 12:53

Ephraim skrev:Men det innebär självklart inte att språket i Sverige bara hade 684 ord under perioden 800–1100. Det innebär bara att källmaterialet är begränsat.
Præcis. Der findes en del eksempler på at netop den skandinaviske tradition med skrivning i runeskrift fortsatte til langt ind i middelalderen. Her kan nævnes runeinskrifterne fra Bryggen i Bergen.
Runer fra Bryggen skrev:I dag uppgår antalet kända runinskrifter från platsen till mer än 700. Det har kallats det viktigaste runfyndet under nittonhundratalet. Före dessa fynd fanns tvivel om huruvida runorna någonsin använts för något annat än inskriptioner av namn och högtidliga fraser. Runinskrifterna från Bryggen visade det dagliga bruk som runor hade i detta område, och förmodligen även i andra delar av Skandinavien. Det framgår av fynden på Bryggen att runorna också använts för korrespondens.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Runinskri ... n_i_Bergen

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Folkvandring

Inlägg av Karsten Krambs » 10 december 2015, 14:18

Karsten Krambs skrev:
Bugge skrev:From the Swedish Björkö the Municipal and Commercial Laws in the Scandinavian countries were called Bjarkeyarréttr.
Kilde: Seafaring and Shipping during the Viking Ages, Alexander Bugge 1909.
Odinkarr skrev:Overalt i de danske landskaber forekommer begrebet "Birk", der på tysk udtales "Bezirk" med betydningen "område". Den olddanske betydning af ordet var et område, fysisk og juridisk, der lå under landskabsopdelingen "herat" (herred), der betegner det landområde der skal til for at brødføde 120 soldater i kongens hær. Ordet kendes i Danmark og Norge fra vikingetid.
Jeg byder derfor at "Birka" ganske enkelt betyder "område", og i mange tilfælde derfor en handelsplads, der jo også var en juridisk enhed, hvor bl.a. skatteudskrivning i form af handelstold fandt sted. Det danske ord menes at komme fra frisisk, hvor det på oldfrisisk har betydningen "retskreds, jurisdiktion".
Jeg tror derfor Bugge har helt ret.
Ja, selvfølgelig; Bugge selv henviser netop til Bjarkeyarréttr => Birkeretten.

BIRKERÄTT bir³ke~rät², äfv. BJÄRKÖRÄTT bær³kø)~ l. BJÄRKÖARÄTT -øa~, stundom BJÖRKÖ(A)RÄTT bjæ³k-, r. l. m.; best. -en; pl. (i bet. 1 o. 2) -er.
[fsv. biärköa (byærke-, byrke- rätter, motsv. ä. d. biærkeret, d. birkeret, fnor. bjarkeyjarréttr. Ordets första beståndsdel är biärkö, birka (se BIRKA)].

Der er en hel del eksempler på områder, der helt op i 1400-tallet fik stadfæstet Birkeretten gennem et Birkebrev.

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.ph ... 32/66.html

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Folkvandring

Inlägg av millgard » 10 december 2015, 15:49

Markus Holst skrev:För några år sedan ägnade jag mig åt att läsa en bok om Rudbecks Atlantica. Jag kommer tyvärr inte ihåg vem som skrivit boken. Författaren gick emellertid noggrant igenom Rudbecks research och allt arbete han faktiskt gjorde. Författaren konstaterade också att Rudbeck på många sätt faktiskt vetenskapligt bevisade allt han sade. (Fadäsen med Silverbibeln kan vi lämna därhän).

Slutklämmen i boken är emellertid intressant- Där beskriver författaren de logiska fel Rudbeck gjorde. Främst gjorde han misstaget att han ignorerade allt som talade emot hans teori.

Jag tycker detta är en passande allegori i denna tråd.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Göticism

Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Re: Folkvandring

Inlägg av ERland » 10 december 2015, 20:14

vandal skrev:Om man tittar på den genetiska analysen av den svenska befolkningen idag så är en majoritet av dessa bärare av de slaviska generna.
Gruppen R1a och I.
Källa?

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Folkvandring

Inlägg av vandal » 11 december 2015, 10:11

Hej Kersten Krambs,

Jag beklagar att jag aldrig läst något av Alexander Bugge. Det var inte meningen att såra någon när jag skrev att jag ej kände till honom. Det var en realitet och efter att jag närmare tittat på hans arbeten så ser jag inte heller något skäll att skaffa hans böcker till vårt bibliotek.

Vandal

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Folkvandring

Inlägg av vandal » 12 december 2015, 10:13

Hej Karsten Krambs,

Jag har nu följt din rekommendation att titta på runskrifterna från Bryggen i Bergen. Om Du verkligen menar att dessa texter styrker existensen av fornnordiska språket ända fram till trettonhundratalet så är jag ännu mera övertygat om att fornnordiska med hänvisning till runtexterna är ett skämt. Jag har inte hittat en enda sammanhängande mening i textraderna .Det är uppenbart att om man vill säga något meningsfullt så använder man en dålig latin. Translitterering och normalisering av texterna uppvisar också en vilja till att se strukturer som inte finns.

Vandal

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Folkvandring

Inlägg av Karsten Krambs » 12 december 2015, 10:53

vandal skrev:Jag har inte hittat en enda sammanhängande mening i textraderna.
Det beror nok på at der er tale om fragmentariske rester af tekster. Hvis du vil have flere eksempler på runernes fortsatte eksistens op i middelalderen har jeg her følgende -

Borgarþingsloven (Codex C.14), runeskrevet norsk håndskrift fra før år 1200, hvis ældre kristenret skønnes at være fra ca. år 1140. Ældste kendte fragment er fra ca. år 1230 og håndskriftkopier er fra omkring år 1300 til ind i 1400-tallet.

Codex Runicus (Codex AM 28 8vo), runeskrevet dansk håndskrift fra sidste halvdel af 1200-tallet (ca. år 1250-95), der indeholder Skånske Lov. Håndskriftkopi fra ca. år 1300.

Codex Wormianus (Codex AM 242/N:o28), runeskrevet dansk håndskrift fra ca. år 1260-70, med håndskriftkopi fra ca. år 1350.

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Folkvandring

Inlägg av Karsten Krambs » 13 december 2015, 11:58

ERland skrev:
vandal skrev:Om man tittar på den genetiska analysen av den svenska befolkningen idag så är en majoritet av dessa bärare av de slaviska generna.
Gruppen R1a och I.
Källa?
Her er lidt generelle hovedtal, der ikke må opfattes som faktiske, men som vejledende.

I Skandinavien dominerer tre haplogrupper i befolkningen, der samlet dækker mere end 80%. Udover Hg I1 (ca. 33%) er det Hg R1b (ca. 31%) og Hg R1a (ca. 19%).

R1b fordeler sig i Danmark med ca. 44%, Norge med ca. 28% og Sverige med ca. 22%.

R1a fordeler sig i Danmark med ca. 12%, Norge med ca. 27% og Sverige med ca. 19%.

Haplogruppe I:
I-M170/PF3715 - - I1-M253/CTS5783/S63 - - I1a-DF29/S438 - - I1a1b-L22/S142

I Sverige er haplogruppen I1-DF29 den mest almindelige med ca. 37%. Stor hyppighed findes i bl.a. Uppsala, Gotland og Blekinge ifølge en enkelt svensk måling.

Det er problematisk at påstå at Hg I har slavisk oprindelse; hvis det er det, der menes med 'slaviska generna'. Her mangler dokumentation! :o

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Folkvandring

Inlägg av vandal » 14 december 2015, 18:27

Hej Karsten Krambs.

Jag ser att Du har studerat Svenska haplogruppdatabasen. Regionen Uppland som tilldrar mitt intresse kan jämföras med ex.Halland.
Om vi studerar Y-DNA finner vi att i Uppland bär 44 procent av befolkningen på gruppen I
I Halland är det endast 20 procent.
Skillnaden i ex. haplogruppen R är 46 procent för Uppland och 50 procent för Halland.
Denna skillnad ligger i den statistiska felmarginalen som kan förklaras av den naturliga migrationen.
Skillnaden mellan Uppland och Halland i haplogruppen I kan ej förklaras statistisk och kräver en mera inteligent analys.Vendeltiden är säkert en av nycklarna till denna gåta. Rester från vandalerna hittar vi på gamla kartor från Uppland.Haplogruppen I särskiljer på minst två historiska invandringar av de som bar denna grupp redan några tusen år BC.Och det är i Uppland som vi kan följa den dravidiska kosmologin även idag.
Den största koncentrationen av haplogruppen I finner vi idag i Serbien.Det finns även i området som tidigare varit Etruskernas rike.
Flera forskare kopplar idag serber med heruler men det är återigen en lång historia.Viste Du förresten att det var herulerna som praktiserade eutanasi som standardbeteende redan för några tusen år sedan?

Vandal

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Folkvandring

Inlägg av Karsten Krambs » 15 december 2015, 10:57

@vandal;

Du kan følge debatten på denne tråd og få mere at vide omkring Y-dna, haplogruppe I1.

viewtopic.php?f=25&t=45500&start=30#p719821

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Folkvandring

Inlägg av vandal » 15 december 2015, 15:38

Hej Karsten Krambs,


Tak för länken.Efter att ha läst igenom alla inlägg är jag mer och mer övertygat om att även Y-kromosomens evolutionsträd, som åtminstone i grova drag börjar bli accepterad, stödjer mina teorier om tidig invandring av mineralletare och pilgrimer från Indien till Europa i allmänhet och till Sverige i synnerhet.
De religiösa symboler som vi idag finner i Sverige i form av hällristningar kan utan tvekan vara 8000 år gamla.
När man tittar på själva modellen av den genetiska evolutionen så är föregångaren till Hg IJK Hg H.
Det är bekräftat att ursprunget av Hg H finns i Indien,Sri lanka,Nepal,Pakistan,Iran,Central Asien och Arabien. Alla dessa länder ligger längs den väg som mineralletande och metall bearbetande dravider tog till Europa redan flera tusen år BC.
Den till synes oförklarliga uppkomst av och utbrott av nya mutationer i Hg I kan ha en mera naturlig förklarning om man accepterar att dessa mutationer uppkommer längst en väg till Europa som användes såväl for kommersiella som religiösa ändamål av andra än dåtidens Européer.
Europeiska och främst skandinaviska forskare utgår från en mycket begränsad referensram som omfattar och betraktar den tidiga bronsåldersmigrationen som ett resultat av bärplockarnas och jägarnas aktiviteter. Det är därför mycket svårt eller helt omöjligt att förklara den rika variationen i Hg I endast utifrån detta historieperspektiv. Debatten på länken som Du gav mig bekräftar detta.
Om man tillåter sig en tanke att människor från Indien i olika mängder , vid olika tider och med varierande skäl kommer till och återvänder från Europa så är uppkomsten av alla varianter inom Hg I mycket enklare att förklara. Alla dessa har under flera tusen år även kunnat bo på diverseplatser med mineralfyndigheter och eller religiösa helgedomar längs handelsvägen och muterat med lokalbefolkningen.
Om Hg I uppkom redan i Asien eller i Europa är en akademisk fråga som med dagens ringa material inte kan besvaras. Med all säkerhet kan dock sägas att föregångaren till Hg I är Hg H.

Vandal

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Folkvandring

Inlägg av Karsten Krambs » 15 december 2015, 19:02

Jeg kan ikke længere følge med i dit tankespin - så jeg forlader tråden her.

Angantyr
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 30 mars 2007, 22:42
Ort: Stockholm

Re: Folkvandring

Inlägg av Angantyr » 16 december 2015, 23:12

vandal skrev:Med all säkerhet kan dock sägas att föregångaren till Hg I är Hg H.
Hg H är inte en föregångare till Hg I; Hg H är ett syskon till Hg IJK som Hg I senare grenar av sig från.

Ett otvetydigt bevis för att Hg H och förgångarna till Hg I separerade för mycket länge sedan är att mannen från Ust'-Ishim i Sibirien, som levde för c:a 45000 år sedan, tillhörde Hg K2. Hg H och Hg IJK måste alltså ha separerat tidigare än så, kanske redan för 50000 år sedan.

Den tidigast individen tillhörande Hg I (närmare bestämt Hg I2a) som hittats levde för övrigt för c:a 13700 år sedan, vid Bichongrottan i Jurabergen i Schweiz. Varken några handböcker i mineralletning eller några indiska identitetshandlingar kunde hittas i hans grav.
OBS, jag är inte samma användare som Anganatyr.

Skriv svar