ERland skrev:Den svenske kungen Magnus Birgersson (d. 1275-90) kallas traditionellt Magnus Ladulås. Varför?
Konung Magnus Birgersson av Sverige regerade mellan åren 1275 och 1290. Han avled år 1290. Betydelsen av hans berömda tillnamn "Ladulås" har diskuterats en hel del bland historiker och andra forskare. Det finns inte något entydigt svar att ge på vad namnet "Ladulås" egentligen betyder. Det här är ändå en intressant fråga som vi kan lyfta fram till diskussion även här på Skalman.
ERland skrev:Beteckningen är inte känd i hans samtid
Beteckningen "Ladulås" är mycket riktigt inte känd i från bevarade källor från hans egen samtid på 1200-talet.
a81 skrev:Eller rättare sagt: Den har inte nämnts i någon av de fåtalet texter från 1200-/1300-talet som bevarats in i vår tid. Beteckningen kan mycket väl ha varit utbredd redan på hans tid, men inte skrivits ner eller i alla fall inte skrivits ner och bevarats till i dag. Varför skulle ett smeknamn/tillnamn som Ladulås nämnas i de fåtaliga samtida officiella dokumenten?
Det finns egentligen relativt många bevarade skriftliga källor från 1200- och 1300-talen men namnet Ladulås förekommer inte i någon av dessa bevarade skriftliga källor. Före 1400-talet förekomm andra tillnamn på kungen.
ERland skrev:belagd först i Visbykrönikan 1412.
Namnet Ladulås förekommer för första gången i bevarade skriftliga källor från början av 1400-talet. Det äldsta kända bevarade belägget för namnet
Ladulås är från den latinska klagoskriften
Epytafium regis magni ladhalas. Den bevaras som manuskript A 21 på Kungliga biblioteket i Stockholm.
ERland skrev:jag känner inte till någon Vladislav i Magnus' släktträd, eller någon speciell berömd Vladislav som han kan ha blivit uppkallad efter.
En tolkning som framförts är att namnet Ladulås syftar på namnet Ladislaus. Inte långt innan Magnus Birgersson föddes fanns i Sverige en kort tid en svensk kung med namnet Burislev. Namnet står nära det polska namnet Boleslav som i sin tur är ganska nära namnet Ladislav eller Vladislav. Det påminner om Ladulås. Det är möjligt och inte uteslutet att Ladulås skulle syfta på honom men jag är skeptisk till den här tesen. Det är för långsökt och förekommer inte i samtida källor.
ERland skrev:Jag tror mer på den första tolkningen med lås på lada. Eftersom den tolkningen gavs högst några decennier efter att namnet Ladulås först är belagt i skrift, så tycker jag den är trolig.
Jag tror också själv mest på den här tolkningen. Den behöver dock inte för den skull vara den korrekta.