Svärd hittat i Sibirien

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Claus
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 10 mars 2014, 16:52

Svärd hittat i Sibirien

Inlägg av Claus » 22 november 2014, 17:08

Den här artikeln ger mer frågor än svar. Ivan härjade på 1500-talet, men svärdet är väl av vikingatyp? Hur får det till den svenska kopplingen? Vilka spännande händelser har det varit med om?

http://siberiantimes.com/science/casest ... -terrible/

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Svärd hittat i Sibirien

Inlägg av CvD » 22 november 2014, 20:27

Förstår inte riktigt hur dom knyter svärdet till Sverige, ser inte riktigt den kopplingen heller.
Borde dessutom inte svärdet vara mycket mer rostigt, ser oväntat ok ut för att ha legat utomhus under en björk i minst 500 år.

/CvD

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Svärd hittat i Sibirien

Inlägg av B Hellqvist » 22 november 2014, 21:12

Jag skickade länken till min vän Peter Johnsson, en av de främsta svärdssmederna i världen, och han kommenterade det såhär:
Det är ett svärd med östbaltiskt ursprung. 1000- eller 1100 tal. Fästet helt i järn är typiskt, liksom dekorationen. Det är *inte* från Gotland eller Svenska fastlandet. Det hamnade inte i Novosibirsk under en militär operation initierad av Ivan den förskräcklige. (...) Mycket fint svärd. Särskilt inskriptionen. Jag tror det är äkta, men min första reaktion var att det var fejkat.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Svärd hittat i Sibirien

Inlägg av CvD » 22 november 2014, 22:56

Hellqvist, hade Peter någon åsikt om hur välbevarat det var efter så många år utomhus?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Svärd hittat i Sibirien

Inlägg av B Hellqvist » 22 november 2014, 23:09

Han nämnde inget om det, men vi har båda hanterat mycket gamla svärd som sett bra ut p.g.a. fyndomständigheterna. En syrefattig miljö kan bevara rätt bra.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Svärd hittat i Sibirien

Inlägg av pandersson2 » 23 november 2014, 04:49

Enligt bilderna så verkar ju inskriptionen inte vara från samma tid. Du borde se lokala angrepp på inskriptionen, vilket helt verkar saknas. Jag skulle gissa på att svärdet har gjorts mer intressant av någon. Kanske kan vara en effekt av restaurering och bildeffekt.

Skriv svar