Erik den Helige

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 790
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Erik den Helige

Inlägg av Patrik Öbrink » 29 april 2014, 08:38

Markus Holst skrev:De behåller väl Eriks ben i det som får anses som hans grav. Jag ser ingen skillnad på Eriks ben eller Birger Jarls ben, eller min pappas ben för den delen, som ju också "behålls" av svenska kyrkan
Du ser ingen skillnad men vi katoliker ser en stor skillnad. Vi vill kunna visa vördnad för S:t Eriks reliker och kunna falla på knä och be om hans förböner. Nu saknas den möjligheten eftersom Svenska Kyrkan, som snart inte kan kallas en kristen kyrka, ser relikerna som museiföremål.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Erik den Helige

Inlägg av Ralf Palmgren » 29 april 2014, 10:30

Patrik Öbrink skrev:Du ser ingen skillnad men vi katoliker ser en stor skillnad. Vi vill kunna visa vördnad för S:t Eriks reliker och kunna falla på knä och be om hans förböner. Nu saknas den möjligheten eftersom Svenska Kyrkan, som snart inte kan kallas en kristen kyrka, ser relikerna som museiföremål.
Har inte katedralen i Stockholm några reliker?

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 790
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Erik den Helige

Inlägg av Patrik Öbrink » 1 maj 2014, 07:20

Ralf Palmgren skrev:Har inte katedralen i Stockholm några reliker?
Unde högaltaret finns reliker av den helige Erik (dock inte alla), den helige Ansgar, Bartolomeus och den saligförklarade Elisabeth Hesselblad.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Erik den Helige

Inlägg av Markus Holst » 1 maj 2014, 08:53

Patrik Öbrink skrev:
Ralf Palmgren skrev:Har inte katedralen i Stockholm några reliker?
Unde högaltaret finns reliker av den helige Erik (dock inte alla), den helige Ansgar, Bartolomeus och den saligförklarade Elisabeth Hesselblad.
Jamen dåså, vad bråkar du om? Att katolikerna vill ha reliker är väl inte heller svenska kyrkans sak? Främst tycker jag att Erik skall få vila ostörd i sin grav.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 790
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Erik den Helige

Inlägg av Patrik Öbrink » 2 maj 2014, 08:32

Det som stör mig mest är att Svenska kyrkan kallar det reliker men inte vördar det som reliker. De behandlar dem som vilka museiföremål som helst. Men det är ju i linje med hur SvK ser på sin verksamhet numera - kyrkorna som museer och konsertlokaler som ska locka turister och "vanligt" folk, men helst inte kristna.

På samma sätt som SvK håller fast vid Erik den Heliges reliker utnyttjar man den heliga Birgitta, som vördas som ett av Europas skyddshelgon i den världsvida kyrkan. SvK delar ut ett pris i S:t Birgittas namn och kastar genom valet av pristagare hennes goda namn och rykte i smutsen.

Jag antar att det beror på att Svk hävdar apostolisk succession från fornkyrkan. man betraktar sig som en fortsättning på den medeltida kyrkan när det själva verket skedde ett brott och skapades en helt ny kyrka, byggd på lärorna från en enskild teolog och kungars makthunger och kontrollbehov. Men den diskussionen kan vi ta en annan gång på en annan plats.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Erik den Helige

Inlägg av Hexmaster » 2 maj 2014, 10:55

Patrik Öbrink skrev:Men den diskussionen kan vi ta en annan gång på en annan plats.
Tack.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Erik den Helige

Inlägg av Der Löwe » 2 maj 2014, 11:17

Kanske OT, men behandlar Katolska kyrkan sina reliker på något speciellt sätt? Ske de vara synliga, eller på någon speciell plats i en kyrka? Jag är inte raljant, men jag förstår inte varför en 50 minuters tågfärd till Uppsala ska vara så besvärlig när man vill dyrka relikerna från Erik den helige? Om de är så viktiga kanske en årlig tredagars pilgrimsmarsch kan arrangeras? För att sammanfatta frågan, är reliker "oanvändbara" när de inte finns i en katolsk kyrka? Det här är ingen provokation, jag är genuint okunnig i frågorna och är intresserad av ett svar.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 790
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Erik den Helige

Inlägg av Patrik Öbrink » 12 maj 2014, 08:33

Der Löwe skrev:Kanske OT, men behandlar Katolska kyrkan sina reliker på något speciellt sätt? Ske de vara synliga, eller på någon speciell plats i en kyrka? Jag är inte raljant, men jag förstår inte varför en 50 minuters tågfärd till Uppsala ska vara så besvärlig när man vill dyrka relikerna från Erik den helige? Om de är så viktiga kanske en årlig tredagars pilgrimsmarsch kan arrangeras? För att sammanfatta frågan, är reliker "oanvändbara" när de inte finns i en katolsk kyrka? Det här är ingen provokation, jag är genuint okunnig i frågorna och är intresserad av ett svar.
Problemet är att det vid Erik den Heliges grav i Uppsala domkyrka inte finns tillräckligt bra möjligheter för vördnad av relikerna. Det finns ingen bönepall och det är ofta för många turister där. Katoliker vill kunna falla på knä och vörda relikerna i lugn och ro. SvK betraktar relikerna som museiföremål snarare än heliga föremål.

Anders Ström
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 februari 2012, 18:27

Re: Erik den Helige

Inlägg av Anders Ström » 12 maj 2014, 10:58

Patrik Öbrink skrev:
Der Löwe skrev:Kanske OT, men behandlar Katolska kyrkan sina reliker på något speciellt sätt? Ske de vara synliga, eller på någon speciell plats i en kyrka? Jag är inte raljant, men jag förstår inte varför en 50 minuters tågfärd till Uppsala ska vara så besvärlig när man vill dyrka relikerna från Erik den helige? Om de är så viktiga kanske en årlig tredagars pilgrimsmarsch kan arrangeras? För att sammanfatta frågan, är reliker "oanvändbara" när de inte finns i en katolsk kyrka? Det här är ingen provokation, jag är genuint okunnig i frågorna och är intresserad av ett svar.
Problemet är att det vid Erik den Heliges grav i Uppsala domkyrka inte finns tillräckligt bra möjligheter för vördnad av relikerna. Det finns ingen bönepall och det är ofta för många turister där. Katoliker vill kunna falla på knä och vörda relikerna i lugn och ro. SvK betraktar relikerna som museiföremål snarare än heliga föremål.
Själv är jag katolik, men jag anser att St Eriks reliker historiskt sett hör hemma i Uppsala domkyrka, där de förvarades under medeltiden, precis som Birgittas reliker historiskt sett hör hemma i Vadstena Klosterkyrka där hennes dotter Katarina och de första birgittinerna var verksamma.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Erik den Helige

Inlägg av Der Löwe » 12 maj 2014, 15:09

Jag förstår problemet nu. Går det inte att samarbeta mellan kyrkorna så att speciella tidpunkter på dagen, eller speciella dagar i månaden är avdelade för stilla vördnad av relikerna, så kan fotograferande turister göra det vid andra tillfällen? Är inte det gamla grollet mellan kyrkorna avklarat?

Skriv svar