Erik den Helige

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Erik den Helige

Inlägg av tryggve » 23 april 2014, 17:02

Idag så öppnades Erik den Heliges relikskrin i Uppsala domkyrka. Benens ska undersökas, och man ska också ta prov för DNA-analys.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kungl ... 487896.svd
kungakraniet och kronan av förgylld koppar upp ur skrinet i Uppsala domkyrka.

- Det är en mycket ovanlig och märklig känsla. Det är inte ofta vi öppnar skrinet så med tanke på betydelsen av föremålet i det och historien är det fantastiskt att få vara med, säger domkyrkokaplan Lars Åstrand.

Det var han och professor Sabine Sten som med handskar på händerna lyfte upp relikerna.

- Vi har anledning tills vidare att tro att benen i skrinet till största del kommer från Erik, för de har funnits samlade hela tiden. Men man kan tänka sig att det finns andra reliker i skrinet. Undersökningarna kommer kanske att ge svar, säger Åstrand.
Sveriges Radio
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5843541

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Erik den Helige

Inlägg av Ralf Palmgren » 24 april 2014, 11:55

Det där är intressant. Jag undrar om utställningen kommer att hållas i Stockholm eller i Uppsala.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Erik den Helige

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 april 2014, 00:04

Det har uppkommit frågor om det är verkligen Erik den Heliges kropp som ligger i skrinet, men om man skall ta DNA-prov så måste man väl ha tillgång till någonting som tillhört honom, antar jag.

Stefan

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Erik den Helige

Inlägg av Valdemar Sappi » 25 april 2014, 00:52

Utställning? Det blir det väll ändå ingen!?
Jag fattar det som så att engelska forskare har så många kända ben att de hoppas hitta släktskap den vägen, och samtidigt bevis för att benen är Eriks.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Erik den Helige

Inlägg av tryggve » 25 april 2014, 15:55

Valdemar Sappi skrev:Utställning? Det blir det väll ändå ingen!?
Det är kronan ska konserveras och ställas ut. :-)
Kungakronan - Sveriges äldsta - tas samtidigt upp för att konserveras. Kronan ska visas upp för allmänheten i en utställning i sommar och i höst.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Erik den Helige

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 april 2014, 20:30

Jag har sökt efter lite grann som har hänt efteråt, men nyheten om öppningen av kistan var ungefär samma som Svenska Dagbladets och det är från min lokaltidning Uppsala Nya Tidning.

http://www.unt.se/uppsala/kungaskrin-sk ... 90491.aspx

Stefan

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Erik den Helige

Inlägg av tryggve » 25 april 2014, 20:54

Stefan Lundgren skrev:Jag har sökt efter lite grann som har hänt efteråt, men nyheten om öppningen av kistan var ungefär samma som Svenska Dagbladets och det är från min lokaltidning Uppsala Nya Tidning.

http://www.unt.se/uppsala/kungaskrin-sk ... 90491.aspx

Stefan
Det kommer nog att dröja ett tag innan vi får veta så mycket mer. DNA-analyserna kan ta väldigt lång tid, det beror på hur pass bra material man får fram, och vilka tester man ska göra. Övriga mätningar har jag inte riktigt lika bra koll på hur lång tid det tar, men jag antar att man väl ska sätta ihop en rapport.

Sedan är väl också frågan hur många personers DNA som finns på dessa ben, med tanke på att det väl är många som har hanterat dem genom århundradena. Men man tar man från en tand eller borrkärna från lårben så borde man kunna komma åt rent DNA.

Man kan väl även se om det finns ben från flera olika individer. Vilket nog nästan är troligt, det brukar ske så med reliker.... :-)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Erik den Helige

Inlägg av Markus Holst » 25 april 2014, 20:56

Alla tänder saknades tydligen. Har de försvunnit som souvenirer genom åren, tro?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Erik den Helige

Inlägg av tryggve » 26 april 2014, 12:12

Markus Holst skrev:Alla tänder saknades tydligen. Har de försvunnit som souvenirer genom åren, tro?
Säkert. Sedan har man kanske skänkt bort och bytt bort delar också, det där med reliker var (och är väl fortfarande) stort.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Erik den Helige

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 april 2014, 21:30

tryggve skrev:
Stefan Lundgren skrev:Jag har sökt efter lite grann som har hänt efteråt, men nyheten om öppningen av kistan var ungefär samma som Svenska Dagbladets och det är från min lokaltidning Uppsala Nya Tidning.

http://www.unt.se/uppsala/kungaskrin-sk ... 90491.aspx
Det kommer nog att dröja ett tag innan vi får veta så mycket mer. DNA-analyserna kan ta väldigt lång tid, det beror på hur pass bra material man får fram, och vilka tester man ska göra. Övriga mätningar har jag inte riktigt lika bra koll på hur lång tid det tar, men jag antar att man väl ska sätta ihop en rapport.

Sedan är väl också frågan hur många personers DNA som finns på dessa ben, med tanke på att det väl är många som har hanterat dem genom århundradena. Men man tar man från en tand eller borrkärna från lårben så borde man kunna komma åt rent DNA.

Man kan väl även se om det finns ben från flera olika individer. Vilket nog nästan är troligt, det brukar ske så med reliker.... :-)
Menar bara om det har kommit någonting med om själva kistöppningen, jag vet att det tar sin tid att ta DNA-prover och sånt.

Stefan

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 784
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Erik den Helige

Inlägg av Patrik Öbrink » 28 april 2014, 16:10

Jag förstår inte varför Svenska Kyrkan behåller Erik den Heliges reliker när de inte tror på helgon och reliker. De betraktar och behandlar relikerna som museiföremål när de i själva verket är heliga föremål för vördnad. Det rätta vore att överlämna dem till Katolska kyrkan, förslagsvis S:t Eriks Katolska domkyrka.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Erik den Helige

Inlägg av Markus Holst » 28 april 2014, 18:19

De behåller väl Eriks ben i det som får anses som hans grav. Jag ser ingen skillnad på Eriks ben eller Birger Jarls ben, eller min pappas ben för den delen, som ju också "behålls" av svenska kyrkan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Erik den Helige

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 april 2014, 18:51

St Eriks reliker finns i Uppsala Domkyrka p g a att kyrkan ville ha någonting som var historisk värde, visserligen finns det gravtumban över Gustav Vasa samt andra gravar, föremål och lite andra föremål med historisk förankring.

MVH

Stefan Lundgren

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Erik den Helige

Inlägg av tryggve » 28 april 2014, 23:16

Här fanns ett radioinslag med öppnandet.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5843408

Här fanns en video, men den kanske varit med tidigare.

http://www.svd.se/kultur/gravoppning-sk ... vd?sidan=6

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Erik den Helige

Inlägg av Hexmaster » 29 april 2014, 08:20

Patrik Öbrink skrev:Jag förstår inte varför Svenska Kyrkan behåller Erik den Heliges reliker när de inte tror på helgon och reliker. De betraktar och behandlar relikerna som museiföremål när de i själva verket är heliga föremål för vördnad. Det rätta vore att överlämna dem till Katolska kyrkan, förslagsvis S:t Eriks Katolska domkyrka.
Det historiskt konsekventa vore om katolikerna skickade några inbrottstjuvar som såg till att Erik hamnade i ett "gott" hem.

Skriv svar