Prima nocta

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Prima nocta

Inlägg av svartekaptenen » 26 november 2013, 08:24

Jag har funderat över Prima Nocta, var den verkligen i bruk och i så fall var, jag är tveksam
jag menar vill du göra bönderna förbannade så är det verkligen vägen att gå, framför allt i länder
där bondeklassen var stark som i Sverige eller England.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Prima nocta

Inlägg av Hexmaster » 26 november 2013, 08:43

EB skrev:The custom is paralleled in various primitive societies, but the evidence of its existence in Europe is almost all indirect...
http://www.faktoider.nu/jpn.html

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Prima nocta

Inlägg av Dag den vise » 26 november 2013, 10:26

Som Hexmaster nämner i sin Faktoider-post så tycks jus Prima Noctis vara en myt som i Europa mest haft till syfte att svartmåla godsägare. I George Orwells 1984 läser dessutom Winston Smith en historiebok där jus Prima Noctis finns med, men då är det kapitalister, och inte adelsmän, som använder den.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Prima nocta

Inlägg av KoteGaeshi » 29 november 2013, 08:22

Ah, det latinet! [Ius] primae noctis, dvs. första nattens rätt/lag.
Visserligen skulle det nog ha gjort bondeklassen upprörd, men feodalherren behövde väl kanske inte någon speciell lag på sin sida för att ta för sig av sina landbors döttrar?
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Prima nocta

Inlägg av Göstring » 29 november 2013, 10:18

KoteGaeshi skrev:Ah, det latinet! [Ius] primae noctis, dvs. första nattens rätt/lag.
Visserligen skulle det nog ha gjort bondeklassen upprörd, men feodalherren behövde väl kanske inte någon speciell lag på sin sida för att ta för sig av sina landbors döttrar?
Precis. Anses mytbustande av ius primae noctis också innebära ett vederläggande av att den feodala överheten skulle ha tagit för sig?

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Prima nocta

Inlägg av Ben » 29 november 2013, 15:34

KoteGaeshi skrev:Ah, det latinet! [Ius] primae noctis, dvs. första nattens rätt/lag.
Visserligen skulle det nog ha gjort bondeklassen upprörd, men feodalherren behövde väl kanske inte någon speciell lag på sin sida för att ta för sig av sina landbors döttrar?
Om situationen var sådan så hade feodalherren måhända inte särskilt stor anledning att invänta bröllop bland de underlydande?

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Inlägg: 1663
Blev medlem: 13 september 2004, 11:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Prima nocta

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 29 november 2013, 22:20

svartekaptenen skrev:Jag har funderat över Prima Nocta, var den verkligen i bruk och i så fall var, jag är tveksam
jag menar vill du göra bönderna förbannade så är det verkligen vägen att gå, framför allt i länder
där bondeklassen var stark som i Sverige eller England.
medeltidsmyten om Jus primae noctis, eller droit de cuissage, att ”vanligt folk” fick ge bruden till godsherren på bröllopsnatten. Check 1: Hat mot ”överklassen”. Jus primae noctis, droit de cuissage, är en av de gamla avslöjade myterna om medeltiden som skrevs långt senare för att framställa tiden som dålig. Inga bevis eller belägg existerar. I själva verket har myten blivit avslöjad av Alain Boreau, och även Paul-Eric Blanrues förord till dennes Boreaus bok
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Prima nocta

Inlägg av Ben » 29 november 2013, 23:06

Något i den vägen tycks dock ha förekommit i Katalonien eftersom La Sentencia de Guadalupe (1486) uttryckligen förbjuder företeelsen. Nikolaus av Popplau som reste igenom Spanien på 1480-talet nämner också att det förekom i Katalonien, se Jörg Wettlaufers Das Herrenrecht der ersten Nacht (1999)

Därmed förstås inte sagt att en sådan rätt existerade, utan snarare att det synbarligen förekom att adelsmän tog sig sådana friheter i samband med existerande ceremonier.

Wettlaufer nämner också 1500-talskällor som berör förhållanden i trakten av Zürich, där det tycks ha funnits något som påminde om droit du seigneur.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Prima nocta

Inlägg av KoteGaeshi » 3 december 2013, 18:39

Ben skrev:
Därmed förstås inte sagt att en sådan rätt existerade, utan snarare att det synbarligen förekom att adelsmän tog sig sådana friheter i samband med existerande ceremonier.

Nej, precis. Det blir ju en ännu större maktdemonstration i samband med bröllopet, även om adelsmannen inte i strikt mening hade "lagen" på sin sida.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Prima nocta

Inlägg av a81 » 3 december 2013, 21:11

Det kan säkert ha förekommit någonstans någon gång, men jag har mycket svårt att se att det någonsin skulle ha förekommit i Sverige, som inte knappast ens kan ses som ett feodalt samhälle. Det stora flertalet svenska medeltida frälsemän var "finare bönder", som knappast kunde utöva en sådan förnedrande maktdemonstration gentemot sina grannar ("vanliga bönder"). Jag misstänker att om en frälseman som provat att utöva primae noctis i Sverige under medeltiden, så skulle han antingen ha blivit ihjälslagen eller stämd inför tinget, där nämndemännen var bönder...

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Prima nocta

Inlägg av KoteGaeshi » 3 december 2013, 21:25

På tal om det ursprungliga inlägget så vet jag inte om jag vill hålla med om att bondeklassen var särdeles stark i England under högmedeltiden - efter normandernas invasion då.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Prima nocta

Inlägg av Stefan » 26 december 2013, 19:06

a81 skrev: Det stora flertalet svenska medeltida frälsemän var "finare bönder", som knappast kunde utöva en sådan förnedrande maktdemonstration gentemot sina grannar ("vanliga bönder"). Jag misstänker att om en frälseman som provat att utöva primae noctis i Sverige under medeltiden, så skulle han antingen ha blivit ihjälslagen eller stämd inför tinget, där nämndemännen var bönder...
Nej, men om han tog sig an sina torpares eller pigornas döttrar skulle det vara mycket lättare. Det var ju inte torparna som satt på sockenstämman.
Torpardöttrarna kunde han ha iofs få ändå som tidigare antytts, men iaf.

Vidare, just nu slår det mig att om sedvänjan alls förekom, så uttogs den troligen i praktiken som ett slags skatt. Dvs, det förutsattes att de unga tu (eller deras föräldrar) skulle friköpa bruden med en penninggåva eller penningars värde, och att så skedde i allmänhet.
De enda gånger det inte blev så och det blev reella problem och synligt var när de nygifta saknade tillgångar eller när godsägaren av någon anledning verkligen ville trycka till dem.

Skriv svar