Var det första korståget ett led i investiturstriden?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Var det första korståget ett led i investiturstriden?

Inlägg av Dag den vise » 21 oktober 2013, 22:22

Det finns flera teorier varför påven Urban II utlyste det första korståget. Jag har dock kommit på en förhoppningsvis ny teori om vad den egentliga orsaken till det första korståget var. Den går ut på att det hela var en påvlig undanmanöver som hade till syfte att skicka bort så pass många riddare från Europa så att den tysk-romerska kejsaren inte skulle få tillräckligt många riddare att alliera sig med så att han skulle kunna avsätta Urban II. Under den här tiden pågick nämligen en konflikt mellan påven och den tysk-romerska kejsaren som kallades investiturstriden, och som handlade om vem som hade rätten att utnämna biskopar (påven eller kejsaren). I investiturstriden hade redan åtminstone en påve blivit avsatt av tysk-italienska trupper och ersatt av en kejsarvänlig motpåve, så därför är det i alla fall i mina ögon troligt att påven kunde ta till så här desperata metoder för att slippa gå samma öde tillmötes. Så vad säger ni andra skalmaniter, kan det första korståget ha varit ett sätt för Urban II att slippa bli avsatt av den tysk-romerska kejsaren på eller har jag någonstans missförstått hur konfliktförhållandena i investiturstriden såg ut på den här tiden?

simoned
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 27 september 2010, 10:14

Re: Var det första korståget ett led i investiturstriden?

Inlägg av simoned » 12 november 2013, 08:34

Urban var en diplomatisk påve; under hans tid var investiturstriden vilande. Korstågsidén låg i tiden, det rådde en religiös väckelse. Idén hade prövats i mindre skala under reconquistan i Spanien. Ingen av de stora monarkerna ställde upp. Men Urban hade nog inte räknat med det folkliga genomslaget.
Tack för inlägget, det fick mig att titta till ämnet igen; mycket fascinerande period i historien. Henrik IV var en intressant och komplicerad person.

Signalvargen
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 november 2013, 23:06
Ort: Mölnlycke / Västra Götaland

Re: Var det första korståget ett led i investiturstriden?

Inlägg av Signalvargen » 27 februari 2014, 00:02

Ni har viktiga poänger bägge två, åtminstone som jag förstått saken. Dag den vise har en viktig poäng med "lediga riddare". Det första korståget engagerade många andra- och tredjefödda adelsmän. Det fanns också en religiös väckelse som senare mynnade ut i en tidig renässans under 1100-talet (med bl.a. nya klosterordnar). Jämfört med de senare korstågen så var det första också det mest framgångsrika (återerövringen av Jerusalem). Kan möjligen tillskrivas ett visst mått av överraskning och svag beredskap på den arabiska sidan, men ett av de viktigaste målen uppnåddes.

Skriv svar