Har Muhammed funnits på riktigt?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Har Muhammed funnits på riktigt?

Inlägg av Dag den vise » 1 februari 2013, 15:51

Efter att ha blivit tillfrågad att skapa en tråd om Muhammed, islams grundare enligt Koranen, har funnits eller ej, har jag nu gjort det. Frågan är alltså om det finns det några andra källor än Koranen som nämner Muhammed från den tid som han ska ha levt?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Har Muhammed funnits på riktigt?

Inlägg av Hans » 1 februari 2013, 16:06


Användarvisningsbild
Olays
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 2 juni 2009, 14:46
Ort: Addison NY-State

Re: Har Muhammed funnits på riktigt?

Inlägg av Olays » 1 februari 2013, 17:39

Jag uttalar mig inte i frågan men St John of Damascus (645 eller 676 till 749) betraktar ju uppenbarligen Muhammed som en person som har funnits i sin berömda sågning av Islam. (Muhammed c 570 - 632).

St Johns Islamkritik här: http://orthodoxinfo.com/general/stjohn_islam.aspx
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.

(Den som kan beskriva lågan brinner inte).

Petrarca.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Har Muhammed funnits på riktigt?

Inlägg av Donkeyman » 1 februari 2013, 19:00

Detta var en intressant vridning som jag inte har funderat på. Men jag är inte heller tillräckligt beläst för att ha en uppfattning om saken. Själv har jag alltid menat att Muhammeds existens och historia är betydligt bättre belagd än Jesus. Om inte annat så därför att han ligger betydligt närmare vår tid rent kronologiskt sett. Men det vore intressant att läsa vad de mer kunniga skribenterna här på Skalman anser.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Har Muhammed funnits på riktigt?

Inlägg av gunship » 1 februari 2013, 21:16

Jag har för mig att Muhammed faktiskt ledde Mekka, det imperiebygge som skulle bli det osmanska riket, varför hans existens är betydligt mer trolig. Samt också anledningen att religion och politik inte är särskilt skilda i Islam.

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Har Muhammed funnits på riktigt?

Inlägg av Dag den vise » 1 februari 2013, 21:42

gunship skrev:Jag har för mig att Muhammed faktiskt ledde Mekka, det imperiebygge som skulle bli det osmanska riket, varför hans existens är betydligt mer trolig. Samt också anledningen att religion och politik inte är särskilt skilda i Islam.
Här blev det fel. Det imperium som styrdes av de som ansåg sig vara Muhammeds efterträdare hette kalifatet och inte osmanska riket. Och detta rike styrdes av araber och inte turkar, så som det osmanska riket gjorde. Kalifatet var dessutom större än det osmanska riket. De osmanska turkarnas förfäder vandrade in i mellanöstern först under niohundratalet (ursprungligen skulle de ha kommit från Mongoliet), och då hade kalifatet redan splittrats i flera mindre riken. Dessutom grundades den stat som sedan skulle bli det osmanska riket först kring år trettonhundra, och då fanns det ingenting kvar av det arabiska kalifatet. Osmanska riket är alltså ett helt annat imperium än kalifatet.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3763
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Har Muhammed funnits på riktigt?

Inlägg av a81 » 1 februari 2013, 23:24

Ja, Muhammed har funnits, likaså Jesus.

Karl den store, Julius Caesar, osv har också funnits.

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Har Muhammed funnits på riktigt?

Inlägg av Dag den vise » 2 februari 2013, 09:53

a81 skrev:Ja, Muhammed har funnits, likaså Jesus.

Karl den store, Julius Caesar, osv har också funnits.
Jag tror precis som du att Muhammed har funnits på riktigt, eftersom de flesta historierna om hans liv är tillräckligt sannorlika för att jag med stor säkerhet ska kunna tro att de är sanna. Jag ser inte heller någon poäng med att hitta på en religionsgrundare vars livtid ligger såpass nära nutiden. Jag tror som jag redan har skrivit också att Jesus har funnits på riktigt, och jag tror även att Buddah har funnits på riktigt. Moses och Abrahams existens är jag däremot osäker på, och jag är helt säker på att Krishna är påhittad.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Har Muhammed funnits på riktigt?

Inlägg av lampros » 2 februari 2013, 10:00

Dag den vise skrev:
a81 skrev:och jag är helt säker på att Krishna är påhittad.
Vad grundar du det på?

Det må vara att legender byggts på, men grundstoryn, den furste som var Krishnas jordiska inkarnation - ska den helt avfärdas?

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Har Muhammed funnits på riktigt?

Inlägg av Dag den vise » 2 februari 2013, 10:11

lampros skrev:Vad grundar du det på?

Det må vara att legender byggts på, men grundstoryn, den furste som var Krishnas jordiska inkarnation - ska den helt avfärdas?
Krishna har aldrig ansetts vara en jordisk furste, utan i Bhagavad-Gita är han prins Arjunas körsvenn. Du blandar uppenbarligen ihop Krishna med Rama. Dessutom ska både Rama och Krishna vara två olika avatarer av samma gud, nämligen Vishnu.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Har Muhammed funnits på riktigt?

Inlägg av lampros » 2 februari 2013, 11:28

Dag den vise skrev:Krishna har aldrig ansetts vara en jordisk furste, utan i Bhagavad-Gita är han prins Arjunas körsvenn. Du blandar uppenbarligen ihop Krishna med Rama. Dessutom ska både Rama och Krishna vara två olika avatarer av samma gud, nämligen Vishnu.
Visst, Krishna uppträder som Arjunas körsven. Men det gör han i sin egenskap av prins av Yadavasläkten:
Krishna belonged to the Vrishni clan of Yadavas from Mathura, and was the eighth son born to the princess Devaki, and her husband Vasudeva.

Mathura (in present day Mathura district, Uttar Pradesh) was the capital of the Yadavas, to which Krishna's parents Vasudeva and Devaki belonged.
http://en.wikipedia.org/wiki/Krishna

Inom ramen för Mahâbhârata, där Krishna är körsven åt Arjuna i slaget på Kurukshetra, är han även denne prins enligt ovan. Så du har fel, den indiska traditionen är visst att Krishna levde som jordisk furste utöver att vara gudom.

(Not: Bhagavad-Gîtâ ingår i bok 6 av Mahâbhârata, "Bhîshma Parvan".)

Användarvisningsbild
Gyps
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 18 september 2003, 23:12
Ort: Kopparbergs län

Re: Har Muhammed funnits på riktigt?

Inlägg av Gyps » 2 februari 2013, 11:46

Mohammeds besök i Katarinaklostret i Sinai räknas väl som dokumenterat. Fast det dokument som finns där nu ska bara vara en kopia av den ursprungliga. Kolla http://en.wikipedia.org/wiki/Achtiname_of_Muhammad

Skriv svar