
http://www.guteinfo.com/index.asp?id=1815
Der er de seneste år udført en del undersøgelser baseret på sammenligning af gravtyper på Gotland og den svenske østersøkyst - samt i det nordlige Polen. Resultatet er, at specielle gravtyper der er fundet alle steder, ikke entydigt understøtter en udvandring fra Gotland (Wielbark-kulturen). Visse typer af grave viser sig at være ældst i Polen og yngre i de svenske områder. Det vil sige, at Wielbarkkulturen var etableret, inden de blev påvirket af Skandinavernes brug af stencirkler og stelaer. Wielbarkkulturens gravplader viser samtidig kontinuitet fra den tidligere Oksywiekultur i det nordlige Polen, og derfor er der ikke tegn på at udefrakommende skandinaver skulle have indvirket på Wielbark-kulturens oprettelse. Det kan dog næppe helt afvises, at der er flyttet skandinaver til det nordlige Polen på et eller andet tidspunkt i romersk jernalder - og i et eller andet omfang; men det er nok meget lidt sandsynligt, at goternes og Wielbark-kulturens oprindelse skal findes i Skandinavien.a81 skrev:Någon form av koppling till södra Skandinavien hade med all sannolikhet goterna, vilket också utländska/utomnordiska historiker brukar hävda.
En anden forklaring på forbindelserne mellem Sydskandinavien og 'de gotiske områder' kunne findes i sprogforskning. Lingvistisk betyder ordet „goth/gut/gaut/göt“ „at hælde væske ud“ eller „der hvor floderne løber ud“. „Goter“ kunne derfor være fællesbetegnelse for folk, der bor i et område med handelsforbindelser - der hvor floderne løber ud - muligvis omkring Østersøen. Måske er det ikke et spørgsmål om, at der kom nogle mennesker fra Skandinavien til det nordlige Polen. Måske var det bare folk der havde forbindelser i hele området og med tiden kaldte sig 'gotere', som rejste frem og tilbage mellem områderne og derigennem skabte sig forbindelser.a81 skrev:Någon form av koppling till södra Skandinavien hade med all sannolikhet goterna, vilket också utländska/utomnordiska historiker brukar hävda.
Valdemar Sappi skrev:Gutasagan har sin egen utvandringshistoria.
"siþan af þissum þrim aucaþis fulc j gutlandi som mikit um langan tima at land elptj þaim ai alla fyþa þa lutaþu þair bort af landi huert þriþia þiauþ so at alt sculdu þair aiga oc miþ sir bort hafa sum þair vfan iorþar attu"
I översättning:
"Sedan förökade sig folket, som härstammade från dessa tre, under en lång följd av år så mycket att landet ej kunde föda dem alla. Då lottade de bort från landet var tredje man och alla fick rätt att ta med sig allt som de ägde utom sin jord".
Den norske udvandringsmyte ’Hversu Noregr byggdist’ (og Fundinn Noregr) beretter om en konge, der herskede over Finland og Gotland. Kongen havde en søn ved navn Nor og det var ham der opdagede, grundlagde og navngav Norge. På samme måde fortæller både Saxo og flere danske krøniker (f.x. Roskildekrøniken) at det var Dan, og søn af Humblus, der grundlagde Danmark.Karsten Krambs skrev: Jordanes => skrev ca. 550 e.kr.
Saxo (1160-1208) => skrev 1100-tallet e.kr.
Gutasaga (af ukendt forfatter) => skrev ca. 1208 e.kr.
Snorri (1179-1241) => skrev ca. 1230 e.kr.
Teorien med at 'geterne' senere blev kaldt 'gotere' blev allerede udviklet i oldtiden og før Jordanes tid. Et par år efter goternes første plyndring af Rom skrev Pauli Orosii (Orosius, ca. 385-450 e.kr.) ca. år 417 e.kr. i ‘Historiae adversum paganos’, at goterne og geterne var en og samme nation.Valdemar Sappi skrev:Men:skriver Karsten.Det er plausibelt at muligheden for at Jordanes refererer Plinius er til stede.
Karsten Krambs skrev:Gutasaga beretter om en søn Hafdi hvis kone hed Hvidestjerne, der var de første der bosatte sig på Gotland. De fik tre sønner Guti, Graipr (oldnordisk navn) og Gunfiaun (ukendt navn). Sønnen Guti skal eje Gutland og det morsomme er her, at det er personen der er opkaldt efter landet.
I anden sammenhæng har jeg afsluttet et projekt, der afdækker oprindelse og udbredelse af trekantede grave i Skandinavien.Karsten Krambs skrev:Nordøst for søen ”Fardumeträsk” i den nordligste spids af Gotland, findes resterne af to små gravfelter med spor efter en trekantet grav – ellers ingen andre trekanter på øen. Det er mit skøn at beboerne på Øland og Gotland i ældre jernalder må have haft forskellig indfaldsvinkel til asatroen – måske endda to forskellige germanske stammer?
Anders, ved du hvad denne jarl hed?Valdemar Sappi skrev:I listan på jarlar/erilar som kom här nyligen på någon tråd nämndes en jarl på Gotland. Något märkligt med tanke på det vi annars vet. Någon idé om det?
Det tredje gravfältet bredvid de två gutniska i Grobin/Libau, Lettland omnämns som svenskt. Vet du om det var trekantsgravar?
Vi tager den lige en gang til - og med samtlige informationer -Karsten Krambs skrev:Efter samme koncept har både saksere og frisere og et par andre nordgermanske stammer en sagnhistorie, hvor et personnavn lægger navn til landets navn - mener jeg at ha' læst på et tidspunkt.