Goternas ursprung

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Goternas ursprung

Inlägg av Dag den vise » 17 december 2012, 09:51

Kan goterna ha kommit från Skandinavien? Enligt många utländska historiker tycks de ha gjort det, men enligt Dick Harrison är det ett falskt påstående. Men delas verkligen denna uppfattning av majoriteten av de svenska historikerna? Här på Skalman har jag nämligen sätt inlägg som tycks stödja teorin om att goterna skulle ha ett skandinaviskt ursprung.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13604
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Goternas ursprung

Inlägg av Markus Holst » 17 december 2012, 10:11

Dick Harrisson bloggade ju nyligen om detta och argumenterade för hur flykiga och föränderliga dr etniska begreppen är, och att man därför inte kan tala om ett geografiskt ursprung. Vad i det Han skrev, vänder du dig emot?

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Goternas ursprung

Inlägg av Dag den vise » 17 december 2012, 10:36

Markus Holst skrev:Dick Harrisson bloggade ju nyligen om detta och argumenterade för hur flykiga och föränderliga dr etniska begreppen är, och att man därför inte kan tala om ett geografiskt ursprung. Vad i det Han skrev, vänder du dig emot?
Nja, delvis, för jag tolkade texten som att Harrison inte trodde att goterna någon anknytning till de skandinaviska folken. Men jag har även hört att det finns andra historiker som inte tror att goterna kan ha haft ett skandinaviskt ursprung (fast då jag läste det på Wikipedia ska jag kanske inte lita på det) så därför undrar jag om denna uppfattning delas av de flesta svenska forskarna inom området ,eller inte?

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Goternas ursprung

Inlägg av Karsten Krambs » 17 december 2012, 11:42

Dag den vise skrev:Nja, delvis, för jag tolkade texten som att Harrison inte trodde att goterna någon anknytning till de skandinaviska folken. Men jag har även hört att det finns andra historiker som inte tror att goterna kan ha haft ett skandinaviskt ursprung . . .
Goterne dokumenteres først i de kontinentale kilder omkring 200-tallet e.kr. - og den gotlandske 'Gutasagan' er vel mest en sagnhistorie, selvom den fortæller om goternes udvandring. Denne udvandring understøttes dog delvis af Wielbark-kulturen og de arkæologiske undersøgelser. Se link -

viewtopic.php?f=36&t=40571#p641886

Ellers er der de senere år udført kritiske analyser omkring Jordanes informationer om goterne -

viewtopic.php?f=36&t=40571&start=15#p642250

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Goternas ursprung

Inlägg av Dag den vise » 17 december 2012, 15:36

Annars har jag hört att första gången goter nämns i antika källor nämns det att goterna levde i det som idag är Polen, alltså på den plats som Wielbarkkulturen (som Karsten Kramps nämnde) fanns. Därför undrar jag vad som kan ha fått dessa Wielbarkgoter att utvandra från floden Wislas mynning? Kan det möjligtvis vara polakernas förfäder som fördrev goterna från Polen?

Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Re: Goternas ursprung

Inlägg av ERland » 17 december 2012, 17:20

Men Jordanes skriver ju att goterna kom från ön Scandza, vilket tyder på att åtminstone goterna själva trodde att de kom därifrån. Och vad var det för plats om inte Skandinavien (eller åtminstone Skåne)?
Sen nämner ju Jordanes också en massa folkstammar därifrån, vilka man försökt tolka som folkstammar i Skandinavien. Flera av dessa tolkningar tycks långsökta och osäkra, men en del av dem pekar otvetydigt på Skandinavien, t.ex. Finnaithae, Suetidi och Raumarici. Om man därtill lägger sen uppenbara språkliga likheten mellan goter, götar, och gutar så förstår inte jag hur man betvivla att goterna åtminstone hade någon viktig anknytning till Skandinavien.

http://en.wikipedia.org/wiki/Scandza

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Goternas ursprung

Inlägg av Dag den vise » 17 december 2012, 17:42

[quote="ERland"]Men Jordanes skriver ju att goterna kom från ön Scandza, vilket tyder på att åtminstone goterna själva trodde att de kom därifrån. Och vad var det för plats om inte Skandinavien (eller åtminstone Skåne)?

Kan det kanske ha varit så att goterna som vi känner dem inte var ett enhetligt folk, utan snarare en stamfederation som till viss del bestod av stammar som hade utvandrat från Skandinavien, men även av stammar som härstammade från det som nu är Polen? För mig ser det i alla fall troligt ut.

Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Re: Goternas ursprung

Inlägg av ERland » 17 december 2012, 17:48

Dag den vise skrev:Kan det kanske ha varit så att goterna som vi känner dem inte var ett enhetligt folk, utan snarare en stamfederation som till viss del bestod av stammar som hade utvandrat från Skandinavien, men även av stammar som härstammade från det som nu är Polen? För mig ser det i alla fall troligt ut.
Så kan det mycket väl vara. Men då är det ju iaf delvis sant att goterna kom från Skandinavien.

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Goternas ursprung

Inlägg av Karsten Krambs » 17 december 2012, 18:00

ERland skrev:Så kan det mycket väl vara. Men då är det ju iaf delvis sant att goterna kom från Skandinavien.
Wikipedias site om Götar skriver under afrsnittet 'Götar och goter' -

"Tanken att goterna skulle ha kommit från Sverige har emellertid i den moderna svenska historiedebatten blivit starkt kritiserad".

Så der er vel stadig en del tvivl?

http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6tar ... _och_goter

Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Re: Goternas ursprung

Inlägg av ERland » 17 december 2012, 18:05

Karsten Krambs skrev:Wikipedias site om Götar skriver under afrsnittet 'Götar och goter' -

"Tanken att goterna skulle ha kommit från Sverige har emellertid i den moderna svenska historiedebatten blivit starkt kritiserad".

Så der er vel stadig en del tvivl?

http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6tar ... _och_goter
Frågan är om särskilt många svenska historiker ägnat sig åt frågan om goternas ursprung.

Jag har iaf aldrig sett någon alternativ förklaring till Jordanes' uppgifter.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Goternas ursprung

Inlägg av Valdemar Sappi » 17 december 2012, 19:18

Som jag ser det sitter de flesta fast i fastlandstänk. Kalmartrakten är inte en sak, med Gotland som något helt annat, Och Rigabukten som något tredje. Nej, de var mer troligt ett, förenade av vatten. För vatten binder samman. Landmassor skiljer åt.

Goterna var möjligen från trakterna KRING Östersjön.

Vi har en hel del som visar på att det var såhär. Folk i flodeltan hade band över havet. Och var samtidigt främlingar för de som bodde längre in i landet...
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Goternas ursprung

Inlägg av Dag den vise » 17 december 2012, 19:55

Citat av Valdemar Sappi:
Som jag ser det sitter de flesta fast i fastlandstänk. Kalmartrakten är inte en sak, med Gotland som något helt annat, Och Rigabukten som något tredje. Nej, de var mer troligt ett, förenade av vatten. För vatten binder samman. Landmassor skiljer åt.

Nu när du nämner Gotland kan jag minnas att jag har hört en teori om att goterna skulle ha kommit från Gotland. Och jag tycker att det är mycket troligt att järnålderns gotlänningar skulle kunna haft många skepp, med tanke på alla gotländska bildstenar som det finns skepp avbildade på. Så kanske var det några gotlänningar som handlade med folk från den polska kusten och valde att slå sig ner där, som blev goternas förfäder.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Goternas ursprung

Inlägg av a81 » 19 december 2012, 20:25

Dag den vise skrev:Kan goterna ha kommit från Skandinavien? Enligt många utländska historiker tycks de ha gjort det, men enligt Dick Harrison är det ett falskt påstående. Men delas verkligen denna uppfattning av majoriteten av de svenska historikerna? Här på Skalman har jag nämligen sätt inlägg som tycks stödja teorin om att goterna skulle ha ett skandinaviskt ursprung.
Jo, svenska historiker gillar inte hypotesen. Kommer ihåg att en historielärare på gymnasiet nämnde just detta: Enligt utländska historiker kom goterna ursprungligen från Skandinavien (Götaland, Gotland, etc), enligt svenska historiker gjorde de inte det. Min gissning är att sanningen ligger någonstans mittemellan, alltså något slags skandinaviskt ursprung men att mycket hände därefter och att goterna som krigade mot romarna troligen inte hade mycket med Götaland att göra, möjligen hade de hört historier om ett ursprung därifrån.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Goternas ursprung

Inlägg av a81 » 19 december 2012, 20:28

ERland skrev:
Dag den vise skrev:Kan det kanske ha varit så att goterna som vi känner dem inte var ett enhetligt folk, utan snarare en stamfederation som till viss del bestod av stammar som hade utvandrat från Skandinavien, men även av stammar som härstammade från det som nu är Polen? För mig ser det i alla fall troligt ut.
Så kan det mycket väl vara. Men då är det ju iaf delvis sant att goterna kom från Skandinavien.
Tror också att det var ungefär så här det gick till.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Goternas ursprung

Inlägg av a81 » 19 december 2012, 20:30

ERland skrev:
Karsten Krambs skrev:Wikipedias site om Götar skriver under afrsnittet 'Götar och goter' -

"Tanken att goterna skulle ha kommit från Sverige har emellertid i den moderna svenska historiedebatten blivit starkt kritiserad".

Så der er vel stadig en del tvivl?

http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6tar ... _och_goter
Frågan är om särskilt många svenska historiker ägnat sig åt frågan om goternas ursprung.

Jag har iaf aldrig sett någon alternativ förklaring till Jordanes' uppgifter.
Tror tyvärr att det mest är att man inte gillar tanken på att goterna hade götaländskt ursprung och använder lätt överteoretiserande resonemang för att slå bort tanken att goterna kan ha haft sitt ursprung i Götaland.

Skriv svar