Botulf Kattlunds två brev

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Roback
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 15 juli 2006, 18:19
Ort: Sverige

Re: Botulf Kattlunds två brev

Inlägg av Roback » 19 augusti 2012, 19:48

Tack för det Ben. Det torde vara alldeles rätt. Ok, en "landesdomer" och två "landesrichter". Inte riktigt samma sak som tre landsdomare. Dessutom vet vi då att Jacob Hangre var landsdomare åtminstone från 1441 till 1447 och att han efterträddes av Jon Isums (från Atlingbo) någon gång före 1454.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Botulf Kattlunds två brev

Inlägg av Valdemar Sappi » 19 augusti 2012, 20:17

Härligt! Men vad hette egentligen den mittersta gotlänningen?

Nu får jag lite olika bild av vad det här handlade om. Det ena är att en av bröderna Thott försökte öka avgiften och sko sig på det hela. Under tiden så betalades pengarna till rådet i Reval.
En annan bild är den att det var Reval som faktiskt övertagit rätten till Gutegård.

En lösning ligger väll i vem Hermann Muddepenning är.
Troligen Oluf Axelsens man.

http://www.medeltidsgotland.se/forsknin ... enning.pdf
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Roback
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 15 juli 2006, 18:19
Ort: Sverige

Re: Botulf Kattlunds två brev

Inlägg av Roback » 19 augusti 2012, 20:32

Valdemar Sappi skrev:Härligt! Men vad hette egentligen den mittersta gotlänningen?
Kan betyda Botolf Garde. I så fall från Stenkyrka.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Botulf Kattlunds två brev

Inlägg av Ben » 19 augusti 2012, 20:47

Valdemar Sappi skrev:Härligt! Men vad hette egentligen den mittersta gotlänningen?

Nu får jag lite olika bild av vad det här handlade om. Det ena är att en av bröderna Thott försökte öka avgiften och sko sig på det hela. Under tiden så betalades pengarna till rådet i Reval.
En annan bild är den att det var Reval som faktiskt övertagit rätten till Gutegård.

En lösning ligger väll i vem Hermann Muddepenning är.
Troligen Oluf Axelsens man.

http://www.medeltidsgotland.se/forsknin ... enning.pdf
Fast om jag inte alldeles misstar mig på brevens innebörd så var Hermanns uppdrag att resa till Reval och där kvittera ut pengar som staden var skyldig "domarna på Gotland" för användning av Gotenhof i Novgorod. Hermann reste på brevskrivarnas uppdrag, tycks det mig.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Botulf Kattlunds två brev

Inlägg av Valdemar Sappi » 19 augusti 2012, 20:52

Jo, min stapplande tyska tog mig tillslut till samma slutsats...
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Botulf Kattlunds två brev

Inlägg av Ben » 19 augusti 2012, 21:07

Den överenskommelse som refereras till är den här:
1424a.jpg
1424b.jpg

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Botulf Kattlunds två brev

Inlägg av Valdemar Sappi » 19 augusti 2012, 21:33

Lägg märke till att landsdomaren Jakob Hanger, Botulf Garde, Stenkyrka och Botulf Kattlund, Eke kom från var sitt treding.
Så frågan är ändå om vi inte ändå här kan spåra bakåt det som Dick Wase hävdar. Att det var tre av de sex settingdomare, en från varje treding som styrde landsbygden mellan Alltingen.
En från Bro eller Rute. En från Hejde eller Kräklinge. Och en från Hoburg eller Burs settingar.

Den stora kvarvarande frågan nu är till vem Botulf riktade sitt privata brev 1412. Den som undsatte hans kogg i sjönöd. Och var och när detta brev hittades. Tycks ha skett nyligen.

Någon som har bild på Kattlunds vapen? Lär ha levt kvar på gården genom senare ägare.

PS Stort tack för hjälpen!!!
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Botulf Kattlunds två brev

Inlägg av Valdemar Sappi » 25 augusti 2012, 14:37

Det får stå såhär tillsvidare i skissen till slutord. Jag jobbar vidare på att hitta det tredje privata brevets ursprung.
Är det kanske fake? En lite olycklig dramatisering av utställningen på Kattlunds gårdsmuseum?

"Botulf Kattlund levde faktiskt. Han är känd från tre brev. I ett brev från 1412 tackar han för att hans kogg blivit räddad när den var i sjönöd. I brevet berättar Botulf att han som en av tjugo domare tvingats skriva under det avtal med kronprins Erik av Pommern där Erik höjde Gotlänningarnas skatt med hela 1 000 %. Detta hände några år efter att Erik och hans moster drottning Margrete köpt tillbaks Gotland från Tyska Ordern. Avtalet skrev två år efter att de inlett sitt långa krig mot holsteinarna och hansastäderna. Och bara några månader innan drottning Margrete dog i pesten, kort efter att hon varit på god väg att segra genom erövringen av Flensborg.
Om Gotland var svenskt eller danskt, det visste ingen. På unionsmöte hade det bestämts att norska riksrådet skulle avgöra frågan, men någon dom fälldes aldrig. Att gotlänningarna såg det som så att Gotland var ett eget land, det brydde sig ingen om. Och att Visby stad hellre blev kvar under Tyska ordern, det brydde sig inte heller någon om. Kung Erik såg det hur som helst som så att köpet gjort ön till hans privata egendom.
Redan Vitaliebröderna hade 1394 lagt beslag på några av de sydvästra tornen i Visbys ringmur. Och de hade låtit riva de närmaste kyrktornen så att Visbyborna inte skulle kunna placera sina kanoner där och ta tillbaks tornen. Tyska ordern lade 1398 beslag på samma torn och förstärkte dessa. Nu, enligt avtalet med kung Erik underskrivet i Kalmar 10 maj 1412, skulle gotlänningarna tvingas bygga en mycket större borg på samma ställe. Och det genom att göra åtta dagsverken på bygget av borgen Visborg. Den borg som Erik börjat bygga den 1 augusti året innan. Nu femtio år efter invasionen 1361 skulle drömmen om att återskapa Gotlands och Visbys urgamla frihet krossad!"
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Botulf Kattlunds två brev

Inlägg av Valdemar Sappi » 5 september 2012, 14:26

Skattehöjningens storlek?

Någon här som kan myntens historia och kan hjälpa mig värdera skattehöjningens storlek för gotlänningarna 1412? Brukar sägas vara 1 000 %. Är det en rimlig värdering?

Enda översättningen är den danska: http://diplomatarium.dk/drb/diplomer/12-040.html
Där finns också orginaltexten.

"For det første skal vi udrede til ham 120 stykker kvæg således at 80 af dem skal udredes til sankt Mikkelsdag og de resterende 40 stykker skal udredes til Sankt Hansdag ved midsommer. Fremdeles skal der sammen med hvert stykke kvæg udredes to får til sankt Mikkelsdag, og med hvert stykke kvæg om sommeren skal der udredes to lam til fornævnte sankt Hansdag. Fremdeles skal der udredes 130 fede svin til Sankt Mortensdag. Fremdeles to og en halv læst smør, hvoraf halvanden læst smør skal udredes til Sankt Mikkelsdag og den ene læst til Sankt Hansdag. Fremdeles 18 læster korn til malt, 12 læster rug og seks læster havre at udrede - såvel korn som rug og havre - 14 dage efter Sankt Mikkelsdag. Fremdeles 400 læs hø, der skal udredes til Vor Frue fødselsdag om høsten. Fremdeles 2000 læs ved, der skal udredes, når fogeden giver bud derom. Fremdeles 400 fede gæs og 600 høns til Sankt Mortensdag. Til pinsedag 200 høns. Fremdeles 6000 spidfisk og tre læster torsk, der skal udredes, når fogeden giver bud derom. Fremdeles 9000 svenske mark, hvoraf 6000 mark skal udredes nu til nærmestfølgende Sankt Mortensdag, og de resterende 3000 mark skal udredes til pinsedag, som følger derefter. Fremdeles skal hver mand yde otte dages arbejde, når fogeden befaler det, indtil slottet i Visby er bygget færdig."

Obs att det finns ett litet stavfel. Eestething (Eksta) är översatt som Egheting (Eke, båda i Hoburg setting).
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Botulf Kattlunds två brev

Inlägg av Valdemar Sappi » 5 september 2012, 20:14

Gjort en översättning:

1412 10 maj. Gotlands innevånare ingår förlikning med kung Erik om öns avgifter.
Alla män som detta brev ser eller hör det läsas, hälsar vi prostar, domare och all allmoge som bygger och bor på Gotland, kärleksfullt med vår Herre.
Och kungör, att vi under vår herres år 1412 tisdag näst innan Kristi himmelsfärdsdag har ingått avtal och förlikning i Kalmar med den ädla herre och furste, herr Erik, med Guds nåde Danmarks, Sveriges och Norges, gotlänningars och venders kung och hertig i Pommern, vår nådige herre, således att vi skall betala och ge vår tidigare nämnde nådige herre, eller den han oss befaller, så mycket som här efter nämns.
Först skall vi betala honom 120 nötkreatur, så att 80 av dem betalas till sankt Mikkels dag och de återstående 40 nöten skall betalas till sankt Johannes döparens dag vid midsommar. Samt med varje nöt skall det lämnas två får vid sankt Mikkels dags tid.
Samt med varje nöt vid sommaren skall det lämnas två lamm till ovan nämnda sankt Johannes döparens dags tid. Samt 130 feta svin till sankt Mortens dags tid. Samt två och ett halvt läst smör, varav en och en halv läst smör lämnas vid sankt Mikkels dag och en läst vid sankt Johannes döparens dag.
Samt 18 läster malt korn, 12 läster råg och sex läster havre, lämnas skall både råg och havre 14 dagar efter sankt Mortens dag.
Samt 400 lass hö, att lämnas till Vår Frus dag på hösten.
Samt 2000 lass ved, som skulle lämnas, när fogden ger bud om detta.
Samt 400 feta gäss till sankt Mortens dag och 600 höns.
Samt till Pingst 200 höns samt 6000 spitfisk och tre läster torsk lämnas när fogden ger bud om detta.
Samt 9000 Mark svenska, varav 6000 Mark skall lämnas vid nästa sankt Mortens dag, och de andra 3000 Mark betalas till nästa Pingst.
Samt var man åtta dagars arbete fram till dess att slottet i Visby är fullbyggt, när fogden så kräver.
Dessa föreskrivna stycken lovar vi prostar, domare och allmoge i Gotlands på vår goda tro och sanning varje år rättrådigt och i tid utge till vår nådiga herre, konung Erik etcetera, eller till vem han befaller att uppbära på sina vägnar, så lång tid som vår nådige herres nåd och vilja det kräver.
Och till ytterligare bekräftelse och stadfästelse av alla dessa föreskrivna stycken och artiklar var för sig har vi med vår vilja och vetskap och berått mod vår lands sigill, tillsammans med goda mäns sigill av detta lands inbyggare, prostar och domare som här efter nämnes låtit hänga under detta vårt öppna brev, som är prost Jacob i Walle, prost Sune i Spitalen, prost Botvid i När, Thomas i Lokrum, landsdomare och domare i Bro ting, Botolff i Ysom, domare i Hejde ting, Bodulf Dwn, domare i Lina ting, Botolff Katlund, domare i Eke ting, Jacob Eeste, domare i Eksta ting, Jacob Brænting, domare i Rute ting, Jacob i Wænge, domare i Halla ting, Jacob Klynt domare i Forsa ting, Lyfrydh i Krum, domare i Banda ting, Botwyd i Haas, domare i Hablinge ting, Botild Botmunder, domare i Hoburg ting, Frede i Lojsta, domare i Hemse ting, Botolf i Hulta, domare i Endre ting, Rutger i Stange, domare i Burs ting, Jon Fridelin, domare i Kräklinge ting, Bolwin, domare i Dede ting, Niels Ringer, domare i Lummelunda ting, Siglow i Wælde, domare i Bål ting, Botild i Leffwis, domare i Stenkumla ting och Oluf i Kirkaby, domare i Garde ting.
Skriftlig och givet år, dag och plats som skrivet ovan.
http://diplomatarium.dk/dd/diplomer/12-040.html
http://diplomatarium.dk/drb/diplomer/12-040.html
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Botulf Kattlunds två brev

Inlägg av Valdemar Sappi » 6 september 2012, 06:36

Från "Sextio mark silver" till "120 mark silver" till "9 000 mark penningar = 1 100 mark silver".

Ur artikel från 1984: http://195.67.126.28/ga/arkiv/view.php?id=694

År 1285 ålade Magnus Ladulås
gotlännngarna att betala en årlig ledungsskatt. De 280 marker
penningar som gotlänningarna skulle erlägga vid de tillfällen som
man inte deltog i ett i laga tid utlyst ledungståg hade genom
fördraget med Magnus Ladulås övergått till en stående skatt på
jord enligt det mönster som gällde för sveariket i övrigt (Yrwing
1978, s 95).

Tributen och ledungsskatten stod oförändrad fram till 1313 då
Birger Magnusson påtvingade got- länningarna en höjning av
skatten till 110 marker silver i tribut och 90 marker silver i
ledungsskatt. Höjningen blev relativt kortvarig och 1320 synes
Magnus Erikssons förmyndarregering be- kräftat
skatteöverenskommelsen från 1285.

Skatteförhållandena efter Valdemar Atterdags erövring 1361 är
tyvärr oklara. Ingenting säkert tyder dock på att gotlänningarna
underkastats kraftiga skattehöjningar förrän 1412 då Erik av
Pommern, för att finansiera Visborgs slottsbygge, tvingade fram
en höjning av penningskatten till 9 000 marker penningar i
svenskt mynt. Omräknat betyder detta en höjning från cirka 120
till 1 100 marker silver dvs en höjning av skatten med i runda
tal 1 000 %. Därtill fick gotlänningarna för första gången
vidkännas skattepålagor av helt nya slag nämligen betydande
mängder skatt in natura och dagsverken vid slottsbygget (Yrwing
1978, s 96).
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Botulf Kattlunds två brev

Inlägg av Valdemar Sappi » 6 september 2012, 10:48

Korrigerat namnen i brevet till bättre överensstämmelse med orginalet:

prost Jacob i Walle, prost Sone i Spitalen, prost Botwith i Nær, Thomas i Lokrom, landsdomare och domare i Bro ting, Botolff i Ysom, domare i Hedhe ting, Botolff Dwn, domare i Lyne ting, Botolff Katlund, domare i Eghe ting, Jacob Eeste, domare i Eeste ting, Jacob Brænthing, domare i Ruthe ting, Jacob i Wænge, domare i Halle ting, Jacob Klynt domare i Forsæ ting, Lyfrydh i Quyum, domare i Bande ting, Botwyd i Haao, domare i Habartlinge ting, Botild Botmunder, domare i Hoborgh ting, Frithy i Løstum, domare i Hemse ting, Botolff i Holte, domare i Endre ting, Rodger i Stange, domare i Burs ting, Jon Fridhelins, domare i Kræchlingebo ting, Bolwin, domare i Dede ting, Nycles Finger (Ringer?), domare i Lummelund ting, Sighloffwer i Wælde, domare i Bæltz ting, Botild i Leffwis, domare i Stenkommel ting och Olaff Kirkaby, domaren i Gardhe ting.

Obs att en av dom enligt Dick Wase var borgare inne i Visby 1412. Nämligen Bolwin (Boldwin Scheper). Domare i de två närliggande tingen Dede (korrigerat).
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Botulf Kattlunds två brev

Inlägg av Valdemar Sappi » 7 september 2012, 14:49

Räknat i silver så handlar det om ca 900 % skattehöjning.
Med fakturaskatten o. arbetsplikten inräknat blir det över 1 000 %.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Botulf Kattlunds två brev

Inlägg av Valdemar Sappi » 18 oktober 2012, 14:39

"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Skriv svar