Thibaud?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Thibaud?

Inlägg av ERland » 21 juni 2012, 22:53

I Jan Gullous roman "Arvet efter Arn" nämns i förordet (typ) en munk i Varnhem vid namn Thibaud som 1275 skall ha skrivit och delat in de föregående decennierna i "Änkornas tid", "Gubbarnas tid", "Nidingarnas tid" och "Jarlens tid". Jag har inte hittat något som tyder på att denne Thibaud funnits. Har Guliiou hittat på honom?

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Thibaud?

Inlägg av tyskaorden » 24 juni 2012, 10:55

Med stor sannorlikhet är svaret på din fråga ett ja. Större delen av persongalleriet i böckerna är frukter av Guillous fantasi. Undantaget Saladin, kungen av Jerusalem och några till.

Historikern.com
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 juni 2012, 08:04

Re: Thibaud?

Inlägg av Historikern.com » 7 juli 2012, 09:24

Jag får hålla med om att denna figur troligtvis är påhittad.

Böckerna om Arn är fiction i en historisk miljö. Liksom Hamilton är fiction om agenter i en samtid miljö. Båda är egentligen sagor med egna vinklingar, tolkningar och fantasier av författaren.

Inget fel med det förstås! Jag blir dock lite grinig ibland när Guillou blandar ihop sin roll som författare och historiker, som när denne gjorde tv-program om Sveriges historia när Arn var aktuell. Det var mycket fakta och fiction som rördes ihop där.
Besök gärna den nya sajten om historia; http://www.historikern.com

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Thibaud?

Inlägg av tyskaorden » 7 juli 2012, 10:57

Håller med Historikern, det är i och sig inget fel med att förlägga en berättelse i historisk tid. Problemet uppkommer då man blandar somman fiktion och verklighet, som Guillou ibland tenderar att göra. Inte bara han kan man tillägga, äldre tiders historiker tog ju ofta rent fabelaktiga inslag som fakta.

Skriv svar