Kung Albrekt 1364?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Kung Albrekt 1364?

Inlägg av Valdemar Sappi » 10 juni 2012, 17:53

Söker någon som kan en del om kung Albrekts första år. Då främst makttillträdet 1364. För då sker upplösningen på min först bok i serien, Eldskytten. Är inget bra på Sveriges komplexa historia från denna tid.

Historisk ram:

Kung Valdemars kronprins död juni -1363, bara kort efter att Margrete Valdemarsdotters gifte sig med kung Håkon i april -63.
Valdemars andra dotter blev året innan juni -62, straxt före striden om Helsingborg, gift med kung Albrets bror.
I min fiktiva historia gör detta kung Håkons man Erik Kettilsson Puke till en viktig person.
Erik är marsk -63. Riddare från -64. Rådsherre. Länsman i Värmland och västergötland.
Eriks farfar var en av de fyra bröderna Puke från Visby. En släkt av rådsherrar och handelsmän.

14 mars 1364:
”Ni skall veta, älskade män, att vi med Guds hjälp, har underkuvat ungefär hela landet Sverige och erövrat alla borgar, ödelagt några och fått makten över andra, och tagit över 150 beväpnade riddarmässiga män till fånga; och nu i ögonblicket är vi redo att med Guds hjälp dra genom skogarna mot Svanholm och till Skåne, eftersom det inte är andra borgar kvar än Svanholm och Varberg. Därför be vi Eder, goda män, om, at Ni ger oss en uttömmande redogörelse för hur det förhåller sig med Eders ställning till kungen av Danmark och med vår broders och kusins ställning. Gud bevare Eder och se till oss i allt?”. Greve Henrik av Holstein och Stommarn.

Henrik får straxt därefter hela Gotland o. del i Bergslagens gruvor i pant av kung Albrekt.

25 maj 1364 slår hansadagen fast att "Visby tillhörde hansan och inte var danske kungens undersåte".

7 juli 1364 i Kolding så sluter de grevliga bröderna Henrik och Klaus av Holstein fred med Valdemar, för en tid.
Henriks pant i Gotland blev utan betydelse.

Den fiktiva historien:

I min fiktiva historia spelar det roll att Visbys borgmästare Jakob Pleskow är släkting till Erik Kettilsson Puke.
Botulfs chef Arnold Pleskows mor är en dotter till Lybeks borgmästare Markward Kosfeldt. Släktskapet till Pukes går genom borgmästaren.

Även Bo Jonson Grip är med i historien. Han dyker upp redan 1360 i ett krogslagsmål mellan Bo och Botulf.
Då är han redan riksråd. Stog på kung Magnus sida i striden mot kronprins Erik. På Håkons sida efter nederlaget vid Helsingborg.
Skall Bo kanske få en huvudroll även i min fiktiva historia då 1364?
Bo Jonsson flydde över Gotland till Tyskland april -63 efter landsförvisningen.
Ledde det lyckade infallet i Sv hösten -63. Fogde i Sthlm -64.

I min historia gör borgmästare Jakob Pleskow allt han kan för att slippa få den handlingskraftige legosoldaten greve Henrik på Kalmarslott som länsherre på Gotland. Hellre då kung Valdemar. En kung utan arvinge. Med kung Håkons stöd och svärfadern Valdemars tysta medgivande får då Visby erkänt att de är en fri hansastad. Och Gotlands landsbygd får ännu en tid styra sig själv, även om den årliga skatten från och med nu går till Danmark.

Tycker du det här verkar spännnade? Vill du vara med och påverka? Skriv här eller skicka ett mail.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Kung Albrekt 1364?

Inlägg av Valdemar Sappi » 10 juni 2012, 19:57

Att Erik Kettilsson Puke var den marsk som ledde folkungarnas strid mot Albrekt och Bo Jonsson hösten -63, det bygger visst på ett förfalskat brev. Någon som vet något mer?

Däremot så var han marsk senast -64 och riddare troligen -65.
Men då inte slagen av Håkon som själv inte var riddare. Han tros ha blivit slagen till riddare i samband med att Magnus blev tillfångatagen av Albrekt. Och då av just Magnus, om jag fattat det hela rätt.

PS. Botulf får faktiskt uppdraget av sin gamla fiende Bo Jonson att resa över sundet och förhandla Bos svärfar fri efter att denne hade tagits tillfånga av Valdemar vid Helsingborg.
Svärfadern är väpnaren Lambrekt Dume från Rostock. En rutinerad legosoldat.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Skriv svar