Nödvärnsrätt

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Nödvärnsrätt

Inlägg av karlfredrik » 17 april 2012, 09:48

Hur var nödvärnsrätten under tidig medeltid?
Som många redan noterat hävdar Breivik att han handlade i nödvärn-77 mord - och därför borde frikännas.
Vad jag kan se fanns det aldrig, ens i de tidigmedeltida lagarna, någon sådan paragraf att inviden efter eget tycke kan begå massmord för att "värna fosterlandet"

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Nödvärnsrätt

Inlägg av Valdemar Sappi » 17 april 2012, 10:46

Åjo, blodsboten t.ex... Som ju dessutom förutsatte att någon överlevde och kunde hävda sin frändes rätt. Duellen kan aknsek ses som en form av 'nödvärn'?
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Re: Nödvärnsrätt

Inlägg av karlfredrik » 17 april 2012, 12:34

Ja, duell eller holmgång var tillåtet, liksom dödandet av fredlös. Smålänning låg ogill, altså fritt att döda, enligt östgötalagen.

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Nödvärnsrätt

Inlägg av vandal » 18 april 2012, 17:01

hej,

varfôr hade smalänningar sô lôg status enligt ôstfôtalagen?

vandal

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Nödvärnsrätt

Inlägg av Dûrion Annûndil » 18 april 2012, 22:51

karlfredrik skrev:Smålänning låg ogill, altså fritt att döda, enligt östgötalagen.
Jag hittar inget sånt, vart står det?
http://svea.elte.hu/skandin/digilib/lan ... aeldre.pdf

karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Re: Nödvärnsrätt

Inlägg av karlfredrik » 19 april 2012, 10:43

Hela lagen om dråp och mord finns här, den är svårläst:
http://runeberg.org/oglfreud/0060.html
Själv har jag endast hört citatet.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Nödvärnsrätt

Inlägg av koroshiya » 20 april 2012, 09:15

Jag är skeptisk till det om smålänningar. Ordet smålänning verkar inte förekomma i texten, så hur ska man kunna avgöra just vilka som är ogilla? Läser man kommentarerna verkar författaren mena att inländsk betydde, östgöte, men vem har sagt att inget betalades för någon annan?

Vi kan jämföra med Äldre Västgötalagen som har ett explicit system där människor är rangordnade efter deras härkomst.

"Dræpær maþær svænskan man · eller smalenskæn innan konongsrikis · man eigh · væstgøskan bøte firi atta ørtogher · ok þrettan markær · ok ænga ætar bot · Niu markær · a kononger a mandrapi ok sva allir mæn · Dræpær kona man · þa skal mælæ · a man · þén skyldæstæ · han skal botum varþæ ællær frid flyia · Dræpær · Y · danskan man · ællæ noræn · Y · bøte niv markum · Dræpær · Y · vtlænskan man · eigh · ma frid flyia · or landi sinu · oc · j · æth · hans · Dræpær · Y · vtlænskæn præst · bø-sæ* mykit firi sum hærlænskan man · Præstær skal · i · bondalaghum væræ · Varþær suþærman dræpin ællær ænskær · Y · þa skal bøta hvar gaf · þer af aþrum sin · ræt ·"

Som texten är skriven verkar det som att danskar och norrmän inte är utlänningar. Man kan då skapa sig ett motsatspar, och tänka sig att de - för författaren - räknas som inländska.

Alldeles före det här stycket talar man om västgötar. Vad lagen tycks säga är att andra svenskar - och här buntar jag ihop alla andra som undersåtar i Sverige - i princip är värda lika mycket som västgötar, men att man inte var tvungen att betala böter till ätten. Kanske såg man ätten som varande bunden till ett visst område, och kanske tyckte man därför att det inte var en lika stor förlust om man vistades i andra landskap?

Man kan notera att de skriver även om södermän och engelsmän, och att man ska betala något för dem, inte för att jag förstår texten exakt, men ändå.

Den här lagen anses ju vara något äldre än de andra, så varför skulle Östgötalagen vara mer primitiv?

Hur ser det ut i Magnus Erikssons landslag? Jag antar att där finns en form av ättarbot, men vem vet.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Nödvärnsrätt

Inlägg av Stefan » 20 april 2012, 18:21

karlfredrik skrev:Hur var nödvärnsrätten under tidig medeltid?
Som många redan noterat hävdar Breivik att han handlade i nödvärn-77 mord - och därför borde frikännas.
Vad jag kan se fanns det aldrig, ens i de tidigmedeltida lagarna, någon sådan paragraf att inviden efter eget tycke kan begå massmord för att "värna fosterlandet"
Det framgår inte varför du frågar just om tidig medeltid. Men i historien förekom detta.

Hitler gjorde iaf detta konsttycke 1939. Efter det självkonstruerade anfallet för radiostatonen i Glivice startade han omedelbart ett fullskalekrig - i ren självförsvar och för att slå tillbaka, som han sa.

Om vi alltså för diskussionens skull antar att ett överfall i Gliwice förekommit, med ett tio-tal döda, så menade statsmannen Hitler att detta var mer än nog skäl att omedelbart gå i fullt krig - och räkna det som ren självförsvar och synnerligen rättvist handlat...

I den traditionen är Breiviks 77 döda kanske en ganska rimlig reaktion. Då skall det ändå kommas ihåg att han skonade ett par småungar. Och då skall det inte ens nämnas att när han fick nog och gav upp så hade han fortfarande ammo kvar.

karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Re: Nödvärnsrätt

Inlägg av karlfredrik » 20 april 2012, 20:44

Jag tror Breivik försöker anknyta till den medeltida lagen - namnet "knight templar" antyrder detta för hans tänkta (?) motståndsrörelse.
Jag tog östgötalagen som exempel, eftersom min far var östgöte och studerat historia i Uppsala på 1930-talet. Gotlandslagen delar upp straffskalan i om offret var gottlänning eller inte.Vad jag kommer ihåg från östgötalagen var skillnaden på smålänningar och västgötar. Förmodligen gällde samma lag för icke öst- eller västgötar.Olika versioner av lagtexterna kan heller inte uteslutas.
Jag känner givetvis inte till alla landskapslagar, men kan väl misstänka att de har snarlika lagar.

Skriv svar