Pass och medborgarskap

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5045
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Pass och medborgarskap

Inlägg av koroshiya » 16 mars 2012, 16:18

Om vi bortser från antiken, när började man med sådant? Spontant tänker jag mig att vissa italienska stater måste ha kunnat skriva ut pass, och kanske också att de hade medborgarlistor?

Hur såg det ut om man går längre fram i tiden och tittar på Sverige? Om jag minns rätt fick man på 1600-talet inte förflytta sig fritt i landet, såvida man inte hade någon form av pass. När kan man ha börjat med ett sådant system? Kan det ha varit medeltida?

Skriv gärna om andra länder också, t. ex. om hur det kan ha varit i Frankrike, Tyskland, eller England.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Pass och medborgarskap

Inlägg av Hans » 16 mars 2012, 16:44

Intressant fråga, här finns i alla fall något att starta med: http://en.wikipedia.org/wiki/Passport#History

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Pass och medborgarskap

Inlägg av Valdemar Sappi » 16 mars 2012, 16:57

Intressant fråga. Vet inte så mycket men tror mig veta det här om 1300-talets Norden.

Präster o. munkar måste ha resehandling från sin biskop/prior.
Mellan hansastäderna reste du fritt, utom med gods som måste deklareras.
Det fanns fria vägar som länsherrarna höll fria för handelmän, pilgrimmer och andra.
Frälset kunde inte alltid läsa, så ett märke eller sigill ersatte nog ofta en resehandling. Annars troligen kompletterad av lokala myndigheter när du passerade. NN reser från - till, typ.
Vanligt folk var nog friare att resa i norden än vi kanske tänker oss, ännu en tid...
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Pass och medborgarskap

Inlägg av lampros » 16 mars 2012, 18:25

Under 1800-talet, ja ända fram till 1914, kunde man resa passfritt i större delen av Västeuropa. Källa: A J P Taylor, "Från Sarajevo till Potsdam".

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Pass och medborgarskap

Inlägg av Valdemar Sappi » 16 mars 2012, 19:32

Vi hade enorma skillnader inom de nordiska rikena under medeltid. Träldomen avskaffades gradvis. Formellt till sist av Magnus Eriksson. Lagar skrivna på mitten av 1200-talet handlade ännu om trälar. De kunde knappast resa.
I Estland som länge var dansk rådde livegenskap. Fast den kom till Danmark först lång senare.
Gesäller fick inte gifta sig. Fick de ens resa utan mästerns tillstånd?

Kan tänka mig att kungamakten som växte sig starkare från ca 1400- var mer klåfingrig än länsherrarna varit tidigare.

Vore kul om någon verkligen vet något om det här och kunde berätta...
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Re: Pass och medborgarskap

Inlägg av karlfredrik » 10 maj 2012, 16:33

Utsända diplomater från andra länder till Danmark nämns på 800-talet, kan ha funnits tidigare. Rimligen borde de ha någon form av legitimation.

Skriv svar