Söker lite svar gällande folkvandringstiden (400-600)

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Yumeoibito
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 7 februari 2012, 08:15
Ort: Gävleborg

Söker lite svar gällande folkvandringstiden (400-600)

Inlägg av Yumeoibito » 7 februari 2012, 08:46

Hej!

Jag har som uppgift från min skolan att svara på X antal frågor om Medeltiden (det har gått rätt så bra med
tanke på att jag saknar kurslitteraturen), jag saknar dock lite information och jag har inte haft så mycket tur
på nätet som jag hade hoppats.

Så, vad jag undrar över, och hoppas på att någon må ha en blekaste om, är då följande:

1. Vad vet man om klimatet under perioden 400-600 i Europa och hur inverkade det på människors livssituation?
(Det bästa svar som jag hittills har hittat är "gynnsamt". Behöver nog lite mer att fylla ut med.)

2. Vilka var orsakerna till den nedgång som drabbade Europa under folkvandringstiden?
(Trodde jag hade lite koll på detta men det står helt stilla i mitt huvud just nu.)

3. Varför är det historiska källmaterialet från folkvandringstiden så bristfälligt?

Detta var det jag sitter och funderar över och har lite svårt att hitta någonting om, om någon råkar ha en sida eller
rent av har stenkoll på detta så är jag mycket tacksam för svar!


MVH

D

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Söker lite svar gällande folkvandringstiden (400-600)

Inlägg av B Hellqvist » 7 februari 2012, 09:53

Hej och välkommen! Klimatet kan man nog brodera ut lite om, kanske något i stil med just att det var gynnsamt och inte drabbat av missväxt som senare epoker. Sedan är frågan vad du menar med "nedgång". Samhällsstrukturen? Handeln? Befolkningstillväxten? Kulturen? Frånvaron av ett visst romerskt imperium kan ha haft viss del i det hela. När det gäller källäget så är detta något så centralt när det rör sig om folkvandringstiden att jag misstänker att du inte läst på tillräckligt om perioden; där borde du kunna hitta svaret själv.

Yumeoibito
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 7 februari 2012, 08:15
Ort: Gävleborg

Re: Söker lite svar gällande folkvandringstiden (400-600)

Inlägg av Yumeoibito » 7 februari 2012, 10:26

Man tackar!

Gällande fråga två så kan jag heller inte riktigt sätta fingret vad som menas helt och hållet då den är direkt avskriven
från häftet med alla frågorna. Du gav mig dock en fin startpunkt att börja från, Romerskt imperiums frånvaro... hmm, hmm, skulle
ha tänkt på det... >.<


Jag kan säga att jag inte alls är påläst om folkvandringstiden, den har nog aldrig riktigt fallit mig i smaken.
Har en tanke om att någon form av skriftlig dokumentation saknas från den tiden. Kanske är en tanke att nöja sig med?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Söker lite svar gällande folkvandringstiden (400-600)

Inlägg av B Hellqvist » 7 februari 2012, 10:40

Perioden kallas i äldre engelskspråkig litteratur för "the Dark Ages", och det kan anses stämma in på källäget. Om du bekantar dig med epoken kommer du att se att det är ett glapp mellan romarriket, som vi känner till mycket om, och högmedeltiden. Om inte begreppet "nedgång" definierats i frågan du fått, så kan det kanske vara på sin plats för din lärare/handledare att förtydliga vad som efterfrågas.

Skriv svar