Fredrik II:s skepticism och frispråkighet

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Fredrik II:s skepticism och frispråkighet

Inlägg av Dûrion Annûndil » 7 januari 2012, 20:40

Rätt ska vara rätt. Fredrik II, även Tysk-Romersk kejsare! :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Frederick_ ... an_Emperor

Dawid
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 3 oktober 2011, 13:49

Re: Fredrik II:s skepticism och frispråkighet

Inlägg av Dawid » 10 oktober 2014, 15:40

Är det någon som känner till bra litteratur om just interaktionen mellan Islam och kristendomen under medeltiden? D.v.s. Giftermål över religionsgränser, allianser mellan mäktiga familjer och stater. Finns det några giftermål mellan riktigt mäktiga och framstående muslimska och kristna familjer som är "välkända" och väldokumenterade? Skulle kunna ses som ett aktuellt ämne att belysa idag, då minoriteter växer fram både i Europa och Mellanöstern som pratar i termer om ett inte avslutat religionskrig..

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Fredrik II:s skepticism och frispråkighet

Inlägg av Valdemar Sappi » 14 oktober 2014, 11:40

Hela den spanska uradeln är ursprungligen muslims/sammangifta. Något de inte vill skylta med.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Fredrik II:s skepticism och frispråkighet

Inlägg av Dag den vise » 14 oktober 2014, 12:08

Valdemar Sappi skrev:Hela den spanska uradeln är ursprungligen muslims/sammangifta. Något de inte vill skylta med.
Det har kanske inte direkt med trådens ämne att göra, men jag minns att Herman Lindqvist (och ja, jag vet att han tekniskt sätt inte är en professionell historiker men här tror jag faktiskt han kan ha haft helt rätt) med grund i detta påstod att Ludvig XIV kan ha haft såväl muslimska som judiska förfäder på sin spanska sida. Kan detta stämma eller är Lindqvist här bara ute och snurrar?

Skriv svar