Kung Valdemar Birgerssons fyra hustrur

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Kung Valdemar Birgerssons fyra hustrur

Inlägg av oilc » 24 juli 2011, 16:54

Valdemar Birgersson var kung i Sverige 1250-1275, avsattes av sina bröder och levde sedan i husarrest till sin död 1302. Under sin regeringstid var han gift med Sofia av Danmark, som var hans drottning; paret separerade 1277 och Sofia dog 1286.

Vad jag letar efter är hans övriga fruar. Valdemar påstås ofta ha varit gift "flera gånger" till efter sin avsättning. Det brukar bara nämnas i förbigående, ofta utan varken namn eller antal på hans fruar. Han ska ha varit gift tre gånger till efter Sofia.

Valdemars övriga fruar ska ha varit:

* 2: Christina, död barnlös 1292. Hon ska ha varit hans före detta frilla.
* 3: Catharina av Gütskow, död barnlös 1296.
* 4: Lucardis/Lucradis, gift 1296, mor till Margareta, abbedissa i Skänninge.

Ingen av dessa brukar nämnas mer än vid namn, ofta inte ens det. Finns det fler uppgifter om dem? Vad var deras årtal för giftermål och levnadsår?

Tack på förhand.

Användarvisningsbild
Rosenhane
Medlem
Inlägg: 311
Blev medlem: 15 januari 2005, 23:03
Ort: Manchester

Re: Kung Valdemar Birgerssons fyra hustrur

Inlägg av Rosenhane » 7 augusti 2011, 22:39

Separerade de 1277?! Var det ens till[tet att skilja sig p[ den tiden? Det känns som man satte mycket allvar i det sakrament som äktenskapet innebar i den katolska kyrkan. Men å andra sidan verkade ju kung Valdemar tända mer på sin frus syster så separationen var kanske inte jätteförvånande om man ser det som så. Men är inte något vidare insatt i tiden så någon mer kunnig skulle gärna få upplysa mig om skilsmässor och äktenskap i medeltidens värld :wink:

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Kung Valdemar Birgerssons fyra hustrur

Inlägg av oilc » 7 augusti 2011, 22:59

Che Guevara skrev:Separerade de 1277?! Var det ens till[tet att skilja sig p[ den tiden? Det känns som man satte mycket allvar i det sakrament som äktenskapet innebar i den katolska kyrkan. Men å andra sidan verkade ju kung Valdemar tända mer på sin frus syster så separationen var kanske inte jätteförvånande om man ser det som så. Men är inte något vidare insatt i tiden så någon mer kunnig skulle gärna få upplysa mig om skilsmässor och äktenskap i medeltidens värld :wink:
Separation och skilsmässa är två olika saker. Det var inte tillåtet att skilja sig, men man kunde flytta i sär och leva skilda åt ändå. Man kunde också få laglig tillåtelse av kyrkan att separera och leva åtskilda. I båda fallen var man fortfarande formellt gift och fick inte gifta om sig förrän makan var död. Om man ville gifta om sig så kunde man däremot annullera äktenskapet. Det var inte samma sak som en skilsmässa. En skilsmässa är upplösande av ett äktenskap, medan en annullering är en ogiltigförklaring av äktenskapet, vilket är samma sak som att säga att det aldrig har existerat. Den som hade pengar kunde alltid betala för en annullering, vilket ofta innebar att man hittade på någon teknisk detalj som kunde ogiltigförklara äktenskapet, vanligen en påhittad släktskap, ett formfel i vigselritualens utförande, etc.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Kung Valdemar Birgerssons fyra hustrur

Inlägg av Stefan » 9 augusti 2011, 17:23

oilc skrev:en annullering, vilket ofta innebar att man hittade på någon teknisk detalj som kunde ogiltigförklara äktenskapet, vanligen en påhittad släktskap, ett formfel i vigselritualens utförande, etc.
Men det skulle väl innebära att de levde som man och hustru i ett egentligen ogiltigt äktenskap, dvs bara en liiten aning bättre än ett "stockholmsäktenskap". :D

Hur förklarade man detta?? Brydde de sig inte eller fick de helt enkelt lite botgöring?

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Kung Valdemar Birgerssons fyra hustrur

Inlägg av oilc » 9 augusti 2011, 19:11

Stefan skrev:
oilc skrev:en annullering, vilket ofta innebar att man hittade på någon teknisk detalj som kunde ogiltigförklara äktenskapet, vanligen en påhittad släktskap, ett formfel i vigselritualens utförande, etc.
Men det skulle väl innebära att de levde som man och hustru i ett egentligen ogiltigt äktenskap, dvs bara en liiten aning bättre än ett "stockholmsäktenskap". :D

Hur förklarade man detta?? Brydde de sig inte eller fick de helt enkelt lite botgöring?
Parterna låtsades som om de inte hade varit medvetna om felet tidigare och därmed inte kunde lastas för det. De trodde att de hade varit gifta, och hade alltså inte trotsat kyrkan medvetet och avsiktligt. Även omgivningen hade trott att de varit gifta och hade alltså inte blivit utsatt för något farligt exempel. Därmed behövde kyrkan inte känna något behov av att bestraffa dem.

I allmänhet fanns det oftast inte något fel alls, och fanns det ett sådant hade man alltid kunnat undvika det genom att betala för en dispens, så som kungligheter ständigt gjorde när dom gifte sig med sina kusiner och systerdöttrar och systersöner och farbröder. Jag tror inte att det var nödvändigt med botgöring eftersom man hänvisade till att brottet hade begåtts i god tro. Man var medveten om att annulleringar oftast bara var förevändningar, men kyrkan tog gärna emot pengarna. Henrik VIII av England är det mest kända exemplet då han ville få sitt första äktenskap annullerat.

Användarvisningsbild
Rosenhane
Medlem
Inlägg: 311
Blev medlem: 15 januari 2005, 23:03
Ort: Manchester

Re: Kung Valdemar Birgerssons fyra hustrur

Inlägg av Rosenhane » 10 augusti 2011, 00:02

Tack för en upplysning om ämnet :) Nu när ni säger det så kommer jag ihåg att jag läst om hertig Valdemar (eller om det var Erik) lät annullera sitt äktenskap med marsken Torgil Knutssons dotter i samband med maktkampen hertigarna och denne emellan. Känns som jag drog iväg lite från ämnet nu :P

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Kung Valdemar Birgerssons fyra hustrur

Inlägg av oilc » 10 augusti 2011, 17:55

Che Guevara skrev:Tack för en upplysning om ämnet :) Nu när ni säger det så kommer jag ihåg att jag läst om hertig Valdemar (eller om det var Erik) lät annullera sitt äktenskap med marsken Torgil Knutssons dotter i samband med maktkampen hertigarna och denne emellan. Känns som jag drog iväg lite från ämnet nu :P
Ja, det var ett typiskt fall. En hertig Valdemar (inte samma Valdemar som denna tråd handlar om) lät 1305 annullera sitt äktenskap med Kristina Torgilsdotter med hänvisning till att hennes far hade burit honom till dopet. Därmed var dom "dopsyskon" och syskon fick inte gifta sig med varandra :roll: Såvida dom inte hade betalat för en dispens förstås :wink:

Länk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kristina_Torgilsdotter

Men det är sant att vi har kommit ifrån trådens ämne.

Skriv svar