Anser kineser att mongolväldet var kinesiskt?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Knurd
Medlem
Inlägg: 358
Blev medlem: 8 augusti 2006, 04:14
Ort: Stockholm

Anser kineser att mongolväldet var kinesiskt?

Inlägg av Knurd » 30 maj 2011, 02:07

Här och var (bl a icke-källbelagd text på Wikipedia) har jag läst att Folkrepubliken Kina idag har en ganska Kina-nationalistisk syn på mongolväldet.

Enligt denna historiografi, så skulle Djingis Khans mongolvälde ha grundats av kineser, och på så sätt skulle hela imperiet, från Östersjön till Stilla havet, räknats som ett kinesiskt imperium.

Är det någon som har mer hårda fakta om detta?

Finns det något korn av sanning i denna världsbild?
Hur spridd är den i det kinesiska utbildningsväsendet?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Anser kineser att mongolväldet var kinesiskt?

Inlägg av Dûrion Annûndil » 30 maj 2011, 08:50

Kanske:
http://www.telegraph.co.uk/news/worldne ... -Khan.html
In stark contrast to Mao Zedong, who insisted Genghis was only fit to fire arrows at birds, communist officials and historians now say he represents the essence of new China – a unifying force for a strident land of many ethnic minorities.

"We define him as a great man of the Chinese people, a hero of the Mongolian nationality, and a giant in world history," said Guo Wurong, the manager of the new Genghis Khan "mausoleum" in China's Inner Mongolia province.

"Genghis Khan was certainly Chinese," he added.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Anser kineser att mongolväldet var kinesiskt?

Inlägg av CvD » 30 maj 2011, 16:55

Känner en hel kineser och vissa av dem är rejält nationalistiska.
En av dem nämnde vid ett tillfälle att kineserna hade nästan erövrat hela Europa. Själv såg jag ut som ett frågetecken och blev tvungen att fråga vad han egentligen menade.
Efter tag förstod jag att han menade mongolerna invasion av Europa.
Då jag stilla påpekade att mongolerna knappast ansåg sig vara kineser så blev han lite irriterad.

Har märkt en hel del skillnader i historiesyn och syn på världen mellan han och mig, särskilt när det kommer till Kinas anspråk på Taiwan och Sydkinesiska sjön.

Har förstått att samtidigt som dom hävdar att mongolerna var kineser så har Kina samtidigt aldrig varit expansionistisk och aggressiv. Hur dom får det att gå ihop med mongolernas invasion vet jag inte...

/CvD

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Anser kineser att mongolväldet var kinesiskt?

Inlägg av cats » 30 maj 2011, 19:08

Tror inte Djingis Khan själv betraktade sig som "kinesisk". Snarare såg han sig som en erövrare av Kina som blev en del av hans Mongoliska välde. Efter Djingis khans död delades väldet upp mellan hans fyra söner som fick varsin del. En av de fyra delarna innefattade östra Asien, ungefär dagens Kina, och Mongoliet.
När den mongoliska dynastin försvagades och drevs tillbaka till Gobiöknen på 1300-talet övertog den kinesiska Mingdynastin deras kinabegrepp, som inbegrep bland annat Manchuriet och Tibet. Mingkejsarnas legitimitet över dessa områden byggde på att de övertog mongolernas kinesiska rike. Även dagens Kina, med anspråk på makt över bland annat Tibet och inre Mongoliet, bygger dessa anspråk på den mongoliska statsbildningen, som i någon mening ”enade” Kina och utvidgade kinabegreppet. Därför har Djingis khan i Kina ofta betraktats som en kinesisk härskare.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 670
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Anser kineser att mongolväldet var kinesiskt?

Inlägg av Gavrilo Princip » 9 september 2011, 02:23

Jag hänvisar till storfilmen Marco Polo som sändes i SVT två gånger under 80-talet. Den går säkert att ladda ner från nätet, eller så finns den säkerligen utgiven på dvd.

Man får ju utgå från att alla huvudpersonerna i filmen levt i verkligheten, eftersom alltihop bygger på Marco Polos skildringar från sin tid vid Kublai Khans hov. Han blir vän med khanens äldste son Chinkin, och i en sekvens säger denne ungefär "när jag blir kejsare så kommer jag att lägga stor vikt vid att vi inte själva ser oss som erövrare, utan att vi alla tillhör samma moder - Kina".

I en bok om Kinas historia har jag vidare läst att mongolerna hade svårt att ta till sig den kinesiska förvaltningen av landet.

Detta är ju dock sett ur ett mongoliskt perspektiv, så hur kineserna ser på saken är jag inte så insatt i, men kanske de också ser sitt land som en "Moder" för alla östasiatiska länder. Kina lär ju än idag heta "Mittens rike" bland Han-folket.

Skriv svar