Joar Blå

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
demarston
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 maj 2011, 11:31
Kontakt:

Joar Blå

Inlägg av demarston » 18 maj 2011, 11:08

Jag har landställe i närheten av Eskilstuna och minns en båtutflykt till Joar Blås borg för många år sedan. Är det någon som vet, vem var denna Joar Blå, och varför valde han att bygga en borg just där? (Om detta redan diskuterats eller tråd ligger i fel kategori ber jag om ursäkt, ny här.)

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Joar Blå

Inlägg av Ralf Palmgren » 18 maj 2011, 13:22

Hej demarston!

Först vill jag önska dig varmt välkommen hit till Skalman.

Joar Blå var en svensk storman. Han levde och verkade i mitten av 1200-talet. Således hör han till den svenska medeltiden och inte till Nordisk forntid och vikingatid. Jag flyttade därför tråden till rätt plats. Trots att det endast finns ett fåtal samtida omnämnanden om Joar Blå från 1200-talet är han en legendarisk gestalt i Sveriges historia. Det har skrivits en hel del om honom under århundradenas lopp. Det är den förste svenske egentlige historieskrivaren Ericus Olai som på 1460-talet anger att Joar Blå innehade borgen Gröneborg i närheten av Enköping. Vi är dock inte helt säkra på om Gröneborg verkligen har ägts av Joar Blå eller om det endast är frågan om en lokal berättelse som Ericus Olai har hört och förmedlat till oss i sin krönika, Chronica regni Gothorum. Den är utgiven i redaktion av Ella Heuman och Jan Öberg och ingår i serien Acta Universitatis Stockholmiensis. Studia Latina Stockholmiensia 35. Den är utgiven i Stockholm år 1993. Tyvärr är texten endast utgiven på latin. Vi måste komma ihåg att det är omkring 200 år mellan det att Joar Blå levde och att Ericus Olai skriver om honom. För ytterligare information så rekommenderas Rolf Pippings artikel om "Blå, Joar" i Svenskt biografiskt lexikon 5 som utgavs i Stockholm år 1925.

demarston
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 maj 2011, 11:31
Kontakt:

Re: Joar Blå

Inlägg av demarston » 23 maj 2011, 10:32

Tack för denna mycket matnyttiga information! Ska återkomma om jag har några fler frågor.

Mvh

Skriv svar