Frågor kring kyrkans makt under medeltiden

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Andre-Axel
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 14 mars 2011, 22:38

Frågor kring kyrkans makt under medeltiden

Inlägg av Andre-Axel » 14 mars 2011, 23:06

Hejsan allihopa. Detta är min första post på detta forum någonsin, så ni får ha överseende med mig ifall jag poster i fel forumskategori eller gör några andra nybörjarmisstag. :D

Först och främst måste jag påpeka att jag inte alls är sådär jätteinsatt i historia, även om det är ett intresse hos mig så är jag inte djupt insyltad i massa karaktärer, olika stater och hertigar genom tiderna. Så det kan mycket väl vara så att jag har uppfattat saker fel.

Men, hur som helst. Jag har för en skoluppgift bestämt mig att hålla ett föredrag om kyrkans makt förr i tiden, med fokus på den katolska. Därmed har jag lite frågor jag verkligen skulle uppskatta ifall dem besvarades. :)

1.) Hur kommer det sig att den katolska kyrkan lyckades få en sådan pass stark position i samhället från första början? Vem var det egentligen som "tillät" att exempelvis påven utnämnde sig som överhuvud över så gott som alla kejsare och regenter?

2.) Hur mycket inflytande hade kyrkan i politiken? D.v.s, hur mycket var länder/ledare styrda utav kyrkan och dess rekommendationer samt åsikter/vilja?

3.) Som jag förstått det så blev kyrkan väldigt rika med tiden från diverse skatter, ägandet utav jord samt många andra faktorer. Men hur lyckades därmed kyrkan också erövra andra länder? D.v.s, hur gick det till rent konkret när exempelvis ett katolskt land "tog över"/belägrade ett annat land för att införa sin tro?

4.) Hur såg relationen ut mellan de olika länderna och påven? Hur mycket lyssnade man på påven ifall man var en kung exempelvis?

5.) Sist men inte minst, en fråga jag har svårt att få någon klarhet i. Som jag förstått det fanns förut kyrkostaten (The papal states), samt det Tysk-Romerska riket (The holy roman empire), men dessa två kom inte riktigt överrens. Trots att båda dessa makter var katolska? Varför var det så egentligen?

Tack så jättemycket för svar, och ni får hemskt gärna proppa in annan kuriosa och nödvändig historia kring kyrkans betydelse för europa, dess influenser etc. Ännu en gång, tack så jättemycket på förhand. :)

MVH
André-Axel

Skriv svar