England 400 e Kr-en intressant period

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

England 400 e Kr-en intressant period

Inlägg av karlfredrik » 5 oktober 2010, 14:11

Jag läser om hur samhället i England kollapsade totalt på 400-talet efter att romarna dragit sig hemåt. Städerna övergavs och lades öde och folk flydde ut på landet.
Detta förefaller mig som en spännande epok, ändå hör vi så litet om detta i Sverige.
Varav detta ointresse?

jslat
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: 7 mars 2008, 14:25
Ort: Michigan

Re: England 400 e Kr-en intressant period

Inlägg av jslat » 5 oktober 2010, 18:33

Är det verkligen så lite vi hör om den här tiden? Traditionellt har den väl benämnts "the dark ages" eftersom den bevarade litteraturen är knapphändig. Men bättre benämning är väl folkvandringstid i Europa. Vad gäller de brittiska öarna så klarade sig Irland bäst och det är också därifrån en myckenhet av skrifter existerar från den här tiden. Nuvarande England invaderades i omgångar av saxare, angler och jutar och det var väl delvis det trycket som fick folket att fly städerna. Pest och kanske andra sjukdomar som ju drabbar städer mer än landsbygd var en annan orsak.

Men med forskningens framåtskridande har det ju kommit fram mycket om England under den här tiden. Sutton Hoo är väl det bäst belagda exemplet som har fått mycket uppmärksamhet (något senare, men i samma epok). Annars finns ju alltid Kung Arthur legenderna som alltid har fångat ett allmänt intresse. Skall ju ha haft sin kärna i motståndet mot angler, saxare och jutar.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: England 400 e Kr-en intressant period

Inlägg av Johan Matsson » 18 november 2010, 16:05

Det finns sevärdheter i form av ruiner från romartiden överallt i England men det kanske inte finns någon info om dem i Sverige. Oftast pratar man om de lite mer större turistattraktionerna som alla åker till. Men har man ett specifikt intresse för tiden så finns mycket att se, liksom i resten av Europa.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: England 400 e Kr-en intressant period

Inlägg av Johan Matsson » 18 november 2010, 16:37

Dessutom ligger de lite avsides till och kräver bil och man kanske inte är så villig att köra bil i England vars trafiksystem inte liknar övriga Europas så mycket och man kör på vänster sida samt att trafiken är tät och hetsig med en massa "stau" under semestertider. Om det nu handlar om att åka och titta på dem. I övrigt tycker jag tiden känns ljummen även i England överlag då TV- och böcker ideligen visar historia men mest från vikingatiden och framåt, handlar det om äldre tider brukar det vara längre tillbaka ändå. Fast nu är engelsmännen besatta i en TV-serie "Coast" som går i flera omgångar och tar upp ALLT och mer ändå med betoning på kusten.

nool
Medlem
Inlägg: 317
Blev medlem: 11 februari 2011, 16:09
Ort: Utrecht

Re: England 400 e Kr-en intressant period

Inlägg av nool » 12 februari 2011, 14:56

Jag antar att trådrubriken ska vara 400 e Kr ;-) [ Fixat /Hex ]

Ett problem med romerska lämningar är att många antingen ligger begravna p.g.a. sedementering, ett annat att de rivits ned och att stenarna använts till senare byggnadsverk.

För historiska resenärer kan jag varmt rekommendera York, som är enkelt att ta sig till med tåg. York var "huvudstad" för Britannia Inferior (norra England) och stadskärnan kryllar av romerska lämningar. Lägg där till danelagen och vikingarna, en väldigt intressant senmedeltid och en till väldigt stora delar intakt stadsmur (som man kan prommenera runt staden på) - väl värt ett besök med andra ord!

Skriv svar