Så här såg Birger Jarl ut

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Jokke
Medlem
Inlägg: 745
Blev medlem: 7 augusti 2005, 22:47

Så här såg Birger Jarl ut

Inlägg av Jokke » 7 april 2010, 13:45

Bild

Detta tycker jag är väldigt fascinerande och intressant. En del har han som sagt fått fantisera fram, men mycket bygger på dna från kraniumet. Vore roligt om fler historiska personer kunde "återskapas". Skiljer denna bild mycket från den ni haft av Birger Jarl i ert eget huvudet?

Så här står det i Dagens Nyheter: http://www.dn.se/sthlm/stockholms-grund ... -1.1073911
Stockholms grundare har återuppstått

Spänningen var stor när Birger jarl visades upp för den församlade pressen på Medeltidsmuseet på onsdagsförmiddagen. Jarlen, som föddes för 800 år sedan och som tillskrivits både kvinnofriden och grundandet av Stockholm, har återskapats av Oscar Nilsson och på lördag får allmänheten se honom.

Med hjälp av dna från det kranium som ligger i Birger jarls grav i Varnhems klosterkyrka och en 80 år gammal gipsavgjutning har Oscar Nilsson lagt på muskel efter muskel i ansiktet. Por för por och hårstrå för hårstrå har placerats på huvudet, som karakteriseras av en skarpt markerad haka med en rejäl grop i hakan. Munnen, liksom näsan är ganska liten. Tänderna är slitna, men inte onormalt med tanke på att den Birger som visas upp är 55 år fyllda.
Annons:

Höger ögonbryn är inte det vänstra likt. Man ser spår av en väl läkt huggskada, som skvallrar om att Birger inte var den som lade fingrarna emellan när det blåste upp till strid.
Utställningen med Birger jarl i centrum heter kort och gott ”Jag, Birger jarl”. Den pågår till och med trettonhelgen 2011. Sedan plockas den ner. Allt utom Birger själv som naturligtvis kommer att få en framskjuten plats i museet i framtiden, huvudstadsgrundare som han var.
Oscar Nilsson har haft stor hjälp av kraniet när den maskulint byggde jarlen fått nytt liv. Men en del har han varit tvungen att fantisera fram. Som ögonfärgen och hårets längd och lockighetsgrad.

– Det här har verkligen varit ett drömprojekt, säger Oscar Nilsson om arbetet som tagit honom över två år från tankar till färdig jarl, som han kallar en detaljerad fantombild.

– Jag vill verkligen att publiken ska möta den historiska individen, säger Oscar Nilsson, som dock fått hjälp av museet med att hitta rätt kläder till jarlen.

– Vi har tittat på bilder från kontinenten på hur de var klädda under andra hälften av 1200-talet, säger museichefen Solbritt Benneth, som är mycket nöjd med resultatet.

Närmast den håriga bringan bär Birger jarl en särk av naturfärgat linne. Utanpå det en rostfärgad kjortel i ylle med klädda knappar och en pälsbrämad indigofärgad mantel.
Intill ligger jarlskronan med den fembladiga rosen, Birger jarls eget emblem

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Re: Så här såg Birger Jarl ut

Inlägg av Engan » 7 april 2010, 15:42

Tämligen likt konsolstenen i Varnhem.
Bild

Jokke
Medlem
Inlägg: 745
Blev medlem: 7 augusti 2005, 22:47

Re: Så här såg Birger Jarl ut

Inlägg av Jokke » 7 april 2010, 18:44

Här finns lite mer information och bilder http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/in ... ce=graphic

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Så här såg Birger Jarl ut

Inlägg av Fredrik Andersson » 8 april 2010, 17:39

Sådana här rekonstruktioner tycker jag i allmänhet är fascinerande. På något sätt blir tidigare generationer levande på nytt. Att kunna se besättningsmän från Vasa och Bockstensmannen i ögonen är lite häftigt. Framförallt är det ett effektivt sätt att fånga den yngre generationens intresse och nyfikenhet på vårt förflutna.

GL
Medlem
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 mars 2004, 19:13
Ort: Toronto, ON

Re: Så här såg Birger Jarl ut

Inlägg av GL » 8 april 2010, 23:54

Det finns fler exempel på liknande rekonstruktioner. Mikhail Gerasimov, rysk/sovjetisk antropolog och arkeolog, återskapade runt 200 historiska personers ansikten, bl.a. Ivan den Förskräcklige:
Bild
Timur Lenk:
Bild
och Jaroslav den Vise:
Bild

Ganska imponerande. :)

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3803
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Så här såg Birger Jarl ut

Inlägg av a81 » 9 april 2010, 18:07

Tycker att rekonstruktionen stämmer rätt bra överens med hur jag föreställer mig Birger jarl, eftersom den ganska mycket liknar konsolstenen i Varnhem. Det är också bra att man gjort den 55-årige Birger jarl till en 55-åring, inte till en 80-åring med hänvisningen att medellivslängden var så låg på 1200-talet att en 55-åring nog såg ut som en modern 80-åring. Inget tyder på att man såg väsentligt äldre ut bara för att medellivslängden var lägre.

Det är väl egentligen bara två saker jag ställer mig lite frågande till. Om man utgår ifrån att konsolstenen i Varnhem verkligen föreställer Birger jarl och dessutom är någorlunda porträttlik, så tycker jag mig se en person som är något överviktig. Den rekonstruerade Birger jarl är kanske lite för smal? Konsolstenen visar dessutom en person med krona och "lockat" hår. Kanske är den rekonstruerade Birger jarl lite för enkel/"ovårdad"?

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Så här såg Birger Jarl ut

Inlägg av lampros » 9 april 2010, 18:36

a81 skrev:Konsolstenen visar dessutom en person med krona och "lockat" hår. Kanske är den rekonstruerade Birger jarl lite för enkel/"ovårdad"?
Knepig fråga. Men:

Jag tror konsolstenens bildhuggare stiliserat jarlens hår, kanske till den grad att det ser "fönat och lockat ut", peruk eller vad. Bildhuggaren har både förenklat och överdrivit, dvs normalt konstnärligt förfarande.

Den moderna rekonstruktionens "självfallande lockar" förefaller mig däremot vara en lyckad spekulation, inom ramarna för en realistisk framställning - en rimlig gissning av "vanligt lockigt hår" på en nordisk person.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Så här såg Birger Jarl ut

Inlägg av Valdemar Sappi » 9 april 2010, 20:22

Tror inte alls att hans bild är för enkel och ovårdad. Kungar och jarlar levde på resande fot.
Bilden på min webbsidas framsida är från Arnsholm. Muséum Sönderjyllands rekonstruktion.
Så bodde kungens svåger/drottningens halvbror. Inget lyxliv precis...
Klicka på bilden för större vetrsion: http://niels-ebbesen.com/

Danmarks bäst bevarade medeltidsborg är Spøttrup. http://faaborg-nielsen.dk/spoettrup.html
Men så här såg borgarna ut först i slutet av 1400-talet eller senare!
Birger jarl bodde knappast bättre än Arnsholm...
Nyköpingshus var t.ex. inte stort vid denna tid.
Filmen om Arn verkar trovärdig vad gäller tidens standard.
Och vem här minns inte de Isländska Korpen-filmerna. Tuff standard! Även när Norska kungaborgen skildras.

Nej, inga tidsmaskiner för mig!
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3803
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Så här såg Birger Jarl ut

Inlägg av a81 » 11 april 2010, 12:29

"Ovårdad" är kanske ett för starkt ord. Det blir gärna lite hårddraget när man skriver korta inlägg på ett forum. Min poäng är inte att det skulle vara något stort fel på rekonstruktionen, utan att den rekonstruerade Birger jarl kanske ser något för "enkel" ut.

Och visst är konsolstenen en stiliserad bild, men uppenbarligen finns ett rätt stor mått av porträttlikhet. Ansiktsdragen är uppenbarligen porträttlika. Varför skulle då konsolstenens hår och rundare ansiktet bara vara konstnärens påhitt? En bild som tros föreställa Edvard I av England (Longshanks, jfr filmen Braveheart) har för övrigt liknande lockar (markera bilden, så blir den ljusare och det blir enklare att se):

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ward_i.jpg

Ser inte också den rekonstruerade Birger jarl lite för "ängslig" (kanske ett för starkt ord) ut? Birger jarl var en rätt hårdför person.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Så här såg Birger Jarl ut

Inlägg av lampros » 11 april 2010, 13:31

a81: visst kan man kritisera en tolkning som detta ansikte. Själv tycker jag det, all things considered, är något av ett konstverk - ett konstverk i stilen realism/naturalism.

"Ängslig min"? Nja, jag tycker det ser ut som en kraftkars och stormans fysionomi där det, för ett ögonblick, drar fram en undran eller tvekan eller tankspriddhet.

Användarvisningsbild
rikf
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 12 januari 2007, 13:47
Ort: Stockholm, Sverige

Re: Så här såg Birger Jarl ut

Inlägg av rikf » 15 april 2010, 13:06

Jag har själv inte haft någon särskilt klar bild av honom tidigare eftersom jag utgått från att de bilder och avbildningar som finns är starkt stiliserade. Eftersom den här bilden utgår från hans skelett och metoden är beprövad så tror jag att detta är den bästa bilden vi har, och att den är ganska lik. Möjligen hade jag för mig att medeltida kungar och andra tenderade att vara mer överviktiga, men jag antar att hans skelett givit besked om det och att man utgått från det. Annars borde han kanske sett något plufsigare ut.

Det vore kul om någon gjorde en avgjutning av en nu levande känd persons kranium och sedan gav en känd konstnär i uppdrag att rekonstruera ansiktet baserat på ytterst vaga uppgifter i stil med "man/kvinna, medelålders europé" el.likn. Undrar om t.ex. vår nuvarande kung skulle bli sig lik...

En annan sak:
Har man undersökt hans DNA avseende ögonfärg och hårfärg? Vet man vilka haplogrupper han tillhörde?

Ostrobothnia
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 15 januari 2006, 18:14
Ort: Österbotten, Finland

Re: Så här såg Birger Jarl ut

Inlägg av Ostrobothnia » 15 april 2010, 20:15

rikf skrev:
En annan sak:
Har man undersökt hans DNA avseende ögonfärg och hårfärg? Vet man vilka haplogrupper han tillhörde?
stod ngn stans i länkarna att DNAt var i så dåligt skicka att man inte kunde utröna tex ögonfärg.

Krappfiskarn
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 11 juni 2009, 12:58

Re: Så här såg Birger Jarl ut

Inlägg av Krappfiskarn » 1 maj 2010, 22:58

rikf skrev: En annan sak:
Har man undersökt hans DNA avseende ögonfärg och hårfärg? Vet man vilka haplogrupper han tillhörde?
Som ovan skribent sa, hans DNA var för skadat för att få ut mycket mer än haplogrupper. Jag vet bara hans Y-haplogrupp för tillfället, I1.

De fick tyvärr inte ut någon haplotyp så man kommer inte kunna se om han har några ättlingar levande idag.
Blogg
Uppdaterad 9/11/2010

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3803
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Så här såg Birger Jarl ut

Inlägg av a81 » 2 maj 2010, 20:30

rikf skrev:Möjligen hade jag för mig att medeltida kungar och andra tenderade att vara mer överviktiga, men jag antar att hans skelett givit besked om det och att man utgått från det. Annars borde han kanske sett något plufsigare ut.
Håller med om detta och jag tycker att konsolstenen indikerar viss övervikt eller åtminstone en rundare ansiktsform. Frågan är om övervikt går att se på skelettet. Förslitningar i leder är i och för sig vanligare bland överviktiga, men knappast något alla överviktiga drabbas av.
Krappfiskarn skrev:
rikf skrev: En annan sak:
Har man undersökt hans DNA avseende ögonfärg och hårfärg? Vet man vilka haplogrupper han tillhörde?
Som ovan skribent sa, hans DNA var för skadat för att få ut mycket mer än haplogrupper. Jag vet bara hans Y-haplogrupp för tillfället, I1.

De fick tyvärr inte ut någon haplotyp så man kommer inte kunna se om han har några ättlingar levande idag.
Om man inte fick fram ögon- eller hårfärg antar jag att man bara valt det som var vanligast. Det hade dock varit enklare att göra honom gråhårig, vilket väl de flesta 55-åringar är. När det gäller ättlingar så kan det beläggas historiskt i många fall. Många släktforskare har hittat Birger jarl bland sina anor.

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem
Inlägg: 511
Blev medlem: 14 februari 2005, 19:35
Ort: Uppsala

Re: Så här såg Birger Jarl ut

Inlägg av Pewi » 3 maj 2010, 21:41

Tycker att rekonstruktionen stämmer rätt bra överens med hur jag föreställer mig Birger jarl, eftersom den ganska mycket liknar konsolstenen i Varnhem.
Det är nog tyvärr ingen slump, utan tvärtom så att konstnären har inspirerats av just konsolstenen i Varnehem. Detta kommer förmodligen att användas som bevis för att konsolstenen är ett porträtt eftersom det liknar rekonstruktionen vilket alltså till dels är blir ett cirkelargument.

Skriv svar