Det s.k. "Slaget vid Gestilren" 17 juli 1210

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Inlägg av frodeh » 10 februari 2004, 11:03

Dan Koehl skrev:jag kom just pa en källa till som dök upp ur hjärnvindlarna:

När Snorre reser runt i Sverige gästar han Västergötlands lagman, och far av honom en fana som skull ha burits vid Gestilren.

Har nagon tillgang till Snorre?
Jeg kjenner vel bare til kongesagaene, som man lett finner på internett og som slutter noen år før Lena og Gestilren. Men likevel er det merkverdig at ikke Snorre har kunnet kaste noe lys over hendelsene på denne tiden, da han skal ha gjestet Sverige ca. 1218-1219, og hans forfatterskap var på sitt mest intense ca 1220-1230+. Hva skrev han om sine reiser i Sverige, det er jeg også interessert i.

Det eneste spor jeg finner av den svenske nasjonsbyggingen, er en norsk kongespire (Eystein) som besøkte Birger Brosa ca 1174, og fikk litt støtte både i menn og materiell før han returnerte til Norge og startet det som skulle bli birkebeinerbevegelsen.

Jeg har med interesse fulgt de to siste episodene av Guillou's 'I Arns Rike', og må si at jeg finner denne perioden i svensk historie som besynderlig interessant. Dere må finne ut av og få litt ordning og rede på denne delen av historien deres, kjære svensker! Hvis ikke så kommer vel den litt spekulantaktige Jan Guillou til å kuppe all historieskrivingen og føye Arn inn i kongerekken deres..

:-)

Frode

Tyr
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 9 februari 2004, 15:11
Ort: Sverige

Re: Slaget vid Gestilren

Inlägg av Tyr » 10 februari 2004, 12:39

Christer Samuelsson skrev: Gestilren som ortsnamn är ju endast belagt i Uppland.
Tror farbror på fullaste allvar att slaget stod i Uppland?

Snorre får också troféer med sig hem. En av gåvorna är baneret som kung Erik Knutsson av Sverige fört i slaget vid Gestilren år 1210, vilket förvarades hos Eskil Magnusson i Skara, som år 1219 överlämnade det som hedersgåva till den gästande Snorre.

Hur tror farbror att banéret har hamnat i Skara. Flygpost?

Kan farbror bekräfta upplänningarnas muntliga traditon om slaget.

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Re: Slaget vid Gestilren

Inlägg av D. Andersson » 10 februari 2004, 13:22

Tyr skrev:Tror farbror på fullaste allvar att slaget stod i Uppland?
Förmodligen inte. Men ingen teori kan förkastas utan klara motbevis. Det finns inte tillräckliga bevis mot för att säkert förkasta teorin och det finns inte, vad jag vet, tillräckliga bevis för att det stod i närheten av Lena för att vara helt säker, även om argumenten onekligen är väldigt övertygande.

Det var förmodligen ingen stor dansk här som gick till anfall. Det var förmodligen Bjälboätten och Sverkersätten på ena sidan mot Eriksätten och svearna på andra sidan. Med tanke på Eriksättens ägor i Västergötland är det ju möjligt att slaget stod där. Det som är problemet här är ju att det är östgötarna som anfaller svearna som vid den aktuella tidpunkten styr landet. Men vad jag vet finns det inga bevis för att Erik under Sverkers exil styrde från Näs, och ifall han liksom sin farfar tillbringade mycket tid i Uppland är det möjligt att hären marscherade mot Eriks temporära vistelseort Sko. Finns det tydliga bevis mot detta? Om vi för ett ögonblick stryker den muntliga traditionen och Västgötalagen, återstår någonting som avfärdar detta med all önskvärd tydlighet?
Tyr skrev:Snorre får också troféer med sig hem. En av gåvorna är baneret som kung Erik Knutsson av Sverige fört i slaget vid Gestilren år 1210, vilket förvarades hos Eskil Magnusson i Skara, som år 1219 överlämnade det som hedersgåva till den gästande Snorre.
Vilket inte är så konstigt då Eskil Magnusson var Sveriges kanske främste lagman (genom tiderna?) och dessutom son till en av de mest högättade som deltagit vid slaget.
Tyr skrev:Hur tror farbror att banéret har hamnat i Skara. Flygpost?
Nå, att förflytta den två dagsresor på 9 år låter väl ändå inte alltför ansträngande?

Tyr
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 9 februari 2004, 15:11
Ort: Sverige

Re: Slaget vid Gestilren

Inlägg av Tyr » 10 februari 2004, 13:34

D. Andersson skrev: Eskil Magnusson var Sveriges kanske främste lagman (genom tiderna?) och dessutom son till en av de mest högättade som deltagit vid slaget.
Hur kan det komma sig att Sveriges främste lagman (genom tiderna?) bodde i Skara vid den här tiden och skrev Västgötalagen och inte Upplandslagen?

Men vi är väl överens om att slaget vid Gestilren har ägt rum i alla fall?

För säkerhets skull måste jag också fråga om vi är överens om att slaget vid Lena stod vid nuvarande Kungslena i Västergötland.
Var det kanske någon dansk med där?

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Re: Slaget vid Gestilren

Inlägg av D. Andersson » 10 februari 2004, 13:47

Tyr skrev:Hur kan det komma sig att Sveriges främste lagman (genom tiderna?) bodde i Skara vid den här tiden och skrev Västgötalagen och inte Upplandslagen?
Att han bodde i Skara var förmodligen inte så konstigt med tanke på att Skara var biskopssäte och en av Sveriges största städer, och att den aktuelle var Västergötlands lagman, inte Upplands.
Tyr skrev:Men vi är väl överens om att slaget vid Gestilren har ägt rum i alla fall?
Mjodå.
Tyr skrev:För säkerhets skull måste jag också fråga om vi är överens om att slaget vid Lena stod vid nuvarande Kungslena i Västergötland.
Var det kanske någon dansk med där?
Jag har inte funnit något skäl att betvivla detta. Ligger förresten nuvarande Kungslena vid eller intill den aktuella ridvägen?

Och ja, jag är till 100% övertygad om att en dansk här deltog vid slaget vid Lenum. Frågan där är bara på vilken sida Bjälboätten befann sig. Själv gissar jag på att de befann sig tillsammans med sina släktingar Sverkersätten och danskarna.

Tyr
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 9 februari 2004, 15:11
Ort: Sverige

Re: Slaget vid Gestilren

Inlägg av Tyr » 10 februari 2004, 14:03

D. Andersson skrev: Ligger förresten nuvarande Kungslena vid eller intill den aktuella ridvägen?
Sverker måste då se sig om efter folk för att kunna rädda sitt rike och han sökte denna hjälp hos konung Valdemar Sejr i Danmark. I Danmark lyckades han samla en väldig här för att med den infalla i Sverige och återtaga detta. Hären anfördes av Sverkers svärfader Ebbe Suneson jämte dennes bröder Lars, Jakob och Peder Suneson. Erik samlade sin här huvudsakligen bland uppsvearna. :D Den danska uppmarschen skedde söderifrån på östra sidan om Varvsberget, förbi Dimbo och »granne påle» vid Varv mot Lena By :D . Hären grupperade sig i slagordning mellan byn Kungslena och Plantaberget, med Varvsberget i ryggen, en ur strategisk synpunkt mycket ofördelaktig ställning. Den svenska hären kom norrifrån och hade högra flygeln vid Borgatorp och Kungshögen, stödd mot norra Plantaberget, som flankskydd, och västra flygeln mot Kivatorp och Kungslena Mad. Den samlade styrkan av båda härarna uppgick till 27.000 man, varav 18.000 utgjordes av Sverkers danska trupper. Den 31 januari år 1208 satte sig de stridsberedda trupperna i rörelse och drabbade samman på slätterna vid foten av Varvs - och Plantabergen. Kung Eriks baner fördes i striden av sedermera lagmannen i Västergötland, Eskil, som var broder till Birger jarl. För visad tapperhet i striden erhöll Eskil sedermera banéret som gåva. Den danska hären anföll med stor tapperhet, men möttes av svenskarna med ett så häftigt och stritt pilregn, som »föll så tätt, som då bonden kastar korn, eller som då det hårt regnar». Härar nå drabbade våldsamt samman, man mot man, ryttarna i sina glänsande rustningar och fotfolket i djupa kolonner. Det blev ett vimmel av spjut, slagsvärd, klubbor och stridsyxor, ingen pardon gavs och inga fångar togs. När striden rasade som vildast vid »Jämmersled» och de svenska leden började svikta, fingo de stridande se en syn som vi aldrig fått se sedan. Uppe på Plantaberget kom Oden »thin gamble» ridande på sin åttafotade häst Sleipner de svenske till undsättning. Vid åsynen av stridsguden med det högt lyftade spjutet, uppgåvo svenskarna vilda härskrin och anföllo med förnyad styrka. Den vänstra flygeln trängde fram mot byn och därmed var återvägen för danskarna stängd. Sakta men säkert pressades danskarna tillbaka mot dalgången emellan Varvs - och Plantaberget, på den tiden trång och med sumpig och oländig terräng utan vägar. Här utspelades sista akten i förintelseslaget då hela den danska hären nedgjordes. Sankmarken kallas än i dag för »Helveteskärret». Enligt traditionen skulle endast 50 danska ryttare hava undkommit med livet. Kung Sverker, som med knapp nöd kunde rädda sig till livet, återvände till Danmark. Han ruvade emellertid på hämnd och återkom två år senare, 1210, med en ny krigshär. Han mötte då svenskarna vid Gestilren i Varv. men blev då ånyo i grund besegrad samt stupade själv.
Det är förvånansvärt att den muntliga traditionen kunnat bibehålla en så detaljerad skildring under seklernas lopp. Man pekar än i dag ut platser i terrängen som haft samband med slaget: Kungshögen vid Dalagränsen, där kung Erik med sin stab uppehållit sig, Ryttarbackarna vid Källegården, vägen från Brunnsgården kallas »Knivabytet», vilket tyder på handgemäng. Jämmersled, där den hetaste striden stod, Helveteskärret, där slutstriden stod. Den danske överbefälhavaren Harald Hvide har sin gravhög strax invid den gamla kungsgården.
Till minne av slaget restes ett ståtligt monument vid landsvägen invid kyrkan och bär följande inskription: »Till minne af slaget vid Lena den 31 januari 1208 restes stenen 1894 af Västergötlands fornminnesförening och ortens befolkning. Svenskar, vörden fädrens minne!»
Må vi, sena tiders barn, ej förglömma hur våra förfäder kämpat och blött för vår frihet. Vi har aldrig böjt vår nacke för främmande inkräktares ok. Vårt dyrbara arv från fordom förpliktar. Må det väl förvaltas av kommande släkten.
Bild

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Re: Slaget vid Gestilren

Inlägg av D. Andersson » 10 februari 2004, 15:00

Tyr skrev:Erik samlade sin här huvudsakligen bland uppsvearna. :D
Källa tack.
Tyr skrev:Den samlade styrkan av båda härarna uppgick till 27.000 man, varav 18.000 utgjordes av Sverkers danska trupper.
Källa tack.
Tyr skrev:Kung Eriks baner fördes i striden av sedermera lagmannen i Västergötland, Eskil.
Källa tack.
Tyr skrev:Uppe på Plantaberget kom Oden »thin gamble» ridande på sin åttafotade häst Sleipner de svenske till undsättning.
Källa tack.
Tyr skrev:Han ruvade emellertid på hämnd och återkom två år senare, 1210, med en ny krigshär.
Källa tack.
Tyr skrev:Må vi, sena tiders barn, ej förglömma hur våra förfäder kämpat och blött för vår frihet.
Syftar du på slaget vid Gestilren? Källa tack.

Tyr
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 9 februari 2004, 15:11
Ort: Sverige

Slaget vid Gestilren

Inlägg av Tyr » 10 februari 2004, 15:33

Jag lämnar forumet nu, troligen för gott.
Jag har tröttnat. Jag går och språkas vid med di gamle, di söm vet nått.

Som avslutning vill jag tacka JG för att lyft fram en synnerligen viktig del av vår historia.

"Må vi, sena tiders barn, ej förglömma hur våra förfäder kämpat och blött för vår frihet. Vi har aldrig böjt vår nacke för främmande inkräktares ok. Vårt dyrbara arv från fordom förpliktar. Må det väl förvaltas av kommande släkten."
Källa tack.
Monumentet vid Kungslena kyrka.

Tack för mig.

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 10 februari 2004, 15:35

Det blir alltid tråkigt när man ifrågasätts.

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Inlägg av Private Snafu » 10 februari 2004, 15:54

D. Andersson skrev:Det blir alltid tråkigt när man ifrågasätts.
Beror väl på hur man ifrågasätts.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 10 februari 2004, 18:26

D. Andersson skrev:Det blir alltid tråkigt när man ifrågasätts.
Nja du Daniel, det är nog bra när man ifrågasätts. Annars skriver en del människor rena dumheterna, bara för man vet att så här är det. Jag har ju som bekant av stor obetänksamhet gjort det själv.
Sen är det ju av vikt att man bemöter tok med respekt även om inte meningsmotståndaren gjort sig förtjänt av sådant .
Det har du och ett antal andra klarat lysande!
Christer Samuelsson.
Senast redigerad av 1 Christer Samuelsson, redigerad totalt 10 gånger.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 10 februari 2004, 19:01

Ang de 27000 stridande vid Kungslena kan följande sägas.
1. Om antalet stämmer så vore slaget det näst största som utkämpats på svensk mark.
2. Om den danska hären verkligen räknade 18000 man så skulle den varit större än alla armeer som stormakten Danmark invaderade Sverige med 1500-1710 utom en. (Fredrik III's här på 24-28000 man 1563)
Den skulle vidare varit mångdubbelt större än de härar som samtida stormakter som tex England, Frankrike mfl skickade i strid.
Den skull eockså varit ett logistiskt under av under dåtiden okänt slag då den klarade av att försörja en sådan enorm skara manskap och djur utan att landet kring marschvägarna förvandlades till en ödemark och både hären och lokalbefolkningen svalt ihjäl. (Jfr svenska och danska härar 1500-1710.)
3. Att det är underligt att vare sig Danmark eller Sverige under resten av medeltiden ställer upp härar som är av liknande storlek, med ett möjligt undantag för de största svenska uppbådshärarna på 1400-talet tex vid Brunkeberg 1471.

/Daniel

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 10 februari 2004, 19:18

Christer, det var tänkt att vara en :roll: efter, men jag glömde den. Misstänker att mitt inlägg får en helt annan betydelse då, inte sant?

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 10 februari 2004, 19:37

Alltså dessa smilies är jag egentligen ointresserad av, jag bryr mej nog inte alls faktiskt.
Så i detta fall har jag skrivit vad jag skrivit och det är inte svårt att stå för.
Christer Samuelsson. :roll: :wink: :idea: :| :D :)

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 23 november 2003, 12:46
Ort: Mordor

Inlägg av Uruk-Hai » 10 februari 2004, 19:53

Jag lämnar forumet nu, troligen för gott.
Jag har tröttnat. Jag går och språkas vid med di gamle, di söm vet nått.
Man registreras sig på ett forum ena dan för att nästa dra sig tillbaka pga att andra har åsikter av annan art?

Inget jag kan förstå.

Skriv svar