OT – slaget vid Sparrsätra.
Sven Sandblom, en av författarna till ”Gestilren 2010”, gav 2003 också ut en liten skrift om slaget vid Sparrsätra, i samarbete med Sparrsätra-Breds hembygdsförening.
Utgångspunkt för hans resonemang är en notis i 1672 års Rannsakningar efter antikviteter;
”Elliest går een gamall sägn, att fordom tijd hafwer twänne Adelsmän Fächtat på Åhrby Giärdet, som nu ligger under Sparrsätra by. Den ene hafwer warit av Folkungarne, och den andre af Sparrarne med ett siööblad under Sparrevapnet.
Folckungen hafwer blifwit dräpin, och den andre sigh till plicht lätte byggja widh kyrckian ett hwalf. Då kallades lyrckian Åhrby, men sedan fick hon heeta Sparrsätra.
Skriftlig berättelse härom finns ingen.”
Från denna notis drar Sven Sandblom ett antal slutsatser.
Denna sägen är ett folkminne om slaget vid Sparrsätera 1247.
Ledaren för kungens här var Nils Sixtensson, herre till Tofta gård, Adelsö, anfader till en av adelsätterna Sparre.
Kungens tack till den segrande fältherran blev förläningar vid dåvarande Årby, som döptes om till Sparrsäter, till ”ägarens” ära.
Jag kan inte påstå att Sven Sandbloms bevisförning lyckats övertyga mig.
Sven Sandblom anser sig ha lokaliserat Årby gärde, och försöker sig på en beskrivning hur slaget gått till, utifrån terrängens utseende. Eftersom mina strategiska kunskaper ligger på Karl XII:s nivå, har jag inte kompetens att bedöma om det verkar rimligt.