Det s.k. "Slaget vid Gestilren" 17 juli 1210

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
koroshiya
Stödjande medlem 2020

Re: Det s.k. "Slaget vid Gestilren" 17 juli 1210

Inlägg av koroshiya » 29 aug 2010 18:44

Det är svårt att säga, Dan. När man pysslar med så mycket som Bureus gjorde kan man tänka sig att somt är korrekt och annat är nys. Vad man kan lägga märke till är att han hade intressen i slagen som utspelar sig under denna tid.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bure%C3%A4tten

Han har skrivit en bok om släktens historia, och den innehåller en del som inte är troligt. Bland annat ska Fale hin unge efter Älgarås ha burit den lille Erik Knutsson hem till Medelpad. Erik skulle alltså ha varit ett litet barn, men bara tre år senare är samme Erik stor nog att kriga och 1210 stor nog att gifta sig. Släkten spelar sedan en stor roll i de efterföljande slagen, allt enligt släkten själv vill säga :)

koroshiya
Stödjande medlem 2020

Inlägg av koroshiya » 29 aug 2010 19:27

Här kan man läsa mer.

http://www.falebure.se/tempelriddaren.html

Jag visste inte om jag skulle nämna Sumlen eller inte. Ah, vad bra att jag googlade för jag ser nu att det finns en tryckt version och ett exemplar på ub här i Göteborg. Det var bra, för då kan jag läsa och bilda mig en uppfattning om vad det är för ett verk. Hittills har jag inte sett verket beskrivas, utan man har bara citerat ur det. Hm, fast jag ser att det verkar vara en redigerad utgåva.

Allt nog, vad man får göra är att läsa hela verket och jämföra uppgifter med varandra, sättet de förs fram på o.s.v. Det är bara genom en intern kritik av texten som man kan komma Bureus en bit närmare.

karlfredrik
Medlem

Inlägg av karlfredrik » 02 sep 2010 08:27

Har vi några samtida danska källor? En hundra år gammal ballad kan ju vara något dramatiserad?

koroshiya
Stödjande medlem 2020

Inlägg av koroshiya » 02 sep 2010 22:21

Några samtida källor finns inte Karlfredrik.

Här är en länk till texter som handlar om slaget.

http://stiglundberg.org/lena-och-gestilren/

Där kan du läsa om i princip alla källor som nämner slaget.

frejs väpnare
Medlem

Inlägg av frejs väpnare » 11 sep 2010 14:35

OT – slaget vid Sparrsätra.

Sven Sandblom, en av författarna till ”Gestilren 2010”, gav 2003 också ut en liten skrift om slaget vid Sparrsätra, i samarbete med Sparrsätra-Breds hembygdsförening.

Utgångspunkt för hans resonemang är en notis i 1672 års Rannsakningar efter antikviteter;

”Elliest går een gamall sägn, att fordom tijd hafwer twänne Adelsmän Fächtat på Åhrby Giärdet, som nu ligger under Sparrsätra by. Den ene hafwer warit av Folkungarne, och den andre af Sparrarne med ett siööblad under Sparrevapnet.
Folckungen hafwer blifwit dräpin, och den andre sigh till plicht lätte byggja widh kyrckian ett hwalf. Då kallades lyrckian Åhrby, men sedan fick hon heeta Sparrsätra.
Skriftlig berättelse härom finns ingen.”

Från denna notis drar Sven Sandblom ett antal slutsatser.
Denna sägen är ett folkminne om slaget vid Sparrsätera 1247.
Ledaren för kungens här var Nils Sixtensson, herre till Tofta gård, Adelsö, anfader till en av adelsätterna Sparre.
Kungens tack till den segrande fältherran blev förläningar vid dåvarande Årby, som döptes om till Sparrsäter, till ”ägarens” ära.

Jag kan inte påstå att Sven Sandbloms bevisförning lyckats övertyga mig.

Sven Sandblom anser sig ha lokaliserat Årby gärde, och försöker sig på en beskrivning hur slaget gått till, utifrån terrängens utseende. Eftersom mina strategiska kunskaper ligger på Karl XII:s nivå, har jag inte kompetens att bedöma om det verkar rimligt. :P

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem

Inlägg av Dan Koehl » 11 sep 2010 15:13

frejs väpnare skrev: ”Elliest går een gamall sägn, att fordom tijd hafwer twänne Adelsmän Fächtat på Åhrby Giärdet, som nu ligger under Sparrsätra by. Den ene hafwer warit av Folkungarne, och den andre af Sparrarne med ett siööblad under Sparrevapnet.
Folckungen hafwer blifwit dräpin, och den andre sigh till plicht lätte byggja widh kyrckian ett hwalf. Då kallades lyrckian Åhrby, men sedan fick hon heeta Sparrsätra.
Skriftlig berättelse härom finns ingen.”

Från denna notis drar Sven Sandblom ett antal slutsatser.
Denna sägen är ett folkminne om slaget vid Sparrsätera 1247.
Ledaren för kungens här var Nils Sixtensson, herre till Tofta gård, Adelsö, anfader till en av adelsätterna Sparre.
Kungens tack till den segrande fältherran blev förläningar vid dåvarande Årby, som döptes om till Sparrsäter, till ”ägarens” ära.

Jag kan inte påstå att Sven Sandbloms bevisförning lyckats övertyga mig.
1247 har, såvitt jag vet, inga dokument indikerat att någon Sparre börjat föra Sparre i skölden. (Än mindre en Sparre över Sjöblad?)

Den första i Sparreätten som förde en Sparre i skölden påstås vara Abjörn Sixtensson, död 1310, (som ev. antas ha upptagit sparrevapnet av sin mor)

Vidare anses Nils Sixtensson ("Nils av Tofta") vara ett falsarium, vid samband för Karkskrönikan m.fl. skrifter som bla.a. haft ambitionen att förhärliga Karl Knutsson och hans härstamning på olika sätt. Flertalet medeltidsgenealoger verkar vara överens om att någon Nils Sixtensson (Sparre) aldrig har existerat.

kriss
Ny medlem

Inlägg av kriss » 16 dec 2012 22:02

Gestilren betyder