Det s.k. "Slaget vid Gestilren" 17 juli 1210

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Re: Det s.k. "Slaget vid Gestilren" 17 juli 1210

Inlägg av Christer Samuelsson » 8 september 2008, 21:24

anber skrev:Denna tråd verkar lite ”avsomnad”, kanske dags att väcka den till liv igen... Jag vill framföra en kandidat för platsen för Gestilrenslaget: Stolan, mellan Berg och Timmersdala. Den språkliga anknytningen kräver vissa förutsättningar, men eftersom vad jag tror, ingen har sett namnet som ”naturligt” som kommit i kontakt med det, så kanske en ”rekonstruktion” krävs om namnet var en konstruktion från början... Förutsatt att platsen hette något liknande på 1200-talet och att den som ursprungligen skrev det hade sin språkliga bakgrund i tyskan så borde en plats som hade en referens till stol eller bänk eller säte översättas med ordet Gestühl. Jag är ingen språkforskare men har med hjälp av ett tyskt 1800-tals lexikon funnit en form ” mit verdünntem stammvocal” som blir ”gestiel”. Hade nu detta varit det enda jag hade att anföra hade jag nog helst avstått. Jag hittade dock platsen via denna association. Det som genast slog mig var att det passade in på vad jag hört om ”mellan Berg och Dala”. En titt på det strategiska läget i förhållande till en strid mot rytteri verkar också tala för, då platsen i det närmaste liknar en naturlig ”borg” med en utlöpare av Billingen som en vall och Kräftån och sjön Lången som en form av vallgrav. Även en sökning i Fornsök visade på indikationer som verkar lovande. Enligt en uppgiftslämnare har man funnit vässade pålar i anknytning till bäcken, En bit bort mot Berg har en lansspets upphittats (dock ingen indikation på ålder). Det finns även fynd och lokal tradition som indikerar att man vet att det finns människor begravda på platsen. Namn som nämns är ”Helvetestorpet”, ”Kyrkogården” och ”Sotliden”. Fynd av ben och skallar skall också ha gjorts vid grävning. Detta sammantaget tycker jag kan vara en god grund för att göra en fältstudie i området. Någon som håller med?
Vad är nu detta "Stolan, mellan Berg och Timmersdala"
En liten förklaring kanske, vad har du den saken ifrån och vad har din sagesman skrivit dessförinnan.
Hälsningar
Christer Samuelsson

anber
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 2 september 2008, 21:47
Ort: Kungälv

Re: Det s.k. "Slaget vid Gestilren" 17 juli 1210

Inlägg av anber » 9 september 2008, 17:46

Hej Christer,
den språkliga konstruktionen är jag som jag skrev själv "pappa" till. Jag verkar ju inte vara precis den förste i raden... Med den som utgångspunkt fanns det två kandidater, Stola herrgård på Kålland eller Stora och Lilla Stolan på Billingen (Jag har faktiskt begränsat mig till VG).
Jag fastnade för Billingen eftersom den verkade mer som en plats där en underlägsen styrka skulle kunna försvara sig mot en ryttarhär. (Vilket var lika bra eftersom Stolas medeltida namn var Stordha och inte skulle passa in på min namnkonstruktion). Det finns två (åtminstone) tänkbara "uppmarschvägar" hit. Den södra från Varnhem där man skulle kunna föra en uppehållande strid med skärmytslingar och bakhåll och den norra där man från Stora Stolan skall kunna se till Mariestad, så en annalkande här borde inte komma som en överraskning (även om den troligare kom mer väster ifrån). Kan man "lura" någon att anfalla uppför höjderna här, (västra slänten upp från Timmersdala), har man ett uttalat taktiskt överläge. Kyrkorna i Timmersdala och Berg företer båda fynd av Liljestenar, vilket borde förankra platsen (dock inte namnet) till tidsepoken. Tyvärr har jag fortfarande inte kunnat få fram någon datering på den funna lansspetsen. Frånsett detta skulle man med denna plats även förklara varför man, (enligt tidigare i tråden) ,hänvisat till att slaget stått "på" Gestilren. Jag måste ju erkänna att jag inte varit på plats och verifierat detta som en rimlig slagplats då jag bara haft tillgång till kartor och Google Earth. Dock visar Fornsök ingen brist på presumtiva rösen där offren skulle kunna vara begravda.
Någon som har varit där och kan säga bu eller bä, (till om det är en rimlig slagplats), eller har någon info om fastigheterna St & L Stolan och om de eller namnet har en förankring i medeltid?
Som avslutning vill jag säga att min overifierade teori är av samma vikt som de andra overifierade teorier som framförts... Väg ni!

anber
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 2 september 2008, 21:47
Ort: Kungälv

Re: Det s.k. "Slaget vid Gestilren" 17 juli 1210

Inlägg av anber » 14 september 2008, 15:56

Har Sverkers backe i närheten av Axevalla hed någon gång nämnts diskussionerna kring var slaget stod? Hade jag sett en referens till den platsen hade jag nog inte "jobbat mig" med att konstruera en egen teori...
(Slå upp RAÄ-nummer Skärv 46:2 i fornsök). Iaf inte innan någon har undersökt om finns ben under "Stensträngssystemet".
Angående namnets ursprung så tror jag efter vad som sägs i "Annales Dano-Svecani" att det skall spåras till en backe uppkallad efter en namngiven sten. (Kanske den som nämns i RAÄ-nummer Skärv 30:1).

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Re: Det s.k. "Slaget vid Gestilren" 17 juli 1210

Inlägg av Christer Samuelsson » 17 september 2008, 19:54

anber skrev:Har Sverkers backe i närheten av Axevalla hed någon gång nämnts diskussionerna kring var slaget stod? Hade jag sett en referens till den platsen hade jag nog inte "jobbat mig" med att konstruera en egen teori...
(Slå upp RAÄ-nummer Skärv 46:2 i fornsök). Iaf inte innan någon har undersökt om finns ben under "Stensträngssystemet".
Angående namnets ursprung så tror jag efter vad som sägs i "Annales Dano-Svecani" att det skall spåras till en backe uppkallad efter en namngiven sten. (Kanske den som nämns i RAÄ-nummer Skärv 30:1).
Kapten Gars har skrivit följande om detta:

"Alltså har jag aldrig ifråga satt kyrkböckerna som bevis för att en ort/plats vid nman Gestilren låg i Fröshult under snet 1500-tal och tidigt 1600-tal. Däremot så har jag påpekat att deras bevisvärde inte sträcker sig till att etablera att Gestilren i Fröshult existerade på 1200-talet och definitivt inte att platsen för "kriget" ofelbart måste var Gestilren i Fröshult."

Har man sådana bevis för Sverkers Backe, Kan vara en en vass konkurent till Fröshult, att man kan etablera att ett Gestilren i närheten av Axvalla hed.
Går att svara ja eller nej uppå!!
Christer Samuelsson

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem
Inlägg: 511
Blev medlem: 14 februari 2005, 19:35
Ort: Uppsala

Re: Det s.k. "Slaget vid Gestilren" 17 juli 1210

Inlägg av Pewi » 17 september 2008, 20:27

Lustigt nog så finns det en "Sverkers backe" i Gästre också...

/P

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Det s.k. "Slaget vid Gestilren" 17 juli 1210

Inlägg av NIL » 17 september 2008, 20:54

Pewi skrev:Lustigt nog så finns det en "Sverkers backe" i Gästre också...

/P
Enligt min källa (professor Faurisson) så existerar inte Gästre.

Edit:
Inlägget var inte avsett som en gliring till Pewi...bara ett blodfattigt skämt.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem
Inlägg: 511
Blev medlem: 14 februari 2005, 19:35
Ort: Uppsala

Re: Det s.k. "Slaget vid Gestilren" 17 juli 1210

Inlägg av Pewi » 18 september 2008, 06:11

:lol:

anber
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 2 september 2008, 21:47
Ort: Kungälv

Re: Det s.k. "Slaget vid Gestilren" 17 juli 1210

Inlägg av anber » 18 september 2008, 13:33

Om det nu fanns en Gestils backe så hade nog det namnet svårt att stå sig i konkurrens med kungens... jfr "Kungens kurva". och då hamnade ju "VGurra" bara i diket...

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Re: Det s.k. "Slaget vid Gestilren" 17 juli 1210

Inlägg av Christer Samuelsson » 19 september 2008, 20:16

Enligt min källa (professor Faurisson) så existerar inte Gästre
Inlägget var inte avsett som en gliring till Pewi...bara ett blodfattigt skämt.
Har man som ambition att göra hundkex av debatt är detta ett typiskt försök, vår moderator äger all rätt att radera mitt hobbymodererande. Vem fan är professor Faurisson f.ö.???
Hälsningar
Christer Samuelsson

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Det s.k. "Slaget vid Gestilren" 17 juli 1210

Inlägg av NIL » 26 september 2008, 13:22

Christer Samuelsson skrev:
Enligt min källa (professor Faurisson) så existerar inte Gästre
Inlägget var inte avsett som en gliring till Pewi...bara ett blodfattigt skämt.
Har man som ambition att göra hundkex av debatt är detta ett typiskt försök, vår moderator äger all rätt att radera mitt hobbymodererande. Vem fan är professor Faurisson f.ö.???
Hälsningar
Christer Samuelsson
Jag ber Christer Samuelsson om ursäkt för att jag besudlade den här tråden med ett skämt, jag respekterar hans upprördhet. Jag har försökt rannsaka mig själv (det är jag bra på) men har inte kommit fram till att jag drivs av någon särskild ambition i detta forum förutom att upplysa och upplysas (utan inbördes ordning). Jag är för lågbegåvad för att förstå den exakta innebörden av att "göra hundkex av debatt" men själva frasen har en negativ klang så jag förutsätter att det är någonting obra.

"Hobbymodererandet" är säkert uppskattat av många, so keep up the good work!

Vad det avser professor Faurisson så har jag ingen lust att upplysa just nu så jag föreslår att Christer Samuelsson frågar någon allmänbildad kompis.

mvh
NIL
lämnar tråden (hedersord)
Äh, det löser sig.

asphen
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 25 maj 2008, 13:07
Ort: Ödeshög

Re: Det s.k. "Slaget vid Gestilren" 17 juli 1210

Inlägg av asphen » 28 september 2008, 16:21

Jag har tyvärr inte läst alla 13 sidor i detta intressanta spörsmål så det jag kommer med kanske redan har sagts?

Tiden mellan 1130 och 1250 utgjorde en orolig tid i vår historia. Kungamakten växlade mellan de erikska och sverkiska ätterna och striderna dem emellan var många och blodiga.
Sverker d.y. (Sverker II) innehade kungamakten mellan 1195-1208. Han utkämpade tre kända strider. den första mot Knut Eriksons söner vid Älgarås 1205, där tre av eriksönerna stupade och den fjärde, Erik Knutson, lyckades rädda sig till Norge där han sökte stöd. Härifrån återkom denne med krav på tronen och mötte Sverker d.y. vid Lena 1208. Sverker d.y. hade dessförinnan sökt och fått stöd hos den danske kungen Valdemar Serj. Ett stort slag utkämpades vid "Lena" troligen strax nedanför kyrkan i dagens Kungslena (i Västergötland) där Sverker d.y. och den danska hären led stora förluster och förlorade. Detta slag stöds genom arkeologiska fynd på orten.
Sverker d.y. återkom efter två och ett halvt år i ett nytt försök att erövra tronen. Fram till detta tycks historikerna vara tämligen eniga men vad som sedan hände och var är "de lärde" mycket osäkra och oeniga om.
I Västgötalagens kungskrönika kan vi i en avskrift från 1320-talet läsa om kung Sverker: "En vis och god man, gjorde sitt rike gott, men folkungarna dödade honom, hans egen måg vållade honom detta i Gestilren, och i Alvastra vilar han". I en handskrift från 1400-talet senare hälft har man efter namnet Gestilren infogat "Mellan Dala och Lena". Antagligen är det detta "förtydligande" som ligger till grund för lokaliseringen till Varv där minnesstenen restes 1910 även om nu Varv inte ligger mellan Dala och Lena.
Några forskare har med detta som stöd hävdat att lokaliseringen av slaget är Västergötland medan andra, exempelvis Lars Otto Berg har "bevisat" att lokaliseringen av Gestilren bör förläggas till Uppland, närmare bestämt till Fröshults socken (nära Enköping). Han skriver i sin artikel "det har bevisligen funnits en gård - eller snarare en by med ett par gårdar - vid namn Gestilren i Fröshults socken. hur gamla de är vet jag ej, men de existerade i vilket fall som helst redan innan Johannes Bureus (1568-1652) blev vuxen. I Fröshults församligs äldsta kyrkoräkenskaper finns ett flertal belägg". I Fröshult finns det även en muntlig tradition om och noterat i antikvitetsrannsakning för 1682 en backe i socknen som omnämns som "Swärkils backan".
Det enda vi alltså kan vara säkra på är det som källorna uppger, nämligen att "Sverker led döden i Gestilren, mördad av sin måg. Källorna, varken svenska eller danska nämner ingenting om något slag. De danska annnalerna berättar om Lenaslaget med stor inlevelse genom bland annat en uppräkning över stupade och modiga danska och bömiska riddare som ligger begravda ohämnade i jorden vid Lena men nämner bara kort att Sverker d.y. stupade ett par år senare i Gestilren. De danska källorna berättar vidare att Valdemar Serjs utrikespolitik var i mycket begränsad omfattning orienterad mot Norden med undantag av att 1208 fick Sverker d.y. danskt stöd i slaget vid Lena där han förlorade mot eril som därefter tog makten i Sverige.
Frågan man måste ställa sig är ju hur villig den danske kungen var att bistå Sverker d.y. med nya hjälptrupper när den danska hären i stort sätt hade blivit utplånad drygt två och halvt år tidigare och där gräddan av dansk "adel" hade fallit. Dessutom var Valdemar Serj vid tidpunkten (1210) starkt engagerad med strider i Preussen. Det är fullt möjligt att det fanns något avtal mellan kung Valdemar och Sverker och det skulle säkert vara en stor fördel för Valdemar att få "sin man" på tronen i det blivande Sverige.
Nu bör ju också påpekas att Valdemar inte var så segerrik som hans tillnamn vill antyda. Allts som han hade erövrat under sina första år som dansk kung gick förlorat under 1220-30 talet utom Estland.
Ingen kan idag säga (på säker historisk grund eller arkeologiska belägg) om det verkligen var något regelrätt slag över huvud taget eller var platsen kan ha varit belägen. Några historiker tror sig veta att platsen ligger i Västergötland, andra tror att det är en felskriving av Gjöstringe härad, Bjälboättens hemtrakter i Östergötland, och någon hänvisar till Fröshults socken i Uppland.
Vi vet att Påven (det finns ett påvebrev daterat den 13 november 1208) skriver till biskoparna i Skara och Linköping där de uppmanas att förmå Erik Knutson, vid risk för bannlysning, att försona sig med Sverker. Vi vet också att Sune Folkeson (Sverkers måg) bortrövade Helena Sverkersdotter från Vreta kloster någon gång strax före händelsen i Gestilren. Det finns vissa som tror att Sverker kan ha förlitat sig på detta lejdebrev från Påven och därför sökt upp sina motståndare för att kräva upprättelse med överfallits och mördats av sin måg vid Bjälbo i Göstringe härad.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Re: Det s.k. "Slaget vid Gestilren" 17 juli 1210

Inlägg av Widsith » 30 september 2008, 18:10

Roligt att se att denna tråd fortfarande lever, samt att Christer fortfarande hemsöker den... Jag tyckte mig komma ihåg att jag skrivit långt fler inlägg i den än jag kan återfinna nu, men jag kanske kommer ihåg fel. Nästa år skall en bok utkomma om Frösthults-Gestilren, och tydligen har man sökt med metalldetektor i trakten, dock utan att några resultat publicerats.

När man också kan konstatera ett Frösthults-Gestilren i andra källor samtida med kyrkoräkenskapsboken i Frösthult anser jag att man kan börja beakta en alternativ placering av slaget.

Gidan
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 december 2008, 17:26

Gestilren och Folkungar

Inlägg av Gidan » 28 december 2008, 23:17

Antar att detta ämne är diskuterat till leda här på forumet, men jag vill gärna dra det en vända för att kanske bli något klokare:
Läser just nu boken "Svitjods undergång" av bröderna Lindström som jag f.ö tycker är utmärkt. Har precis som de flesta svenskar inte lyckats komma undan Guillous försök att beskriva svenskt 11-1200-tal, och hans tvärsäkra beskrivning om hur det gick till när Sverige till slut enades. Är Arns rike mer vilseledande än klargörande? Jag tycker att det verkar så i vissa delar. Han driver stenhårt tesen att det avgörande slaget stod i Gestilren i Västergörland 1210 och att det var ett slag som var större och blodigare än vid Kungslena två år tidigare. Och fler Danskar. Vi svenskar borde hedra minnet av detta slag då Sverige föddes. Anledningen till att vi inte gör detta påstår han bero på att punchpatriotiska uppsaliensare medvetet förvanskat historieskrivningen.
Åter till bröderna Lindström: Här drivs i stället tesen att slaget stod i Frösthult mellan Sala och Enköping, Som belägg härför finns kyrkoböcker från 1500-talet som bevisar att platsen åtminstone i slutet av 1500-talet hette Gestilren. Det finns även andra intressanta uppgifter som kan styrka den tesen, bla.a skall en gård legat här som tillhört Sverker Karlsson. Om själva slaget sägs att detta är första gången Folkungarna dyker upp i historiska källor. Folkungarna som här sägs stödja sig på upprorsmän från Uppland ledda av Folke Jarl, som även han stupade. Var inte Folke Sverkers jarl? Menar dom i så fall att han bytt sida? Jag får inte ihop detta! Om dessa folkungar dyker upp först nu som uppländska stormän, hur kan då Guillou placera dom I förbund med Erikska ätten Västergötland redan i början av 1100-talet? Vad har han för källor? Begreppet Folkungaätten är som jag förstår något helt annat, och lanserades först på sextonhundratalet, och syftar på Bjälboätten från Östergötland, vilka torde vara närmare befryntade med Sverkrar än med Erikar.

Dessa två beskrivningar av vad som egentligen hände går emot varandra diametralt, och begreppet folkungar verkar vara oerhört motsägelsefullt. Vad ska man tro? Säkert är att källmaterialet är oerhört tunt, och det många gånger är rena gissningsleken, och att Guillous vurmande om någonslags nationaldag till minne av slaget känns lite larvigt.

asphen
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 25 maj 2008, 13:07
Ort: Ödeshög

Re: Gestilren och Folkungar

Inlägg av asphen » 30 december 2008, 18:37

Det finns inte speciellt många historiker som håller med guillous i dennes tolkning om hur Sverige blev Sverige. Bröderna Lindström är nog mer rätt på vägen...
Beträffande slaget vid Gestillren finns det olika tolkningar om var platsen geografiskt var belägen och om den verkligen funnits.

Tiden mellan 1130 fram till 1250 utgjordes av en orolig tid i vår historia. Kungamakten växlade mellan de erikska och sverkiska ätterna och striderna mellan dem var både många och blodiga.
Sverker d.y. eller Sverker II innehade kungamakten mellan 1195 - 1208 och utkämpade tre kända strider. Den första mot Knut Eriksons söner vid Älgarår 1205, där tre av sönerna stupade och den fjärde, Erik Knutson, lyckades rädda sig till Norge där han sökte stöd.
Han återkom därifrån med krav på tronen och mötte Sverker vid Lena 1208. Sverker hade dessförinnan sökt och fått stöd hos den danske kungen Valdemar Seir. Ett stort slag utkämpades vid Lena, troligen strax nedanför kyrkan i dagens Kungslena i Västergötland där Sverker och den danska hären led stora förluster och förlorade. Detta slag stöds genom akeologiska fynd på orten.
Sverker återkom efter två och ett halvt år i ett nytt försök att erövra tronen. Fram till detta tycks historikerna vara eniga men vad som sedan hände tvistar man om.
I Västgötalagens kungakrönika kan man i en avskrift från 1320-talet efter en förlaga från 1240-talet läsa om kung Sverker: "en vis och god man, gjorde sitt rike gott, men folkungarna dödade honom, hans egen måg vållade honom detta i Gestilren, och i Alvastra vilar han. Han ihågkommes alltid till det bästa". I en handskrift från 1400-talets senare hälft har man efter namnet Gestilren infogat "mellan Dala oc Lena". Det kan vara denna beskrivning (om att Gestilren ligger i närheten av Dala och Lena) som ligger til grund för lokaliseringen till Var där minnesstenen restes 1910 även om nu Varv inte ligger mellan Dala och Lena.
Några forskare har med detta som stöd hävdat att lokaliseringen av slaget är Västergötland medan andra, exempelvis Lars Otto Berg har "bevisat" att lokaliseringen av Gestilren bör förläggas till Upland och Fröshults socken.
Det enda vi alltså kan vara säkra påär det som källorna uppger, nämligen att "Sverker led döden i Gestilren, mördad av sin måg". Källorna nämner inget om något slag!
De danska källor som berättar om Lenaslaget genom bland annat en uppräkning över stupade och modiga danska och bömiska riddare som ligger begravda ohämmade i jorden vid Lena men nämner bara kort att Sverker stupade ett par år senare i Gestilren. De danska källorna berättar vidare att Valdemar Seirs utrikespolitik var i mycket begränsad omfattning orienterad mot Norden med undantag för just 1208 då Sverker fick sanskt stör vid Lena.
Frågan man bör ställa sig är hur villig var Valdemar att ställa upp med nya hjälptrupper när den danska hären i stort sätt blivit utplånad två och ett halvt år tidigare och där gräddan av dansk "adel" hade fallit, bland annat ärkebiskopens båda bröder. Dessutom var Valdemar engagerad i strider i Preussen. Det är fullt möjligt att det funnits något avtal mellan Valdemar och Sverker och det skulle säkert vara en fördel för Valdemar att få "sin man" på tronen i det blivande Sverige.
Ingen kan idag säga på säker historisk grund eller genom arkeologiska belägg om det verkligen var något regelrätt slag över huvud taget eller var platsen kan vara belägen. Några historiker tror sig veta att platsen ligger i Västergötland, andra tror att det är en felskrivning av Göstringe härad (Bjälboättens hemtrakter) i Östergötland och några hävisar till Fröshult i Uppland.
Vi vet att Påven skriver till biskoparna i Skara och Linköping, där de uppmanas att förmå erik Knutson, vid risk för bannlysning, att försona sig med Sverker. Vi vet också att Sune Folkeson (Sverkers måg) bortrövade Helena Sverkerdotter från Vreta kloster någon gång strax före eller strax efter händelsen i Gestilren.
Det finns därför några historiker som tror att Sverker kan ha förlitat sig på detta "lejdebrev" från Påven 1208 och därför sökte upp sina motståndare för att kräva upprättelse men överfallits och mördats av sin måg Sune Folkeson vid Bjälbo i Göstringe härad.

Gidan
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 december 2008, 17:26

Re: Gestilren och Folkungar

Inlägg av Gidan » 30 december 2008, 21:52

Hej, tack för info. Inressant detta om Sune Folkessons bortrövande av Helena. Antar att dom var gifta. Man kan tänka sig att dom ansåg att hon var säkrare i Danmark oavsett om det före eller efter den 17/7 samma år...sanningens ögonblick! "hans egen måg vållade honom detta i Gestilren" det skulle alltså syfta på Sune Folkesson och inte på hans far Folke Jarl! Intressant. Finns belägg för att Sune var involverad i Gestilren? Far och son sida vid sida eller?
I Lindströmsboken verkar det som om Folke - jag är väl inte är helt ute och cyklar... nu stöder folkungarna istf den kung han tidigare varit trogen (sverker)....Andra källor gör gällande att han stupat på Sverkers sida...
Något annat: Det snackas mycket om Sveriges vagga, en diskussion som jag tycker är märklig i många avseenden-
jag tror att Östergötland sedan länge varit en integrerad del av svealand (svitjod) och ingått i Roden och ledungen. (Jag skjuter från höften och har inga belägg för vad jag säger, jag ska kolla det sedan). I så fall tror jag att man inte gjort någon åtskillnad mellan östgötar och svear utan det har varit en enhet. Vad menas med Uppsvear? Striderna i slutet och början av 1100- talet borde då vara en uppgörelse mellan svear-östgötar på ena sidan - och Västgötarna (på andra sidan vättern) med kyrkans uppbackning för att nå enighet. Svearna ville naturligtvis inte ha danskarna alldeles inpå knutarna, så det känns inte helt ologiskt att Västergötland var mycket viktigt både kulturellt och teritoriellt. Återigen. Jag är bara amatör...

Skriv svar