Det s.k. "Slaget vid Gestilren" 17 juli 1210

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 30 november 2004, 19:19

Christer Samuelsson skrev:Staffan Fridell har nu hållit sin föreläsning om Gästre. Från denna, har något överraskande medelats mej, att Giestilsren som ortsnamn, skall finnas belagt från 1200-talet i Annales Suecici! En för mej helt ny källa.
Hälsningar
Christer Samuelsson.
Specificerar Annales Suecici var Gestilren var beläget?

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 1 december 2004, 09:28

Specificerar Annales Suecici var Gestilren var beläget?[/quote]

Tyvärr inte.
Christer S.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 15 december 2004, 17:18

I Ortnamnssällskapets i Uppsala Årsbok 2004 finns
två artiklar om Gestilren:

S.Fridell: Gästre och Gestilren
M.G. Larsson: Gestilsren och Sverkers backe.

Hälsningar
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Covendor
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 24 januari 2004, 15:59
Ort: Västervik

Inlägg av Covendor » 2 januari 2005, 21:06

Christer Samuelsson skrev:Sannolikt har Lauring läst kompileringen av Västgötalagen från 1400 talet. Det är först där uppgifterna om slaget slaget Gestilren dyker upp.
Skulle vilja förtydliga lite här. (Är inte helt säker på vad du menar...)
Det är först där placeringen av Gestilren dyker upp.

Jag har tittat lite i den där "Ur vår äldsta bok" och det förefaller som om den omtalade placeringen av Gestilren mellan Dala och Lena inte finns med. Det skall dock noteras att Beckman har styckat upp och presenterar orginaltexten i små stycken och det är kanske inte säkert att han citerar den i sin helhet? Han nämner inte heller att något skulle ha tillkommit i senare versioner i sina kommentarer till passagen.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 4 januari 2005, 16:06

Läs hela inlägget på sidan 7 tror jag det finns. Det är skrivet av Dan Korn, jag enkom publicerar hans inlägg. såvitt jag kan bedöma anser han sig funnit att Gestilren först omnäms i en 1400 talsupplaga av Västgötalagen, här förekommer först uppgifterna om att Gestilsren skulle ligga mellan Dala och Lena. Det är det jag menar och inget annat.
Det står såhär;

Först måste jag
utfärda EN SKARP VARNING:
Uppgiften om att Västgötalagen placerar Gestilren
"mellan Dala och Lena" fick jag fram på internet. Jag
hade ingen anledning att misstro den, eftersom jag
minns att jag läst att en källa har den geografiska
placeringen. Men det visar sig vid koll i
västgötalagens kungalängd (ej tryckt i de vanliga
lagutgåvorna, men av Nat. Beckman i "Ur vår äldsta
bok", Stockholm 1912) att uppgiften om Gestilrens
placering mellan Dala och Lena INTE FINNS MED I
URSPRUNGSTEXTEN.

Det är ett konstaterande av Dan Korn, uppgiften om att Gestilren ligger mellan Dala och Lena är ditplitad efteråt är helt uppenbart och då bör man nog hålla i hatten.
Hälsningar
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Covendor
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 24 januari 2004, 15:59
Ort: Västervik

Inlägg av Covendor » 4 januari 2005, 22:14

Då ska jag förtydliga lite vad jag menar.

Det verkar som om Dan Korn drar slutsatsen att placeringen av Gestilren mellan Dala och Lena inte finns med i Västgötalagens kungalängd bara för att den inte finns med i Beckmans bok.

Jag skulle gärna få detta påstående bekräftat från annat håll eftersom jag inte utläser ur "Ur vår äldsta bok" att stycket med placeringen inte finns med i orginlatexten.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 8 januari 2005, 10:05

Covendor skrev:Då ska jag förtydliga lite vad jag menar.

Det verkar som om Dan Korn drar slutsatsen att placeringen av Gestilren mellan Dala och Lena inte finns med i Västgötalagens kungalängd bara för att den inte finns med i Beckmans bok.

Jag skulle gärna få detta påstående bekräftat från annat håll eftersom jag inte utläser ur "Ur vår äldsta bok" att stycket med placeringen inte finns med i orginlatexten.
Bäste Covendor.
Läs Dan Korns inlägg. Sök upp hans källor själv . Personligen skulle jag bli extraordinärt förvånad om han far med osanning, han publicerade denna sak i ett synnerligen kritiskt historieforum och såvitt jag kan minnas protesterade inte någon.
Hälsningar
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Covendor
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 24 januari 2004, 15:59
Ort: Västervik

Inlägg av Covendor » 8 januari 2005, 23:33

Då tycker jag att du ska läsa mitt inlägg igen. Jag har läst Dan Korns inlägg, jag har kollat upp den källa han nämner, nämnare bestämt Natanael Beckmans "Ur vår äldsta bok". Jag hävdar inte heller att Dan far med osanning, utan att han drar en slutsats som jag inte drar.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 9 januari 2005, 10:15

Covendor skrev:Då tycker jag att du ska läsa mitt inlägg igen. Jag har läst Dan Korns inlägg, jag har kollat upp den källa han nämner, nämnare bestämt Natanael Beckmans "Ur vår äldsta bok". Jag hävdar inte heller att Dan far med osanning, utan att han drar en slutsats som jag inte drar.
Så bra, detta är ju ett diskussionsforum, hur anser du att det ligger till.
Hälsningar
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Covendor
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 24 januari 2004, 15:59
Ort: Västervik

Inlägg av Covendor » 9 januari 2005, 14:34

Det jag varit ute efter är att få påståendet att placeringen av Gestilren tillkommit i en 1400-talsavskrift bekräftat. Dan Korn anger Västergötlands fornminnesförenings tidskrift från 1960 som källa. Jag kan tänka mig godta detta tills vidare. Boken "Ur vår äldsta bok" troliggör detta, men bekräftar det (enligt min mening) inte.

För övrigt tror jag inte på uppgiften om att Gestilren låg mellan Dala och Lena. Att det skulle funnits en för samtiden så välkänd plats mellan dessa finner jag ganska otroligt. Det är ca 3 km mellan dem.

När det gäller att placera Gestilren i ett landskap tror jag dock mer på 1400-talsskrivarens uppgift om Västergötland än på hypotesen att slaget stod vid ett Gestilren i Uppland (som ju bevisligen har existerat, om än ej säkert på 1200-talet).

Detta är i korthet vad jag anser.
Senast redigerad av 1 Covendor, redigerad totalt 9 gånger.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 9 januari 2005, 18:07

Covendor skrev:Det jag varit ute efter är att få påståendet att placeringen av Gestilren tillkommit i en 1400-talsavskrift bekräftat. Dan Korn anger Västergötlands fornminnesförenings tidskrift från 1960 som källa. Jag kan tänka mig godta detta tills vidare. Boken "Ur vår äldsta bok" troliggör detta, men bekräftar det (enligt min mening) inte.

För övrigt tror jag inte på uppgiften om att Gestilren låg mellan Dala och Lena. Att det skulle funnits en för samtiden så välkänd plats mellan dessa finner jag ganska otroligt. Det är ca 3 km mellan dem.

När det gäller att placera Gestilren i ett landskap tror jag dock mer på 1400-talsskrivarens uppgift om Västergötland än på hypotesen att slaget stod vid ett Gestilren i Uppland (som ju bevisligen har existerat, om än ej säkert på 1200-talet).

Detta är i korthet vad jag anser.
Jomenvisst att slaget skulle ha stått i Uppland är ingalunda tvärsäkert. Jag tycker allt detta ger en bra bild över hur skör vår äldsta historia är. Man kan knappast vara säker på någonting.
Hälsningar
Christer Samuelsson.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 januari 2005, 10:46

Nu vet jag inte om nån har svarat likadant, eftersom jag inte har gått igenom inläggen. Enligt NE så var slaget i Gestiliren på en svårlokaliserad plats. Men jag tror att det var nånstans i Västergötland.

Stefan

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 13 januari 2005, 11:20

Stefan Lundgren skrev:Nu vet jag inte om nån har svarat likadant, eftersom jag inte har gått igenom inläggen. Enligt NE så var slaget i Gestiliren på en svårlokaliserad plats. Men jag tror att det var nånstans i Västergötland.

Stefan
Om du över huvudet taget bryr dej om detta, så bör du väl gå igenom inläggen först. NE har alldeles rätt i att Gestilren är en svårlokaliserad plats. Vad du tror har inte tillfört diskussionen någonting.
Läs inläggen först, så kanske du kan komma med något av substans.
Hälsningar
Christer Samuelsson.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 januari 2005, 11:43

Jag kanske var lite fel ute med det förra inlägget, men nu har jag tittat igenom tråden en snabbis. Jag har märkt att det har varit en rad av olika inlägg som ni har fördjupat er i. :) Det har varit lite diskussion kring familj, stridsteknik, vilka som använde vad och eller vem som har framhävdat.

Det är ett eller flera inlägg som har behandlat var Gestiliren kan ligga nånstans. Min hypotes är att den kan ligga på nån plats där det medeltida stavningen ännu inte blivit ändrad. Det kan också vara att vissa förändringar av namnet som kan vara upphöjda i dunkel. Där ingen som vet vad som har hänt med utvecklingen av namnet. Det var så i ett av de tidigare inläggen att det finns en by som heter Gestre i Frösthult socken i västra Uppland. Det kan vara så att slaget var där. I tidskriften "Namn och bygd" från 1999 finns det en artikel om just "slaget om Gestiliren". Jag kan också hålla med de inlägg som nämnde Kungslena i Västergötland, på nåt sett så har slaget i Kungslena nåt samband med slaget i Gestiliren.

Men på skoj tänker jag göra en liten undersökning på den databas som finns tillgänglig på Uppsala Arkivcentrum.

Stefan

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 8 februari 2005, 14:04

Jag gjorde en liten utflykt på (om)vägen till Sala i helgen och visserligen så var Härkeberga kyrka stängd fast den skulle vara öppen, men på vägen upp mot Altuna (för att fota stenen vid kyrkan där) passerade man helt plötsligt en skylt som sa GÄSTRE 1 - det är alltså inga problem att hitta dit, vilket jag var övertygad om att det skulle vara. (Väg 70 norr om Enköping var det, precis som Wadbring tipsade.)

Så nästa gång jag kommer i närheten ska jag planera in en visit. Jag har inga förväntningar eller föreställningar om att något slag skulle ägt rum där, men det är ett lite kul utflyktsmål och det är tjockt med andra antikviteter i buskarna runtomkring så någon förspilld dag kan det omöjligt bli.

Skriv svar