Vilken är den äldsta byggnaden i Sverige (och Norden)?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
skrivare
Medlem
Inlägg: 111
Blev medlem: 1 januari 2005, 19:04
Ort: forntiden

Vilken är den äldsta byggnaden i Sverige (och Norden)?

Inlägg av skrivare » 11 december 2008, 18:46

Jag har fått i uppdrag att besvara frågan "Vilken är landets äldsta byggnad, hel eller i ruiner?" Som jag tolkar den innefattar den allt vi känner till om byggnader i Sverige från stenåldern till idag, allt från hyddor till slott och skyskrapor. Kan jag få nån hjälp här med detta vore jag tacksam.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Vilken är den äldsta byggnaden i Sverige (och Norden)?

Inlägg av Olof Trätälja » 11 december 2008, 18:57

skrivare skrev:Jag har fått i uppdrag att besvara frågan "Vilken är landets äldsta byggnad, hel eller i ruiner?"
Då blir följdfrågan, hur mycket måste finnas kvar för att det skall räknas som en ruin?
Gånggrifter, fornborgar eller dösar tex är dessa att se som ruiner?
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Användarvisningsbild
skrivare
Medlem
Inlägg: 111
Blev medlem: 1 januari 2005, 19:04
Ort: forntiden

Re: Vilken är den äldsta byggnaden i Sverige (och Norden)?

Inlägg av skrivare » 11 december 2008, 19:03

Ja, du. Det är en bra följdfråga. Men jag antar att min mamma, som ställt frågan per epost, är ute efter att de ska synas antingen direkt i naturen eller efter friläggning. De äldsta rester av byggnader jag själv har sett är en gård på Gotland från tidig järnålder. Då rörde det sej om frilagda grunder och synliga rester av tomtgränserna. Jag tror också att hon ville veta om det finns någon riktigt gammal byggnad som fortfarande står. Det jag främst kan tänka mej i detta fallet är kyrkor.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Vilken är den äldsta byggnaden i Sverige (och Norden)?

Inlägg av millgard » 11 december 2008, 20:32

Du får nog leta efter en kyrka från 1100-talet för att hitta någon byggnad som ännu står på ursprunglig plats och är hyfsat igenkännbar.

När det gäller träbyggnader så är lador heta tips, och det finns bevarade lador och härbren från 1500-talet och om jag inte missminner mig så är det äldsta kända härbret/ladan från mitten/slutet av 1300-talet (dendrokronologiskt fastställt på året, i alla fall året träden fälldes vilket oftast är samma år eller året innan)

kultursnubbe
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 7 november 2006, 14:20
Ort: Virtuella verkligheten

Re: Vilken är den äldsta byggnaden i Sverige (och Norden)?

Inlägg av kultursnubbe » 11 december 2008, 21:33

millgard skrev:Du får nog leta efter en kyrka från 1100-talet för att hitta någon byggnad som ännu står på ursprunglig plats och är hyfsat igenkännbar.

När det gäller träbyggnader så är lador heta tips, och det finns bevarade lador och härbren från 1500-talet och om jag inte missminner mig så är det äldsta kända härbret/ladan från mitten/slutet av 1300-talet (dendrokronologiskt fastställt på året, i alla fall året träden fälldes vilket oftast är samma år eller året innan)
Den äldsta stenkyrka som efter utgrävning är hyfsat igenkänningsbar är förstås Varnhem. daterad till ca 1040 eller så.
/Rrune

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Vilken är den äldsta byggnaden i Sverige (och Norden)?

Inlägg av millgard » 11 december 2008, 21:56

Aha, jag missade att ruiner räknades... :oops:

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3763
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Vilken är den äldsta byggnaden i Sverige (och Norden)?

Inlägg av a81 » 11 december 2008, 23:27

En av de äldsta intakta (sten)byggnadnaderna i Sverige är Fors kyrka i Eskilstuna. Delar av kyrkan (som givetvis byggts om genom åren) är från 1000-talet. Se http://www.svenskakyrkan.se/eskilstunaf ... a/info.htm. Varnhems kyrka (som nämndes ovan) är uppförd senast på 1040-talet (troligen 1020- eller 1030-tal). Se: http://sv.wikipedia.org/wiki/Varnhems_kyrka. Det finns alltså byggnader bevarade från en tid då det fortfarande blotades i (Gamla) Uppsala!

När det gäller träbyggnader, så är tiondeboden i Ingatorp, Småland, en av de äldsta. Den byggdes omkring 1230 (1229 plus minus tio år). Se http://www.visiteksjo.se/nyheter/smaala ... _till_1229. En annan kandidat är Granhults kyrka, också den i Småland, uppförd på 1220-talet (efter 1217). Se: http://www.granhultskyrka.org samt http://www.raa.se/cms/extern/aktuellt/n ... lagda.html.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Vilken är den äldsta byggnaden i Sverige (och Norden)?

Inlägg av frodeh » 12 december 2008, 00:45

Siden Norden er nevnt, for Norges vedkommende så er stavkirkene eldst, med Urnes i Sogn bygget ca 1130-årene. Nylig ble en gårdsbygning i Telemark datert til like etter 1167:
Bild
( http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 811451.ece ). Steinbygninger vet jeg ikke, men trolig har vi ikke særlig eldre steinbygninger enn som så, og som fortsatt kan sies å se ut som da de ble bygget.
EDIT: Legger inn bilde av kirken også, den er veldig fin:
Bild

KP-31
Medlem
Inlägg: 384
Blev medlem: 5 januari 2005, 17:18
Ort: Helsingfors

Re: Vilken är den äldsta byggnaden i Sverige (och Norden)?

Inlägg av KP-31 » 26 december 2008, 13:26

Finlands äldsta byggnad är väl Jomala kyrka på Åland.

Den äldsta bygnaden på fastlandet torde vara Nousis kyrka och den äldsta icke kyrkliga byggnaden är Åbo slott.

Den allra äldsta byggnaden i hela Norden finns väl i Denmark????

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vilken är den äldsta byggnaden i Sverige (och Norden)?

Inlägg av Markus Holst » 26 december 2008, 14:59

Om man skall gå efter ruiner där en lekman kan se något, gissar jag att järnålders-husgrunderna på Gotland är äldst. På Gotland, möjligen Öland, lär väl även finnas något litet uthus, magasin eller liknande som är från tidig medeltid?

Annars har man väl hittat lämningar efter stenålderhyddor från äldre stenåldern, med en ålde4r på åtminstone 8000 år. Då ser man väl egentligen bara några stolphål och rester av en härd, vilket nog ar tänligen svårt för en lekman att uppfatta ens om en fackman pekar på det.

Dte undras mig om inte någn tidig fornborg kan platsa pckså?

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vilken är den äldsta byggnaden i Sverige (och Norden)?

Inlägg av Anders Nyman » 30 december 2008, 10:50

Räknas Grönland in i Norden? För jag såg ett program på Discoveryn här om dagen, å där har de hittat ruinerna efter ett hus, som någon Viking byggde på den tiden när vikingarna var i Farten. :wink:

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Vilken är den äldsta byggnaden i Sverige (och Norden)?

Inlägg av Schwemppa » 30 december 2008, 20:33

Grönlandskolonin har behandlats här på forumet, t.ex. här:

viewtopic.php?f=36&t=25895

Om byggnadernas ålder vågar jag inte uttala mig så här på rak arm, men visst har ruiner bevarats där.

karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Re: Vilken är den äldsta byggnaden i Sverige (och Norden)?

Inlägg av karlfredrik » 12 januari 2009, 09:53

Äldsta bebodda hus i Norden skall vara Tranekär i Danmark med anor från tidig medeltid

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vilken är den äldsta byggnaden i Sverige (och Norden)?

Inlägg av Anders Nyman » 13 januari 2009, 09:19

karlfredrik skrev:Äldsta bebodda hus i Norden skall vara Tranekär i Danmark med anor från tidig medeltid
Finns det någon länk till detta. :)

karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Re: Vilken är den äldsta byggnaden i Sverige (och Norden)?

Inlägg av karlfredrik » 13 januari 2009, 09:52


Skriv svar