Heruler och Serber - Samma folk?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Spaningsledaren
Tidigare medlem
Inlägg: 923
Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
Ort: Frankrike

Inlägg av Spaningsledaren » 12 oktober 2007, 15:39

I en gammal ârgâng Nordisk Tidskrift i min ägo finns en artikel som utvecklar temat keltiska inbyggare pâ Jylland och att t.ex. teutonerna möjlignen skulle kunna ha varit ett keltiskt folk. Vet ni (som verkar ha kläm pâ forskningsläget) om denna och liknande hypoteser fortfarande anses ha fog för sig, eller om de numera är övergivna?

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Inlägg av Odinkarr » 12 oktober 2007, 21:03

Om der findes altafklarende akademiske indlæg omkring Teutonerne aner jeg ikke.

Jeg tror vi kan udlede meget fra Teutoner- og Kimbrer-stenen fra Miltenberg, Bayern der opsættes efter år 14-16 e.Kr.

”Personae-non-gratae” indskriften på stenen mener jeg er gældende for teutonerne, kimbrerne, ambrones, helvetia og Istaevones (Istuaeones, Istriaones).

Kimbrerne folkevandrer med Teutonerne (som jeg accepterer kan være oprindelsen til Thy, Nørre Jylland), og de krydser samtidigt Rhinen mod syd år 110 f.Kr. Denne alliance er stadig gældende år 102 f.Kr. I romersk tanke, og militær planlægning, omfatter begrebet ”terror cimbricus” derfor såvel kimbrerne, som staldbrødrene teutonerne. Da romerne tager det afgørende slag mod Teutonerne, under ledelse af Kong Teutobod (Theudobod), år 102 f.Kr. i Slaget ved Aquae Sextiae, Aix-en-Provence er Teutonerne i alliance med Ambrones stammen. Nøjagtigt hvor Ambrones stammen kom fra ved vi ikke. Det er dog klart fra denne grænsesten at stammen kom ned fra det nordlige Europa. De fleste synes at mene at de havde hjemme i Friesland. Har jeg ret i at ”H” henviser til Helvetia stammen, der senere slår sig ned i Schweiz, er det ligeledes sandt at Helvetia stammen oprindeligt kom fra det nordlige Europa, nord for Rhinen.

Vi kan, så vidt jeg kan se, nogenlunde sikkert sige at stammerne på ”Teutoner- og Kimbrer-stenen” ikke alle er keltere, alene kimbrer.

Derfor tror jeg ikke vi kan slutte at fordi Teutonerne er i alliance med Kimbrerne, at Teutonerne var keltere – kimbrer var de i alle fald ikke.

Teutoner-kongens navn ”Teutobod” (Theudobod) er ej heller keltisk eller kimbrisk. Navnet minder for mig mest om herskeren af Friesland og Garðaríki Radbod/Redbod/Redbad/Rabodus/Raðbarðr (680-719).

Er denne sidestilling i navn en rimelig antagelse kan vi se at ”bod” ser ud til at svare til ”barðr”, dvs. Barde-æt fra Sønderjylland (Åbo syssel langs med Gudenåen, der oprindeligt hed ”Ahbarth/Ahbarð-syssel”, samt ”Barwith/Barwið-syssel” i og omkring Kongeåen).

Selvom konge-ætten skulle være Barde-æt er det ikke sikkert dette er gældende for resten af Teutonerne. Jeg kender ikke svaret, men mit gæt ville være at Teutornerne ikke er keltere.

Mvh

Flemming

Samequeen
Utsparkad
Inlägg: 118
Blev medlem: 18 december 2007, 15:21
Ort: Vahtjer

Inlägg av Samequeen » 31 december 2007, 16:29

Hej, apropå detta med Tacitus, han skriver om vilka gudar man dyrkar bland germanerna.. Där beskriver han en gudinna som har ett skepp(?) liburnerskepp som sin symbol. Jag googlade på Liburner/skepp ochh då fick jag fram detta:

ahttp://www.ne.se/jsp/search/search.jsp?t_word= ... Search.y=1


Din sökning i NE gav 2 träffar.

illyrer
illy´rer (grek. illy´rioi, lat. illy´rii), samlingsbenämning på de indoeuropeiska stammar som under antiken var bosatta mellan Adriatiska havet och Donau (bl.a. dalmater, dardaner och liburner). Läs mer »
Källa: Nationalencyklopedin

Istrien: Historia
Istrien, kroatiska Istra, halvö i nordöstra Adriatiska havet; 3 160 km2, 207 400 inv. (2005). Läs mer »
Källa: Nationalencyklopedin


http://hem.passagen.se/peter9/edda/b_taci.html

En del av sveberna dyrka ock Isis (Freja, Freyja?): om orsaken och ursprunget till den utländska kulten har jag utrönt litet, förutom att [hennes] tecken, skapt på samma sätt som ett liburnerskepp, visar att religionen är införd. För övrigt anse de sig varken [kunna] innesluta gudarna med väggar, eller likna dem vid något mänskligt ansiktes utseende, p.g.a. de himmelskas storhet: de helga dungar och lundar, och med gudanamn benämna de det mysteriet, som de se på med enbart vördnad.

Ungefär så står det i Tacitus som Peter översätter. Jag har själv Önnerfors översättning.

Illyrier finns(?)/fanns alltså i nuvarande Albanien och i Serbien/Kroatien och Bosnien.

Kanske lite kul om man vågade tänka så om Ales stenar??? Eller de är mycket äldre skeppsättning? Än Freya?

http://hemsidor.torget.se/users/s/serbnade/erro.html och lite apropå detta. :oops:

Samequeen
Utsparkad
Inlägg: 118
Blev medlem: 18 december 2007, 15:21
Ort: Vahtjer

Inlägg av Samequeen » 4 februari 2008, 08:14

Och nu har vi lärt oss på universitetet att serber, kroater och albaner på balkan är till stor del bestående av iranska folkgrupper!!!

Grumstrup
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 4 juli 2013, 22:39

Re:

Inlägg av Grumstrup » 6 juli 2013, 00:06

Odinkarr skrev:
Derfor tror jeg ikke vi kan slutte at fordi Teutonerne er i alliance med Kimbrerne, at Teutonerne var keltere – kimbrer var de i alle fald ikke.

Teutoner-kongens navn ”Teutobod” (Theudobod) er ej heller keltisk eller kimbrisk. Navnet minder for mig mest om herskeren af Friesland og Garðaríki Radbod/Redbod/Redbad/Rabodus/Raðbarðr (680-719).
Hejsa Flemming

Hvordan kan du være sikker på Kimbrerne ikke var keltere? Jeg forestiller mig deres offerritualer taler en smule i den retning. Jeg undrer mig også hvad kedlen symboliserer da den optræder en del i forbindelse med Kimbrerne, specielt hvis man antager de er fra Jylland.
EDIT: Nu har jeg læst om dine teorier vedr. Kimbrerne, mener du så at Germanerne (Friiser, Sakser,Daner osv) overtog de Kimbrernes gamle landområder omkring år 120 f.kf ?
Jeg har set på din hjemmeside du har noget om kedelfund. Har kedlen haft en særlig status for befolkningersgrupper andet end Kimbrerne? Ville være interessant der er registreret fund/brug/fremstilling af offerkedler nogle århundreder efter Kimbrernes ankomst tilbage til Jylland (i så fald de gør det).

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Re: Heruler och Serber - Samma folk?

Inlägg av Lejonmod » 17 maj 2018, 16:51

Bump.
Finns det några nya upptäckter kring Herulerna?

Skriv svar