Belisarius, general i Byzans

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Flavius Aëtius
Tidigare medlem
Inlägg: 162
Blev medlem: 27 juli 2002, 22:11
Ort: Rom

Belisarius, general i Byzans

Inlägg av Flavius Aëtius » 7 september 2002, 23:46

Finns det nån som vet lite om den Byzatinske generalen Bilarius (eller hur det nu stavas) det skulle va kul att veta lite mer om honom...

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 8 september 2002, 11:06

Belisarius

(belisâr´ees) , c.505-565, Byzantine general under Justinian I . After helping to suppress (532) the dangerous Nika riot , he defeated (533-34) the Vandals of Africa, and captured their king. In 535 he was given command of the expedition to recover Italy from the Ostrogoths. He took Naples and Rome (536) and, after some delays occasioned by a conflict of authority with Narses , captured Milan and Ravenna (540). He fought an indecisive campaign (541-42) against Khosrow I of Persia, and in 544 was sent back to Italy against the Goths led by Totila . Handicapped by Justinian's jealousy and distrust, he could do little more than hold his enemies in check; he was recalled in 548 and replaced by Narses. In 559 he emerged from retirement to drive the Bulgarians from Constantinople. He was accused (562) of a conspiracy and temporarily imprisoned but was shortly restored to favor. He was largely responsible for the great expansion of the Eastern Empire under Justinian.

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 8 september 2002, 11:26

Han fick en hel del gjort...

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 9 september 2002, 18:05

tja, han låg inte precis och sov... :wink: Men jag menar, befria Italien från barbarer gör jag liksom till frukost samtidigt som jag med högerhanden brottar ner Attila och Ghengis Khan samtidigt...

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 9 september 2002, 19:46

Gothmog II skrev: Men jag menar, befria Italien från barbarer gör jag liksom till frukost samtidigt som jag med högerhanden brottar ner Attila och Ghengis Khan samtidigt...
Attila och Genghis är nu skäligen lättbrottade uförtiden, men var skall du göra av alla italienarna?

Användarvisningsbild
*P*
Medlem
Inlägg: 325
Blev medlem: 4 april 2002, 11:57
Ort: Den fagra staden Klädskåp

Inlägg av *P* » 2 oktober 2002, 09:51

Robert Graves(som skrev Jag Claudius) har förresten skrivit en bok om Belisarius som är rätt bra... Visserligen förskönar Graves fakta då och då, men allt som allt är det en bra bok.

Skriv svar