Skåne

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Jonas S
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 25 mars 2002, 12:49

Skåne

Inlägg av Jonas S » 7 september 2002, 11:41

Varifrån kommer egentligen namnet Skåne? Jag läste här om veckan en artikel i en lokaltidning om att det skulle ha finskt ursprung. Alltså, det hela skulle ha börjat med om att finnar som reste till Skåne skulle ha kallat det för "Se kaunis maa", som betyder "Det vackra landet". Detta skulle sedan ha utvecklats till "Sekaunis" -> "Skaune" -> "Skåne". Vad har ni för teorier eller åsikter om detta?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 7 september 2002, 11:48

Tror inte jag! :lol: Det kommer nog från dom första mäniskorna som flyttade dit. Eller under dom första 100-åren!(Danskarna tror jag mer på att ha döpt skåne)

Vidugavia
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: 25 mars 2002, 15:29

Inlägg av Vidugavia » 7 september 2002, 12:55

Eh? De första som flyttade dit? Det måste ju vara för typ 8000 år sedan? Vad har du för belägg för denna ståndpunkt?

Ingmar
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 25 maj 2002, 00:13
Ort: Sverige

Inlägg av Ingmar » 7 september 2002, 13:13

De första som flyttade hit var förmodligen samerna. Jag tvivlar på att "Skåne" kommer från samiskan.. Men den finska teorin låter inte helt främmande.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 8 september 2002, 01:28

Jag trodde att det var två folk slag som kom till sverige, samerna via finland och ett annat genom den fasta förbindelsen mellan skåne och danmark!

raunas
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 12 juli 2002, 23:48
Ort: Umeå

Inlägg av raunas » 8 september 2002, 10:08

Samerna kom österifrån och mig veterligen finns det inga arkeologiska belägg för att de skulle ha varit så långt söderut som i Skåne.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 8 september 2002, 10:41

Enligt de senaste (?) rönen så kom samerna i Norden snarare söderifrån.
De bodde under istiden i det kontinentala Europa.
När isen i Norden drog sig undan så gjorde den det först längs den norska kusten, varvid samernas förfäder flyttade norrut, från halvö till halvö.
Sedan så ska de ha tagit sig österut (in i Sverige) vid två olika tillfällen och två olika ställen (dels i norra Sverige och dels i centrala Sverige).
Under detta flyttningsskede så var de olika samegrupperna isolerade från varandra, varvid de idag olika samegrupperna ska ha uppstått.

Vidugavia
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: 25 mars 2002, 15:29

Inlägg av Vidugavia » 8 september 2002, 11:09

Men enligt den teorin talade de väl inte ett finsk-ugriskt språk när de var nere i söder utan stötte snarare på det i nordöst varvid det spreds. Kommer inte riktigt ihåg. I sådana fall kan de ju inte döpt skåne, vilket väl frågan handlar om, när de "passerade"?

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 8 september 2002, 13:11

Om jag inte missminner mig så ska de ha talat finsk-ugriska språk
(ska f.ö. ha varit den dominerande språkgruppen norr om Alperna innan de "indoeuropeiska folkvandringarna").
Vidare så passerade de enligt den teorin aldrig Skåne, utan tog sig från norra Tyskland (och ev. via Jyllands västkust) till norska kusten utan att passera Skåne.

Men det är klart. De första människorna i Skåne torde ha kommit från samma trakt och ev. samma folkgrupp, med den skillnaden att de sedemera "indoeuropeiserades" (svårt ord).

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 8 september 2002, 13:47

Vad är det som säger att de kom så tidigt som efter inlandsisens reträtt? Jag tror snarare på en invandring under bronsålder eller under romersk järnålder.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 9 september 2002, 00:43

Leonidas skrev:Vad är det som säger att de kom så tidigt som efter inlandsisens reträtt? Jag tror snarare på en invandring under bronsålder eller under romersk järnålder.
Mindre grupper eller enskilda ur olika folkslag borde ha kommit tidigare, annars så är jag benägen att hålla med dig. Att bo i skinntält bredvid en inlandsis görs sig nog bäst på bild.
mvh

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 9 september 2002, 06:43

loop skrev:
Leonidas skrev:Vad är det som säger att de kom så tidigt som efter inlandsisens reträtt? Jag tror snarare på en invandring under bronsålder eller under romersk järnålder.
Mindre grupper eller enskilda ur olika folkslag borde ha kommit tidigare, annars så är jag benägen att hålla med dig. Att bo i skinntält bredvid en inlandsis görs sig nog bäst på bild.
mvh
hört talas om eskimåer?

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 9 september 2002, 10:18

hangatyr skrev:
loop skrev:
Leonidas skrev:Vad är det som säger att de kom så tidigt som efter inlandsisens reträtt? Jag tror snarare på en invandring under bronsålder eller under romersk järnålder.
Mindre grupper eller enskilda ur olika folkslag borde ha kommit tidigare, annars så är jag benägen att hålla med dig. Att bo i skinntält bredvid en inlandsis görs sig nog bäst på bild.
mvh
hört talas om eskimåer?
Jepp, deras liv verkar göra sig bäst på bild enligt mig. Men du förstår nog vart jag vill komma. Horder av människor av samma slag, jagandes mammut nedanför en inlandsis är väl inte så troligt. Klimatet måste ju vara sådant att landlevande gräsätande djur förekommer. Invandringen borde ju även ha skett längs kusterna pga tillgången till vattenlevande djur som inte är lika köldkänsliga. Och det fanns väl flera kuster och öar mm även på den tiden, såjag tror att det kom olika folk och att de flesta kom först när det blivit varmare och trängre på kontinenten.
mvh

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 9 september 2002, 10:55

Det finns en annan teori som säger att en del av Norge skulle ha förblivit isfritt (p.g.a. gulfströmmen) och att där blev kvar en spillra människor som överlevde istiden i denna landficka.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 10 september 2002, 07:51

Leonidas skrev:Det finns en annan teori som säger att en del av Norge skulle ha förblivit isfritt (p.g.a. gulfströmmen) och att där blev kvar en spillra människor som överlevde istiden i denna landficka.
uppe kring Lofoten, väl?

Skriv svar