Korsriddarordnarna idag

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 7 november 2002, 19:15

Hmmm, undra om inte Jesusmoma pratar om Thule sällskapet?(Både Hitler och agust strindberg var med där)

Användarvisningsbild
Svenska Björnen
Utsparkad
Inlägg: 123
Blev medlem: 9 april 2002, 21:11

Inlägg av Svenska Björnen » 9 november 2002, 02:39

Jag vill betona att jag delar uppfattningen att Tempelriddarordern försvann ioch med det påvliga dekretet som förbjöd dess existens.
Vill bara kommentera och kritisera ett av alla "wannabe" sällskap.

http://www.tempelherreorden.org/ :roll:

Enligt ovanstående hemsida så levde tempelriddarna kvar i hemlighet efter deras "officiella" fall. :|

Det intressanta är att hur kan Tempelriddarna vara Tempelriddarna utan stöd ifrån den katolska kyrkan? :roll:
Orden levde emellertid kvar i Frankrike och andra länder som ett hemligt brödraskap under de följande århundradena. Efter denna “tysta period” levde Tempelherreorden ånyo upp, då Filip, hertig av Orleans, blev Stormästare år 1705. Franska revolutionen innebar en tillfällig nedgång, men efter reorganisation år 1804 växte Orden ånyo snabbt. Priorat och ordensavdelningar etablerades under första hälften av århundradet i ett flertal europeiska länder, i USA och andra världsdelar.

Ett påvligt erbjudande om att återkalla Clemens V:s förkastelsedom kunde Orden ej acceptera, då förutsättningen var att Riddarna skulle bekänna sig till den romersk-katolska läran.

"Citerat från ovanstående hemsida"
Ännu en intressant poäng, :|
"Ett påvligt erbjudande om att återkalla Clemens V:s förkastelsedom"
Om nu ett sådant existerat, borde inte det då finnas dokumenterat någonstans? :roll:

då förutsättningen var att Riddarna skulle bekänna sig till den romersk-katolska läran.

Vad jag vet så stred Tempelriddarna för kristendomen och under de romersk-katolska påvarnas beskydd? :?

Och läser man sedan vidare om deras aktiviteter i dag så nämns endast välgörenhet som deras aktiva arbete.

Om vi nu förutsätter att de vore relaterade till den ursprungliga ordern.
Borde de då inte arbeta med att bevara och sprida Templarismen och dess historia?

Dessa frågeställningar utan svar visar på de tydliga bristerna i "wannabeorganisationernas" kunskaper :roll:

Poängen med detta inlägg är att få avreagera mig på dessa störande moment som jämt är i vägen när man söker fakta om den "riktiga tempelherreordern" som upplöstes 1314. 8)

http://www.templarhistory.com/

För fakta om de ursprungliga (och enda) tempelriddarna.
På engelska dock :?

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 9 november 2002, 02:53

Svenska Björnen skrev:Jag vill betona att jag delar uppfattningen att Tempelriddarordern försvann ioch med det påvliga dekretet som förbjöd dess existens.
Den försvann inte, det var i princip bara Frankrike som aktivit förföljde tempelherrarna, i övriga europeiska länder assimilerades de forna medlemmarna i de nationella ordernsällskapen.
Enligt ovanstående hemsida så levde tempelriddarna kvar i hemlighet efter deras "officiella" fall. :|
Vilket de säkerligen också gjorde då det återigen endast var Frankrike som i någon högre grad förföljde tempelorden, vilket givetvis var möjligt då Filip den sköne tillsatt en egen påve för att kunna upplösa ordern.
[...] den "riktiga tempelherreordern" som upplöstes 1314. 8)
Den upplöstes bara officiellt i Frankrike, övriga länder där de var aktiva struntade i påvens utlåtande, där upplöste de sig själva istället. I Portugal bytte de bara namn och Skottland har jag för mig upplöste inte heller ordern om jag inte missminner mig helt fel.

Användarvisningsbild
Svenska Björnen
Utsparkad
Inlägg: 123
Blev medlem: 9 april 2002, 21:11

Hmm...

Inlägg av Svenska Björnen » 9 november 2002, 02:58

Menar du då att de sällskap som i dag säger sig härstamma ifrån Tempelriddarna faktiskt gör det? :roll:

Men vart låg huvudelen av Tempelriddarnas organisation och var fanns de flesta medlemmarna vid tiden för förbudet mot dem i Frankrike? :?

E_Vogel
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 5 april 2002, 13:20
Ort: Stockholm

Inlägg av E_Vogel » 9 november 2002, 03:00

Patrik skrev:Den försvann inte, det var i princip bara Frankrike som aktivit förföljde tempelherrarna, i övriga europeiska länder assimilerades de forna medlemmarna i de nationella ordernsällskapen.
Större delen av tempelherrnas egendomar övergick, till Filip den Skönes förtret, i Johanniterordens händer. Jag antar att en stor del av medlemarna också uppgick i johanniterna.

Användarvisningsbild
Svenska Björnen
Utsparkad
Inlägg: 123
Blev medlem: 9 april 2002, 21:11

Tackar så mycket:)

Inlägg av Svenska Björnen » 9 november 2002, 03:04

Tack för informationen E_Vogel.

Men frågan kvarstår om Tempelriddarna som sällskap/organisation har fortsatt till i dag och om det innebär att dagens tempelriddarsällskap är relaterade med det ursprungliga? :?

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Hmm...

Inlägg av Patrik » 9 november 2002, 03:04

Svenska Björnen skrev:Menar du då att de sällskap som i dag säger sig härstamma ifrån Tempelriddarna faktiskt gör det? :roll:
Nej det gör jag inte...
Men vart låg huvudelen av Tempelriddarnas organisation och var fanns de flesta medlemmarna vid tiden för förbudet mot dem i Frankrike? :?
Själva huvudkontoret låg i Paris, kommer dock inte ihåg adressen.
De flesta av medlemmarna återfanns vad jag förstår antingen i huvudkvarteret eller i sina befästningar som var utspridda över hela landet (en av orsakerna varför orden upplöstes).
Vad jag förstår av legenden så var gripandet och upplösandet av ordern förhållandevis välplanerat av Filip den Sköne. Dock lyckades en hel del av ordens medlemmar i södra Frankrike komma undan, och enligt legenden så fördes ordens skatt ut ur högkvarteret kvällen innan orden upplöstes och dess ledare arresterades.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 9 november 2002, 03:07

E_Vogel skrev:Större delen av tempelherrnas egendomar övergick, till Filip den Skönes förtret, i Johanniterordens händer.
Vilket var en av orsakerna varför han lagt ner sån möda på att få organisationen upplöst av påven. ;)
Jag antar att en stor del av medlemarna också uppgick i johanniterna.
Vad jag förstår så försvann medlemmarna in i olika ordnar, fanns ju en hel del i Spanien som var aktiva, samt givetvis Johanniterna, tyska orden o.s.v..

Användarvisningsbild
Svenska Björnen
Utsparkad
Inlägg: 123
Blev medlem: 9 april 2002, 21:11

Patrik!

Inlägg av Svenska Björnen » 9 november 2002, 03:09

Har du några uppskattningar/uppgifter på hur många medlemmar ordern hade vid tiden för upplösandet i Frankrike?

E_Vogel
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 5 april 2002, 13:20
Ort: Stockholm

Re: Tackar så mycket:)

Inlägg av E_Vogel » 9 november 2002, 03:25

Svenska Björnen skrev:Tack för informationen E_Vogel.

Men frågan kvarstår om Tempelriddarna som sällskap/organisation har fortsatt till i dag och om det innebär att dagens tempelriddarsällskap är relaterade med det ursprungliga? :?
Som Patrik skrev så upplöstes orden aldrig ordentligt i Skottland. Hur det gick för den där efter 1312 vet jag inte, möjligheten att det överlevt förgreningar kanske finns men jag är tveksam.

Annars har vi ju Lincoln, Baigent och Leighs underbara teorier (Holy blood, holy grail, The messianic lagacy m fl).
Patrik skrev:Vilket var en av orsakerna varför han lagt ner sån möda på att få organisationen upplöst av påven. :wink:
Jo det måste onekligen varit rätt bittert. Har du någon koll på hur tempelherrarnas tillgångar styckades upp? Även om johanniterna fick lejonparten gick ju knappast den franska kronan lottlös. (I synnerhet som johanniterna aldrig uppträdde lika självständigt som tempelherrarna.)

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Tackar så mycket:)

Inlägg av Patrik » 9 november 2002, 03:35

E_Vogel skrev:Jo det måste onekligen varit rätt bittert.
Onekligen en av ödets många ironier. :)
Iofs så fick iaf Filip den Sköne lite plåster på såren i och med att hans skulder till orden avskrevs. ;)
Har du någon koll på hur tempelherrarnas tillgångar styckades upp? Även om johanniterna fick lejonparten gick ju knappast den franska kronan lottlös.
Ingen anning du.
En annan av Filip den Skönes orsaker (han hade många strängar på sin lyra) var ju det faktum att Tempelorden inte betalade skatt till kronan utan att de kunde själva ta ut skatt som inte kronan fick ta del av.
Jag vet inte hur Johanniterorden hade det ordnat med hurvida de var skatteskyldiga till kronan eller ej, men om de nu var det så innebar det ju att kronan ändå kunde tillgodogöra sig lite av Johanniternas inkomster.
(I synnerhet som johanniterna aldrig uppträdde lika självständigt som tempelherrarna.)
Dessutom så behöll ju Johanniterna sin militära verksamhet i Medelhavet, medan Tempelherrarna istället lämnade kriget mot araberna helt efter att de lämnat Outremer.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Hmm...

Inlägg av tyskaorden » 9 november 2002, 12:15

Själva huvudkontoret låg i Paris, kommer dock inte ihåg adressen.
Det låg i det komplex som kallades Le Temple, där för övrigt, kungafamiljen hölls fången efter revolutionen. Även ordens hk i London kallades the Temple och hyser i dag advokatutbildningar och advokatkontor.

Mvh,
Marcus Karlsson

E_Vogel
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 5 april 2002, 13:20
Ort: Stockholm

Re: Tackar så mycket:)

Inlägg av E_Vogel » 9 november 2002, 13:24

Patrik skrev:Jag vet inte hur Johanniterorden hade det ordnat med hurvida de var skatteskyldiga till kronan eller ej, men om de nu var det så innebar det ju att kronan ändå kunde tillgodogöra sig lite av Johanniternas inkomster.
Med tanke på att Johanniterna var en av påven sanktionerad orden borde de väl ha varit skattebefriade. Å andra sidan är det ju inte omöjligt att den sleme Filip lyckades ordna någon kreativ lösning även där.

Morthaur
Medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: 3 november 2002, 15:54
Ort: Sverige

Inlägg av Morthaur » 9 november 2002, 13:57

stämmer det att Robert the bruce blev hjälpt av tempelherrar att slå engelsmännen vid Bannockburn?

Enligt ett sällskap i skottland som då skall vara ett officiellt arv från orden skall detta stämma

Användarvisningsbild
Borstrand
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: 25 oktober 2002, 01:09
Ort: Höllviken i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Borstrand » 9 november 2002, 14:41


Skriv svar