De turkiska janisärrerna?
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
"Bersaglieris" tror jag det stavas.
jag förvirrades länge av "Ber" i början av ordet och trodde i min ungdom att detta bar BERgstrupper tills jag fick en knäpp på näsan av en mer insatt bekant som påpekade att de senare kallas Alpini...
Bersaglieri är någon sorts hård kärna i italienska förband tror jag.
Finns alltid en battallion eller 3 med i alla itaienska divisoner under andra världskriget om man får tro de OoB som man ser här och där.
jag förvirrades länge av "Ber" i början av ordet och trodde i min ungdom att detta bar BERgstrupper tills jag fick en knäpp på näsan av en mer insatt bekant som påpekade att de senare kallas Alpini...
Bersaglieri är någon sorts hård kärna i italienska förband tror jag.
Finns alltid en battallion eller 3 med i alla itaienska divisoner under andra världskriget om man får tro de OoB som man ser här och där.
-
- Medlem
Du är inte ensam.jag förvirrades länge av "Ber" i början av ordet och trodde i min ungdom att detta bar BERgstrupper tills jag fick en knäpp på näsan av en mer insatt bekant som påpekade att de senare kallas Alpini...
Hur menar du? Att dessa bersaglieris var några slags elittrupper?Bersaglieri är någon sorts hård kärna i italienska förband tror jag.
/Johan
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem