Osprey böcker om medeltida fälttåg och fältslag.

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 17 maj 2007, 16:02

Herr Nilsson skrev:RIP, Angus McBride (1931 - 15 May 2007) :cry:
Man kan ha åsikter om autenticiteten i hans historiska illustrationer, men inget kan ta ifrån honom att han var en skicklig illustratör. Hans "Slaget vid Svoldr" (Osprey Elite 3: The Vikings) är historiemåleri när det är som bäst, och en bild jag fortfarande älskar 20 år efter att jag först såg den.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 17 maj 2007, 16:58

Japp, man måste ändå framhålla att McBrides illustrationer alltid är suveräna, ohistoriska som historiska. Och det var ju heller inte så lite verk som han hann med under sin långa karriär. Han hade säkert kunnat hållt på i 10-20 år till om han inte ryckts bort.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Re: Osprey böcker om medeltida fälttåg och fältslag.

Inlägg av Tomas Ibsen » 4 juli 2010, 11:42

Hallå!

Har nyss beställt Douglas Millers bok The Landskneckts, men blir lite orolig när jag läser det som står här. Men samtidigt verkar det vara tunt med litteratur om landsknektarna, så man kanske ska hålla tillgodo med det man hittar?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Osprey böcker om medeltida fälttåg och fältslag.

Inlägg av B Hellqvist » 4 juli 2010, 14:58

Tomas Ibsen skrev:Hallå!

Har nyss beställt Douglas Millers bok The Landskneckts, men blir lite orolig när jag läser det som står här. Men samtidigt verkar det vara tunt med litteratur om landsknektarna, så man kanske ska hålla tillgodo med det man hittar?
Titeln är gammal, men jag tror den står sig rätt bra ännu. Du kan kanske vara intresserad av Ospreys "Landsknecht Soldier 1486-1560" av John Richards (Warrior 49). Den går in lite mer på vad det innebar att vara landsknekt, och kan funka bra som komplement till Millers bok.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Re: Osprey böcker om medeltida fälttåg och fältslag.

Inlägg av Kapten_Gars » 5 juli 2010, 10:16

Miller är rejält föråldrad och Richards bok är överlägsen, särskitl när det gäller dräkt och kultur. Miller ger dock en något bättre insyn i organisationen på större nivå.

Att det skulle vara tunt med litteratur om landsknektarna känner jag inte riktigt igen, det finns en rad välskrivna böcker i ämnet men de är på tyska.

Skriv svar