Discovery, långbågar och Agincourt

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 8 februari 2005, 22:31

Kapten_Gars skrev:Vet inte om jag vågar starta en sådan tråd om Osprey, en av deras författare redan utsett mig till ondskan själv (ok, jag överdriver men inte långt ifrån) och hävdar att jag hetsar mot honom och förföljer honom pga att jag kritiserat vad han skrivit.... 8O :roll:

Jag startar gärna en tråd med korta recensioner av tex de Osprey campaign böcker som handlar om medeltida slag i vilken vi kan tipsa om bra böcker och varna för de mindre bra, gärna med förklarign ar till vad som gör boken bra/dålig.
Låter som en bra och intressant idé, ska du lr jag starta tråden? Jag har ju också ett och annat att säga om vissa titlar, sedan skulle jag ju gärna vilja veta ifall jag blivit lurad av böcker som verkar trovärdiga

/Mikael

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 8 februari 2005, 22:37

Jag startar den som en klistrad tråd men du får gärn abörja med att fylla i innehållet :-)

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 8 februari 2005, 22:55

Djinghis Khan skrev:
Nu känner jag inte alls igen din beskrivning av boken. Nicolle poängterar visst engelsmännens fältbefästningar i.o.m. grävandet av "pot holes" - ja grävandet av dessa är ju t.o.m. illustrerat på sid 58-59. Nicolle tar även med det avsuttna engelska kavalleriets och fotfolkets roll (även detta illustrerat på sid 78-79) samt den kombination av vapenslagen som du efterfrågar. På sid. 95 står uttryckligen "Combined action, not mere firepower"


/Mikael
[/quote]
Sidan 95 och resten av avdelning om hur man kan göra ett krigsspels scenario av Crecy är inte skriven av Nicolle utan av en herre som heter Stuart Asquith, en välkänd herre i brittiska krigspelskretsar. De två texterna har med stor sannolikhet inget med varandra att göra utan är skrivna var för sig. Osprey kontaktade helt enkelt kända skrivbenter inom krigs&konfliktspels hobbyn och bad dem skriva en kort sektion om hur man skulle kunna spela ut slagen/fälttågen som resten av boken behandlade.

/Daniel

ToAsTmAsTeRn
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 3 mars 2006, 12:40
Ort: alunda

Inlägg av ToAsTmAsTeRn » 3 mars 2006, 12:46

Jagh vill Bara veta vad filmen på discoveryh (kan inte stava) heter, jag sdka skriva om dt i skolan, och har sett en annan film, som säger att dt va långbågen, men jag har sett den filmn du pratar om och vill skriva om dt men måste ha källan, jag vill inte skriva att dt kanks var så eller nåt, jasg tycker att dt va bättre så som de förklarade så snälla säg vad filmen heter :) :D

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 5 mars 2006, 11:07

och nya numret av illustrerad vetenskap har en artikel om hundraårskriget där de kör gamla vanliga "långbågarna vann slaget" stuket och har inga nya rön

So What
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 9 februari 2005, 22:18
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av So What » 5 mars 2006, 12:28

Här är lite från en test som gjordes av John Waller.
Under antagande att den typiska franska rustningen var 3-4 mm tjock vid främre delen av hjälmen,2mm för bröstplåten och 1 mm för arm och benplåtar.

Arrows with long bodkin arrow heads were shot over velocity measurement devices at wrought iron plates of 3mm,2 mm and 1 mm thickness.
the 30 kg draw weight bow was pulled by Mr John Waller of the Medieval Society.It was due in no small measure to Mr Wallers skill that the experiments could be conducted with confidence.
Not only did all the arrows hit the small restrained target,but also the arrow to arrow velocity variation was extremely small.
No penetrations were affected against the 3mm target indicating that an armoured head was safe.
The 11 mm penetration of the of the 2 mm plate is insufficient to cause fatal wounding of the thorax.
However,the 40-50 mm penetrations of the 1 mm plate is sufficient to cause loss of mobility and fighting capacity to the arms and legs.

Thus allowing for fatal penetrations through mail armour,the likely effect of the arrow storm at Agincourt is one of the many non-fatal but disabling wounds.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 5 mars 2006, 12:56

Den senaste forskningen visar på att fransmännens numerära överlägenhet vi Agincourt inte var så stor som det påståtts, och att engelsmännens vinst därför var mindre av ett mirakel, och mer en fråga om bra vald stridsställning, överlägsenhet i eldkraft, samt lerans negativa inverkan på de framryckande fransmännen.

Skriv svar