Bygga en trebuchet?

Apan Bosse
Ny medlem

Bygga en trebuchet?

Inlägg av Apan Bosse » 1 maj 2004, 20:46

Tjena,

Går i 2an nu och vi ska ha ett projektarbete i skolan. Jag och några kompisar hade ev. tänkt att bygga en liten trebuchet, och jag har lite frågor :)

Hur svårt är det? Är det jätte omöjligt att sickra ihop en liten stenslungare? Är väl ganska händig och ganska van att snickra. Har tillgång till verktyg o dyl.

Hur dyrt kommer det att bli? Vet inte riktigt hur stor den kommer bli (är bara på tidigt planeringsstadium).

Hur stort ska man bygga? Hur stor trebuchet ska man bygga om man vill slunga iväg en liten tennisbollsstor sten en hyffsad bit ? Vill inte bygga alltför stort med tanke på kostnaden.

Och slutligen om det är nån som har tips, egna erfarenheter eller information/länkar om riktiga trebucheter eller "modeller" skribv gärna ner dem här :D

mvh//
Daniel Ryberg

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 1 maj 2004, 20:48

Kolla på filmen Timeline om du vill se några in action.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 2 maj 2004, 01:38

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 2 maj 2004, 13:59

En (oerhört excentriks och rik) engelsman vid namn Hugh Wheeler har byggt en rejäl trebuchet (med sextons motvikt), kapabel att kasta iväg bilar. Denna egenskap föranledde Teknikens Värld att skriva en artikel om herr Wheeler någon gång 1991-1993. En obetalbar bildserie på en flygande Austin Allegro ingår. :)

Hittade en länk om killen: http://www.ptg.org/pipermail/pianotech/ ... 92481.html

Hans dröm enligt artikeln var att kasta sin exfru.. Behöver jag upprepa att han var engelsman? :D

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem

Inlägg av Halifírien » 2 maj 2004, 17:34

Tjena Daniel, intressant att du skulle fråga. Jag går också i tvåan och har själv knepat och knopat på en trebuchet lite till och från i ungefär ett års tid, på våra knappa träslöjdstimmar. Det var inte alls så svårt som jag trodde från början, det mesta i både material och redskap fanns i skolans träslöjdssal, och resten i lokala läder- eller byggaffärer, så särskilt budgetspräckande blev inte heller projektet. några hundringar fick jag sammanlagt punga ut för stålet till axeln och läder till slunga mm, men med lite fantasi kanman lätt få tag på allt inom skolans väggar, om man ber träslöjdsläraren snällt att köpa in vissa saker exempelvis metallrör och tjock ståltråd.

Nu var det inte heller någon speciellt avancerad maskin det är fråga om, men med sin höjd på 75 cm och en 7 kilos vikt i ändan av kastarmen så beräknas den kunna slunga en tennisboll ca 40 meter om allt funkar som det skall (Jag hoppas den blir klar till sommarlovet, då kan jag återkomma med resultatet).

Hursomhelst, grundidén och nästan all inspiration till bygget fick jag från denna underbara sida som jag hittade meddelst google:
http://www.ripcord.ws/
Här finns all grundläggande teori för att designa en egen trebuchet, men också en färdig byggplan för en liten men underbart käck pryl som med billiga och lättillgängliga material utnyttjar tyngdkraften och skuter dina tennisbollar över halva fotbollsplanen (nåja lite överdrivet kasnke... :)) inför en förstummad publik.

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 8 maj 2004, 11:06

En gång på "Scrapheap Junkies" på Discovery byggde det ena laget en trebuchet som bestod mestaldes av stålrör. Verkade vara rätt simpelt och cool blev den :wink:

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem

Inlägg av Halifírien » 9 maj 2004, 14:23

Det avsnittet såg jag med tror jag, heter det inte scrapheap challenge förresten? :D
Hursomheslt, dom sköt med pumpor på ett pappersslott från typ 100 meter, ganska fantastiskt för att vara byggt på en dag. :lol:

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem

Inlägg av Halifírien » 9 maj 2004, 14:27

Nu kan jag dessutom meddela att min trebuchet är så gott som färdig, fattas bara att måla. Och efter att ha slungat en apelsin hela 39 meter måste jag säga att projektet har varit synnerligen lyckat.

Användarvisningsbild
Prozac
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Prozac » 12 maj 2004, 23:06

Jag och en kompis byggde en liten trebuchet i 8:an, den var inte stor alls, kastarmen var högst 1 meter. Vi lyckades slunga iväg en golfboll säkert en 20 meter (då stog vi viserligen på en liten kulle). Nu står den i min källare och skrotar och samlar dam. Man kanske skulle ta ut den och skjuta lite med den nån gång. :D

Vi förbättrade också vår lille trebuchet med olika finesser så som elektrisk avfyrning och andra helt onödiga saker :P.
Vi gjorde så att en liten maskin ryckte loss sprinten så att hela kalaset for iväg. Vi fick i alla fall ett bra betyg på den.

profevil
Ny medlem

Inlägg av profevil » 7 juli 2004, 01:29

Hej Hej!

Vet att det är en lite gammal tråd men iaf.

Om jag skulle bygga en trebuchet(Blida) igen så skulle jag nog åtminstone ha en axelhöjd på ca 2½ m.

Detta för att det är lättare att dra ner armen då man kan använda sin kroppstyngd som vikt.

Med motvikt behöver man dock inte lika högt, men mer hör ger mer fallhöjd och möjlighet till längre arm.

Tyvär är ju motvikts kastmaskiner olagliga om man har en avfyrninsmekanism, då de precis som en armborst kan lagra energi..
och det faktum att man behöver tillstånd från kommunen då man ängnar sig åt "allmänfarlig verksamhet".

Mvh

Profevil

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem

Inlägg av Halifírien » 11 juli 2004, 20:45

Är det sant? Hur skaffar man tillstånd då?

erich lespenhalt
Medlem

Inlägg av erich lespenhalt » 14 juli 2004, 22:56

Det låter kul att bygga en trebuchet. Önskar att jag vore med.
Men om ni vill göra det riktigt autentiskt borde ni benämna stenslungan för vad det kallades på medeltiden då vapnet användes. Det gamla svenska ordet för en kastmaskin var blidha.

-Akten eder magistern, annars lösnar jak å blidarmen så att kemiboken knusar eder Delldator, ehuru I viljen kasta mik i prubban.

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 19 juli 2004, 10:23

Jag byggde en trebuche med en kompis för några år sen. Det är lätt om man har material och plats att skjuta.

Våran slungade iväg en 4hg tung sten kanske 80 m.

tympanon
Ny medlem

trebuchet

Inlägg av tympanon » 27 november 2004, 22:36

hejsan

för 2 år sedan byggde jag och min far en trebuchet, med svängbar motvikt och allt som hör till =)

Vi byggde en rejäl pjäs, med motvikt på runt 200 kg och en total höjd på 7 meter. På vissa ställen var vi tvungna att förstärka med järnbeslag men till 98% var trebucketen byggd i trä.

Vår trebuchet kunde kasta en 3kilos sten ca 100 meter (kan fortfarande även om den e lite ringrostig). Vi har ställt den brevid en sjökant och kastar stenen ut i sjön. Gissa om den blev populä'r bland polarna och i släkten!

Tog faktigst bara 2 veckor att bygga, men då bor vi också på en gård och har allt material vi behöver.

Lycka till med byggandet därute, de e kanonkul o se en trebuche in action! Missa inte nästa lördags avsnitt av "Riket" på SVT, då ska de skjuta me trebucherer.

MVH Jon

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 30 november 2004, 12:55

Halifírien skrev:Är det sant? Hur skaffar man tillstånd då?
Ring kommunen! Är tjänstemännen någorlunda normala brukar såna här grejer mest vara en formsak. Jag menar, för de allra flesta är det ju gleeest mellan ömtåliga saker ute i skogen...

Skriv svar