Mongolerna

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Mongolerna

Inlägg av Lindir » 28 maj 2002, 01:48

Är det någon som har bra litteraturtips om mongolernas historia? Även överhuvudtaget, men i första hand tidsperioden från Djingis Khan till Timur Lenk.

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 28 maj 2002, 09:10

Jag vet att det inte var riktigt detta du var ute efter, men på denna länk: http://www.friesian.com/mongol.htm , finns det regentträd och lite information om de olika khanerna

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Re: Mongolerna

Inlägg av Djinghis Khan » 27 april 2003, 18:37

Lindir skrev:Är det någon som har bra litteraturtips om mongolernas historia? Även överhuvudtaget, men i första hand tidsperioden från Djingis Khan till Timur Lenk.
Du kan ju börja med "The Mongol Warlords" av David Nicolle (finns på Adlibris och Bokus). En bok som behandlar de mongoliska fältherrarna Djinghis, Khubilai, Hülegü och Timur och historian kring dem. Om du vill ha mer tips så står jag gärna till förfogande.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Re: Mongolerna

Inlägg av Lindir » 28 april 2003, 02:00

Djinghis Khan skrev:Du kan ju börja med "The Mongol Warlords" av David Nicolle (finns på Adlibris och Bokus). En bok som behandlar de mongoliska fältherrarna Djinghis, Khubilai, Hülegü och Timur och historian kring dem. Om du vill ha mer tips så står jag gärna till förfogande.
Det låter intressant. Vem är David Nicolle? Vad tar den upp för infallsvinklar? Finns t ex mongolernas kultur och religion med?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Re: Mongolerna

Inlägg av Djinghis Khan » 28 april 2003, 10:47

Lindir skrev:
Djinghis Khan skrev:Du kan ju börja med "The Mongol Warlords" av David Nicolle (finns på Adlibris och Bokus). En bok som behandlar de mongoliska fältherrarna Djinghis, Khubilai, Hülegü och Timur och historian kring dem. Om du vill ha mer tips så står jag gärna till förfogande.
Det låter intressant. Vem är David Nicolle? Vad tar den upp för infallsvinklar? Finns t ex mongolernas kultur och religion med?
David Nicolle är en aktad auktoritet inom medeltida krigsföring (phil.Dr) och har bidragit till flera volymer hos Osprey förlag. Denna bok är dock inte från Osprey, utan är betydligt mer omfattande. Framförallt är den fokuserad på biografierna, men går ända in så att man får en förståelse för mongolernas kultur och religion från tiden före Djinghis fram till tiden strax efter Timuriderna. Men om man vill gå in riktigt på djupet om det så finns det ju andra böcker.

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Re: Mongolerna

Inlägg av Galadriel » 28 april 2003, 12:55

Lindir skrev:Är det någon som har bra litteraturtips om mongolernas historia? Även överhuvudtaget, men i första hand tidsperioden från Djingis Khan till Timur Lenk.
Gås igenom lite kortfattade i 'profetens folk'

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Re: Mongolerna

Inlägg av Djinghis Khan » 28 april 2003, 15:34

Galadriel skrev:
Lindir skrev:Är det någon som har bra litteraturtips om mongolernas historia? Även överhuvudtaget, men i första hand tidsperioden från Djingis Khan till Timur Lenk.
Gås igenom lite kortfattade i 'profetens folk'
Men vinklas starkt utifrån muslimernas syn. Biografin över Sultan Baybars är dock mycket bra.

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Inlägg: 1663
Blev medlem: 13 september 2004, 11:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Mongolerna

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 4 november 2015, 22:59

Egentligen är det ju så att John Keegans Krig och kultur tar upp mongolerna och mongolkrigaren, "en av skapelsens mest hårdföra varelser".
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)

Victrix
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 mars 2016, 10:37
Ort: Stockholm

Re: Mongolerna

Inlägg av Victrix » 12 mars 2016, 23:00

Djingis Khan av John Man är en utmärkt bok.

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Inlägg: 1663
Blev medlem: 13 september 2004, 11:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Mongolerna

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 28 juni 2016, 16:37

Djingis Khan - och modernitetens uppkomst
Weatherford, Jack
Är inte dum heller
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)

Skriv svar