Blekinges historia

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
bohlin
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 oktober 2003, 17:38
Ort: Norrköping

Blekinges historia

Inlägg av bohlin » 16 oktober 2003, 17:58

Hej.
Är född och uppvuxen i Blekinge, Ronneby kommun närmare bestämmt. Jag har på sistone blivit intresserad lite granna av Blekinges historia. Har lånat en bok som heter "Från Danmarks vedbod till Sveriges trädgård - blekingehistoria under 13000 år" av Ingemar Lönnbom. Den innehåller massor med intressant historia. Men det är några saker jag inte riktigt hänger med på tror jag.

På 300-talet nån gång så var Alaric kung över Skåne, Terra Scaniæ. Han hade tydligen huvudstaden i närheten av dagens Sölvesborg. Var Blekinge en del av detta kungarike då? Jag läste någonstans att detta var folksägen, så det är kanske bara påhittat ändå. Någon som kan upplysa mig?

På 800-talet nämns Blekinge för första gången. Det vad en sjöfarare vid namn Wulfstan som kallar Blekinge för "Blecingaeg", vilket betyder Blekingarnas strand. Han sa att det tillhörde svearna. Det är tydligen fastställd att Blekinge definitivt var danskt från 1100-talet någon gång. Någon som vet när/var/hur det hände?

En fundering som jag har är att Blecingaeg som Wulfstan pratade om kanske inte var det som vi idag menar med Blekinge. Det var kanske bara östra Blekinge. Västra delarna, d.v.s. Listerlandet, var kanske en del av Terra Scaniæ hela tiden, dvs från 300 tills det blev danskt. Annars så skulle blekinge först varit en del av Terra Scaniæ (år 300), sedan Sverige (år 800) och sedan Danmark (1100). Någon som vet något mera om detta?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1589
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Re: Blekinges historia

Inlägg av Örjan » 21 oktober 2003, 18:04

bohlin skrev:På 800-talet nämns Blekinge för första gången. Det vad en sjöfarare vid namn Wulfstan som kallar Blekinge för "Blecingaeg", vilket betyder Blekingarnas strand. Han sa att det tillhörde svearna. Det är tydligen fastställd att Blekinge definitivt var danskt från 1100-talet någon gång. Någon som vet när/var/hur det hände?
Det var 1060 som gränserna mellan de skandinaviska rikena fastställdes efter en lång period av krig. Då var Blekinge danskt och Jämtland svenskt.

En gissning på när Blekinge blev erövrat av Danmark skulle kunna vara i samband med Knut den Stores seger över Sveriges kung Anund Jakob och Norges kung Olav Haraldsson i slaget vid Helgeå 1026. Omkring 1030 titulerade sig Knut den Store som kung över England, Danmark, Norge och en del av Sverige. Hans välde föll ihop när han dog 1035.

Blekinge skulle möjligen ha kunnat förlorats tidigare. Men eftersom Erik Segersäll förde ett framgångsrikt krig mot Danmark i slutet av 900-talet verkar det rimligt att Blekinge var svenskt år 1000. Detta år var Danmark och Sverige bundsförvanter som krigade mot Norge och delade detta land mellan sig. Det är troligen då som Jämtland blev svenskt. För en tid skulle Olof Skötkonung också styra över Bohuslän och södra Tröndelag.

Skriv svar