Namn på fogdar

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 15 oktober 2003, 13:39

Det är det som är problemet - att vi inte vet vad som hände med de olika typerna av titlar och positioner, eller vad de ursprungligen betytt. Vad vi vet är att de devalverats - det är ett generellt fenomen för nästan alla hederstitlar att man uppfinner eller importerar nyare, finare, förnämare tillmälen och bit för bit puffar ner de gamla hedersorden nedåt i rangskalan tills de helt glöms bort. Andra ord med samma historia är sven och dräng. Fr. allt dräng förekommer som superlativ i runtexter, men är knappast hedersamt i vårt språkbruk. Thegn däremot verkar ha försvunnit helt, och vi vet inte riktigt vad ordet ursprungligen avsett, annat än att det var något som uppfattades positivt i meningen makt och status.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 15 oktober 2003, 18:09

En annan titel som platsar i sammanhanget är Herse, finns bla.a. kvar som namn på ett samhälle på Lidingö (Ledungö) Hersby, påstås det.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 19 oktober 2003, 13:56

Widsith skrev:Var passar beteckningen Thegn in i allt detta? Vad hände med thegnarna?
Bra fråga, jag tar det här ur minnet från den tid då jag bodde och arbetade i England:
En Thegn är kan vi säja officer i kungens Hundreds ( i Sverige hundare) hans män i dessa hundreds kallas Housecarls. De anses utgöra grunden till The Household brigade. D.v.s. Drottningens Livbrigad. I Sverige har vi bara livregementen numer. Kanhända har de en gång varit sammansatta till en Livbrigad, men jag vet inte.
Titeln Teghn är sannolikt importerad från de brittiska öarna, men The housecarl får väl anses vara ersatt med Dreng i Skandinavien, men om detta är jag ingalunda tvärsäker.
Dock stammar alltså riktiga Karlar från Englands medeltida Livregementen, även om engelsmännen själva inte använder uttycket Carl eller Karl, med undantag för egennamn förstås.
Att våra ökända svenska fogdar även skulle vara chefer i de kungliga livförbanden tvivlar jag i hög grad på. Det är ju i princip en skrivbordssyssla.
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 22 oktober 2003, 02:30

Bröt ur inläggen om jarlen Ulf Fase till en egen tråd så att vi gränslöst kan diskutera honom där. Han dök upp på denna tråd i sammanhanget att han haft eget mynteri på 1200-talet.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 23 oktober 2003, 11:29

Det finns ju ortnamn med Thegn i sig. Syftar det på militär funktion, eller att en thegn bott där?

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 23 oktober 2003, 17:42

Widsith skrev:Det finns ju ortnamn med Thegn i sig. Syftar det på militär funktion, eller att en thegn bott där?
Antagligen på samma sätt som med alla Karleby, dvs ... vi vet inte. Men gissa kan man, och det gör man.

Skriv svar