En till hjälm -en Bascinett med grodmunsvisir

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

En till hjälm -en Bascinett med grodmunsvisir

Inlägg av UrsusRex » 6 oktober 2003, 10:59

En till hjälm och jag har en fråga. Jag gillar nämligen denna hjälm skarpt och funderar på att beställa en av killen som bygger dom.
Dock kan jag inte förnimma mig ha sett en Bascinett med grodmunsvisir.'
Fanns sådana? och när? samt var?

Bild

tacksam för svar

Mvh
Björn

Cujomannen
Medlem
Inlägg: 71
Blev medlem: 4 juni 2003, 18:40
Ort: Sundsvall

Inlägg av Cujomannen » 6 oktober 2003, 19:07

Det ser ut som en tidig bascinet från ca 1330, i Holkham bibeln så finns det liknande hjälmar:

Bild

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 6 oktober 2003, 22:07

:D :D :D :D :D

KANON!!! Passar perfekt in på min re-enactment karraktär och resten av min rustning!
Överlycklig!------- Nu är det bara en fråga om finanser :(

Tack för svar, med bild och allt - TACK! :)

/B

Cujomannen
Medlem
Inlägg: 71
Blev medlem: 4 juni 2003, 18:40
Ort: Sundsvall

Inlägg av Cujomannen » 7 oktober 2003, 09:41

Vad bra att det passar med din tidsperiod... Är själv lite sugen på 1340-tal, men även 1390-tal, och 1470, 1190 osv... Det finns så mycket trevliga rustningar...

Sedan kan man fundera lite på om man ska definera hjälmen som en tidig bascinet (de var oftast kortare och hade en aventail vid denna tidpunkt) eller en sen rundtoppig tunnhjälm (sk 'sugerloaf') eller en sorts bastard mellan de båda.
Man kan även fundera på när toppspetsen flyttades bakåt (jämför med Holkham) från mitten som på denna hjälm. Så 1340 är kanske en bättre gissning.

Sedan kan man alltid fråga rustningsmakaren vad han har för influence till hjälmen, min gissning är att den är från nån Ospreybok, jag har för mig jag har sett nått liknande i typ 'French Armies of the Hundred Years War'.

För 1340-tals rustningar rekomenderar jag en titt i 'Romance of Alexander' (Ms Bodl.264) på http://image.ox.ac.uk/show?collection=b ... =msbodl264 samt en titt på samtidiga effigier på tex http://www.gothiceye.com/pictures.asp?c ... &offset=18

Det här gäller om du tänkt dig en västeuropeisk rustning, har du tänkt dig en skandinavisk dito så rekomenderar jag att du kollar upp lite tyska 1300-tals rustningar eftersom skandinavien fick mest influenser därifrån. Nu är dock skillnaderna inte så stora som de blir på 1400-talet men det skadar aldrig att kolla upp.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 7 oktober 2003, 10:56

Tack :D

Nu är den beställd! jahoo!!!!

/b

Skriv svar