Quiz: Medeltid
- Copernicus Polonus
- Medlem
- Copernicus Polonus
- Medlem
- Ralf Palmgren
- Medlem
Jag är inte alls säker på om detta är rätt ställe att fråga men jag frågar nu i alla fall.
Man vet inte mycket alls om denna legendariska kung men han är tydligen känd av annan orsak någon annanstans i Europa. Vad heter denna kung?
- Bilagor
-
- Legendarisk.jpg (17.7 KiB) Visad 657 gånger
Senast redigerad av 1 Ralf Palmgren, redigerad totalt 26 gånger.
- Ralf Palmgren
- Medlem
Du är på fel spår! Du är antingen för gammal åldersmässigt eller så är du tidsmässigt i en fel tid och en fel värld. 
Jag tror inte han är så värst känd bland nordbor i Norden. Därför skrev jag medvetet att han är känd någon annanstans i Europa samt i andra kretsar än vi skalmän. Nu är jag enligt egen utsago finurlig! 8)
Här är en ledtråd: Om denne legendariske kung någonsin har levt så levde han under antiken enligt de flesta men vissa andra säger att han levde under ytterst tidig medeltid.
Jag tror inte han är så värst känd bland nordbor i Norden. Därför skrev jag medvetet att han är känd någon annanstans i Europa samt i andra kretsar än vi skalmän. Nu är jag enligt egen utsago finurlig! 8)
Här är en ledtråd: Om denne legendariske kung någonsin har levt så levde han under antiken enligt de flesta men vissa andra säger att han levde under ytterst tidig medeltid.
Kung Arthur?Ralf Palmgren skrev:Du är på fel spår! Du är antingen för gammal åldersmässigt eller så är du tidsmässigt i en fel tid och en fel värld.
- Ralf Palmgren
- Medlem
Nu börjar vi närma oss. Berättelserna om denna legendariska keltiska kung är ibland men inte alltid tillsammans med de mer kända berättelserna om den mytiska kung Arthur. Båda nämns i Geoffrey av Monmouths välkända och intressanta verk "Historia Regum Britanniae" eller "De brittiska kungarnas historia" som verket heter på svenska. Han är bättre känd i England än i Norden. Detta eftersom kungen är huvudperson i en mycket omtyckt engelsk barnsång på samma sätt som "Blinka lilla stjärna" är i Sverige.
- Ralf Palmgren
- Medlem
Eftersom ingen kunde frågan ger jag nu svaret: Old King Cole. Har ni verkligen aldrig hört talas om honom eller barnvisan:
Old King Cole was a merry old soul
And a merry old soul was he;
He called for his pipe, and he called for his bowl
And he called for his fiddlers three.
Every fiddler he had a fiddle,
And a very fine fiddle had he;
Oh there's none so rare, as can compare
With King Cole and his fiddlers three.
Tyvärr inteRalf Palmgren skrev:Eftersom ingen kunde frågan ger jag nu svaret: Old King Cole. Har ni verkligen aldrig hört talas om honom eller barnvisan:
-
Björn Mikael
- Medlem
- Ralf Palmgren
- Medlem
Jag har redan gett det rätta svaret ovan: Old King Cole.
William Shakespeare har skrivit många pjäser. En av hans bästa och kändaste tragedier heter King Lear och handlar om den legendariska King Leir of Britain som enligt Geoffrey of Monmouth regerade i det förromerska Britannia.
Den från de engelska barnvisorna (nursery rhyme) välkända "Old King Cole" är tydligen inte alls känd i Sverige eftersom ingen på Skalman kände till honom. En legend sammanknyter Old King Cole med den historiska King Cunobelinus of the Catuvellauni tribe i det förromerska Britannia. Han är den legendariska Cymbeline i William Shakespeares tragedi (nuförtida romantiska komedi) "Cymbeline".
William Shakespeare har skrivit många pjäser. En av hans bästa och kändaste tragedier heter King Lear och handlar om den legendariska King Leir of Britain som enligt Geoffrey of Monmouth regerade i det förromerska Britannia.
Den från de engelska barnvisorna (nursery rhyme) välkända "Old King Cole" är tydligen inte alls känd i Sverige eftersom ingen på Skalman kände till honom. En legend sammanknyter Old King Cole med den historiska King Cunobelinus of the Catuvellauni tribe i det förromerska Britannia. Han är den legendariska Cymbeline i William Shakespeares tragedi (nuförtida romantiska komedi) "Cymbeline".
- Ralf Palmgren
- Medlem
Eftersom ingen har ställt en ny fråga ställer jag nu en ny. Den handlar "tyvärr" också om tidig medeltid. Vilket tydligen vållar svårigheter hos många. Nu då till själva frågan. Vi vet att langobarderna invaderade den appenniniska halvön och bildade Lombardiet år 568. Vem ledde langobarderna och blev den första langobardiska kungen att styra över Lombardiet (Kingdom of the Langobards)?
Alboin?Ralf Palmgren skrev:Eftersom ingen har ställt en ny fråga ställer jag nu en ny. Den handlar "tyvärr" också om tidig medeltid. Vilket tydligen vållar svårigheter hos många. Nu då till själva frågan. Vi vet att langobarderna invaderade den appenniniska halvön och bildade Lombardiet år 568. Vem ledde langobarderna och blev den första langobardiska kungen att styra över Lombardiet (Kingdom of the Langobards)?
- Ralf Palmgren
- Medlem