Probstners fråga.
Quiz: Medeltid
- DavidAfGöteborg
- Medlem
- DavidAfGöteborg
- Medlem
Lite hjärnsläpp här.
Denna kommer folk kunna snabbt men det är å andra sidan roligare när det flyter på.
Var,hur och när dog Rickard Lejonhjärta?
½ bonuspoäng: Rickard Lejonhjärta utförde under sitt levnadsår ett dåd som han fått oerhört mycket kritik för(man kan säkert få fram massa olika men det är ett som är väldigt känt). Vad gjorde han?
Denna kommer folk kunna snabbt men det är å andra sidan roligare när det flyter på.
Var,hur och när dog Rickard Lejonhjärta?
½ bonuspoäng: Rickard Lejonhjärta utförde under sitt levnadsår ett dåd som han fått oerhört mycket kritik för(man kan säkert få fram massa olika men det är ett som är väldigt känt). Vad gjorde han?
- Belisarius
- Medlem
6 april 1199, träffad av en skäkta (armborst) under belägringen av borgen Châlus
ska se om jag kan klura ut bonusen oxå
ändra: okej jag har två kandidater - 1) Den beordrade exekutionen av 2700 fångar under förhandlingarna med Saladin eller 2) Återerövringen av Jaffa ur Saladins händer med en minimal styrka 1192
ska se om jag kan klura ut bonusen oxå
ändra: okej jag har två kandidater - 1) Den beordrade exekutionen av 2700 fångar under förhandlingarna med Saladin eller 2) Återerövringen av Jaffa ur Saladins händer med en minimal styrka 1192
- DavidAfGöteborg
- Medlem
- Belisarius
- Medlem
Yay me! Jo, som jag läst så var det för att han han ansåg att Saladin förhalade fångutväxlingen efter Akkos erövring. Saladin hade bett Tempelriddarna att stå som garanter eftersom han ansåg att (de otrogna fähundarna) iallafall höll sitt ord. Tempelriddarna själva litade däremot inte på Rickard, så de vägrade att ge Saladin några garantier. Rickard blev lite sur och beordrade massakern. Vilket naturligtvis sågs som ett svek från Muselmanernas håll. Frankerna däremot lär ha blivit smått saliga av tilltaget...
Ska grubbla lite på en fråga...
Ska grubbla lite på en fråga...