Quiz: Medeltid

Låst
Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 28 maj 2004, 14:34

Då måste det vara Wismar som tillhörde Sverige en tid från 1653?

/A

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 28 maj 2004, 15:14

Usquebaugh skrev:Då måste det vara Wismar som tillhörde Sverige en tid från 1653?

/A
Nej tyvärr! Det rör sig om en stad som låg i det medeltida Sverige! Du får förflytta dig i östlig riktning!

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 28 maj 2004, 15:25

Åbo hade nån slags ringmur men den omslöt väl inte hela staden? Har heller ingen aning om när den kan ha uppförts...

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 28 maj 2004, 15:33

Teodric skrev:Åbo hade nån slags ringmur men den omslöt väl inte hela staden? Har heller ingen aning om när den kan ha uppförts...
Nej, staden Åbo hade så vitt jag vet ingen murad stadsmur. Staden jag söker ligger längre österut. Och hade goda skäl att ha stadsmur.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 28 maj 2004, 19:53

Rubber Duck skrev:
Usquebaugh skrev:Då måste det vara Wismar som tillhörde Sverige en tid från 1653?

/A
Nej tyvärr! Det rör sig om en stad som låg i det medeltida Sverige! Du får förflytta dig i östlig riktning!
F*N, jag trodde jag var säker när du även hänvisade till heraldik-quizen...där ser man. Får väl gissa vidare då.

/A

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 28 maj 2004, 20:23

Ventspils?

Känns konstigt att svara på två olika quizar samtidigt med samma svar...

/A

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem

Inlägg av Johan Ekstrand » 31 maj 2004, 03:01

Jag är tämligen säker på att Viborg hade en ringmur, det är en stad som idag inte ligger i Sverige idag, (Ryssland) och jag är helt säker på att den är från medeltiden så den torde klara alla kriterier för den här frågan.

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 2 juni 2004, 08:39

T_Jackson skrev:Jag är tämligen säker på att Viborg hade en ringmur, det är en stad som idag inte ligger i Sverige idag, (Ryssland) och jag är helt säker på att den är från medeltiden så den torde klara alla kriterier för den här frågan.
Helt rätt! Viborg i Karelen grundades av marsken Torgils Knutsson och var svensk fram till och med 1721.

Usqebaug hade tre rätt och Jackson ett! Varsågod och fråga!

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 2 juni 2004, 09:27

Vad hette den nya ekonomiska standard som Pippin den lille införde och sedan Karl den store utvecklade? Vad baserades den gamla standarden på?

/A

ingridhelene
Ny medlem

Inlägg av ingridhelene » 2 juni 2004, 13:07

En idé, fast jag vet inte om det är vad du tänkte paa ( :cry: ursäkta men jag har en fransk dator och kan inte skriva alla svenska bokstäver).
Upp till Karolinska tiden (säjer man saa?) gäller slaveriet, med Pippen den lille börjar träldomen (elle säger manlivengenskapen? Det är "servage" paa franska) - ingen stor skillnad förrutom att slavar var betraktade som boskap och trälar som (ofria) människor, som fick gifta sig, osv. - och med Karl den store kompleterrades systemet med det att fria folket blev vasaller.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 2 juni 2004, 13:18

(Jag tror den allmänt vedetagna termen i svensk litteratur är karolingisk, skulle tro efter Carolingian som ju engelskan använder. Det behövs i svenskan eftersom vi har en egen karolinsk era att tänka på. De är ju bägge namngivna efter kungar som på svenska heter Karl, i de flesta fall verkar förväxlingar otroliga men våra inhemska karoliner är nog vad läsare här associerar till ordet "karolinsk". Vad heter det förresten på franska, det har jag undrat över?)

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 2 juni 2004, 13:52

Teodric skrev:(Jag tror den allmänt vedetagna termen i svensk litteratur är karolingisk, skulle tro efter Carolingian som ju engelskan använder. Det behövs i svenskan eftersom vi har en egen karolinsk era att tänka på. De är ju bägge namngivna efter kungar som på svenska heter Karl, i de flesta fall verkar förväxlingar otroliga men våra inhemska karoliner är nog vad läsare här associerar till ordet "karolinsk". Vad heter det förresten på franska, det har jag undrat över?)
"la dynastie carolingienne", heter det på franska...

/A

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 2 juni 2004, 13:55

ingridhelene skrev:En idé, fast jag vet inte om det är vad du tänkte paa ( :cry: ursäkta men jag har en fransk dator och kan inte skriva alla svenska bokstäver).
Upp till Karolinska tiden (säjer man saa?) gäller slaveriet, med Pippen den lille börjar träldomen (elle säger manlivengenskapen? Det är "servage" paa franska) - ingen stor skillnad förrutom att slavar var betraktade som boskap och trälar som (ofria) människor, som fick gifta sig, osv. - och med Karl den store kompleterrades systemet med det att fria folket blev vasaller.
Ursäkta om jag var otydlig, men med ekonomisk standard menade jag den nya pengastandard som utvecklades under denna tid, alltså vad mynten baserades på.

/A

ingridhelene
Ny medlem

Inlägg av ingridhelene » 4 juni 2004, 10:06

Usquebaugh skrev:
"la dynastie carolingienne", heter det på franska...

/A
Bravo!!!
Vi säjer ocksaa "les Carolingiens"

ingridhelene
Ny medlem

Inlägg av ingridhelene » 4 juni 2004, 10:24

Usquebaugh skrev: Ursäkta om jag var otydlig, men med ekonomisk standard menade jag den nya pengastandard som utvecklades under denna tid, alltså vad mynten baserades på.

/A
Jag tror att dom försökte dom ena mynten i Europa (göra naan slags Euro :lol: ). Men det fungerade inte särskild bra.
Dessutom bestämde Pippin den lille att ha monopol (?) för att slaa mynten (förlaat min svenska). Förre detta var det klosterna som slog mynten. För att fortsätta och kompletera denna reform, bestämmde Karl den store att basera myntens värde paa vikten (en pund (?) är värd 20 sou). Förre detta var värden baserad paa en guld mynt (sou d'or).

Låst