Quiz: Medeltid
- Usquebaugh
- Medlem
- Rubber Duck
- Medlem
- Olof Ekström
- Medlem
- Rubber Duck
- Medlem
- Usquebaugh
- Medlem
F*N, jag trodde jag var säker när du även hänvisade till heraldik-quizen...där ser man. Får väl gissa vidare då.Rubber Duck skrev:Nej tyvärr! Det rör sig om en stad som låg i det medeltida Sverige! Du får förflytta dig i östlig riktning!Usquebaugh skrev:Då måste det vara Wismar som tillhörde Sverige en tid från 1653?
/A
/A
- Usquebaugh
- Medlem
- Johan Ekstrand
- Medlem
- Rubber Duck
- Medlem
Helt rätt! Viborg i Karelen grundades av marsken Torgils Knutsson och var svensk fram till och med 1721.T_Jackson skrev:Jag är tämligen säker på att Viborg hade en ringmur, det är en stad som idag inte ligger i Sverige idag, (Ryssland) och jag är helt säker på att den är från medeltiden så den torde klara alla kriterier för den här frågan.
Usqebaug hade tre rätt och Jackson ett! Varsågod och fråga!
- Usquebaugh
- Medlem
-
ingridhelene
- Ny medlem
En idé, fast jag vet inte om det är vad du tänkte paa (
ursäkta men jag har en fransk dator och kan inte skriva alla svenska bokstäver).
Upp till Karolinska tiden (säjer man saa?) gäller slaveriet, med Pippen den lille börjar träldomen (elle säger manlivengenskapen? Det är "servage" paa franska) - ingen stor skillnad förrutom att slavar var betraktade som boskap och trälar som (ofria) människor, som fick gifta sig, osv. - och med Karl den store kompleterrades systemet med det att fria folket blev vasaller.
Upp till Karolinska tiden (säjer man saa?) gäller slaveriet, med Pippen den lille börjar träldomen (elle säger manlivengenskapen? Det är "servage" paa franska) - ingen stor skillnad förrutom att slavar var betraktade som boskap och trälar som (ofria) människor, som fick gifta sig, osv. - och med Karl den store kompleterrades systemet med det att fria folket blev vasaller.
- Olof Ekström
- Medlem
(Jag tror den allmänt vedetagna termen i svensk litteratur är karolingisk, skulle tro efter Carolingian som ju engelskan använder. Det behövs i svenskan eftersom vi har en egen karolinsk era att tänka på. De är ju bägge namngivna efter kungar som på svenska heter Karl, i de flesta fall verkar förväxlingar otroliga men våra inhemska karoliner är nog vad läsare här associerar till ordet "karolinsk". Vad heter det förresten på franska, det har jag undrat över?)
- Usquebaugh
- Medlem
"la dynastie carolingienne", heter det på franska...Teodric skrev:(Jag tror den allmänt vedetagna termen i svensk litteratur är karolingisk, skulle tro efter Carolingian som ju engelskan använder. Det behövs i svenskan eftersom vi har en egen karolinsk era att tänka på. De är ju bägge namngivna efter kungar som på svenska heter Karl, i de flesta fall verkar förväxlingar otroliga men våra inhemska karoliner är nog vad läsare här associerar till ordet "karolinsk". Vad heter det förresten på franska, det har jag undrat över?)
/A
- Usquebaugh
- Medlem
Ursäkta om jag var otydlig, men med ekonomisk standard menade jag den nya pengastandard som utvecklades under denna tid, alltså vad mynten baserades på.ingridhelene skrev:En idé, fast jag vet inte om det är vad du tänkte paa (ursäkta men jag har en fransk dator och kan inte skriva alla svenska bokstäver).
/A
-
ingridhelene
- Ny medlem
-
ingridhelene
- Ny medlem
Jag tror att dom försökte dom ena mynten i Europa (göra naan slags EuroUsquebaugh skrev: Ursäkta om jag var otydlig, men med ekonomisk standard menade jag den nya pengastandard som utvecklades under denna tid, alltså vad mynten baserades på.
/A
Dessutom bestämde Pippin den lille att ha monopol (?) för att slaa mynten (förlaat min svenska). Förre detta var det klosterna som slog mynten. För att fortsätta och kompletera denna reform, bestämmde Karl den store att basera myntens värde paa vikten (en pund (?) är värd 20 sou). Förre detta var värden baserad paa en guld mynt (sou d'or).