Jag har börjat skriva juter för guter/götar och det är inte för att skilja mellan goter och juter men när vi inte vet kan det vara bra att göra så, tycker jag.Christer Samuelsson skrev:Juter, vilka juter omtalar Florensdokumentet.
Intressant länk du tipsade om [jag menar avhandlingen]. Jag tror Öland, nordligaste Gotland och vissa delar av nuvarande Danmark var under Pomerskt och Finnbaltiskt styre, det är det enda jag vet. Någon form av verksamhet i Blekinge verkar ha förekommit, men södra skandinavien blev snabbt norskdanskt (Kalmarledungen) vad jag förstår. Kurer är ju utdöda, nästan så Liver, men Pomrare vet jag inte. Dom verkar ha varit ganska "krigiska" - sjönomader, eller vad man ska kalla dem - så det kanske var därför de dog ut. Tanken att svearna varit en allians med dessa, men trycktes tillbaka omkring år 1000, men återuppstår ca 100 år senare, har visserligen slagit mig. Men det finns inte nog med bevis.Widsith skrev:Och om hertig Ratibor talar Snorre, eller för all del, Kungälvs pastorat:
http://www.kpast.org/skrin11.htm
Jag tycker sidan borde skriva Kungälv eller Konungahella; inte Kungahälla.