Så här ser sigillet för denne kung ut, det första tillfälle (som jag känner till i alla fall) då tre kronor använts som symbol för den svenska kungamakten:

Verkar som Rubber Duck hade atminstone nästan rätt, men Albrekt använde de tre kronorna i sigill, inte vapen?Rubber Duck skrev:Den förste att ha de tre kronorna i sitt vapen var väl Albrekt av Mecklenburg?
Knut Långe är korrekt! Hans vapensköld med två (enligt Dick Harrisson) eller tre (enligt Nordisk familjebok) bjälkar förekommer på mynt från hans tid.Engan skrev:Det måste väl vara Knut Långe du menar. Hans vapen är bara känt via hans sigill, va? Eller finns det någon separat källa som visar vapnet?
Gamla hederliga Nordisk Familjebok skriver en del om riksvapnets historia. Tydligen förekommer de tre kronorna på mynt redan från Magnus Birgersson Ladulås tid. Åtminstone är hans vapen omgivet av tre kronor (se länken nedan). När det gäller Magnus Eriksson så var han kung över Sverige, Norge och Skånelanden. En inte orimlig gissning är att de tre kronorna på hans mynt symboliserar dessa områden.Att de tre kronorna skulle funnits på ett mynt slaget av Magnus Eriksson visste jag inte.. är det helt säkert? Han hade liksom ingen anledning att föra dem, vad jag vet.. om det inte var under stridigheterna mellan honom och Albrekt förstås, och han ville usurpera symbolen på ett eller annat sätt..