Quiz: Medeltid

Låst
Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 15 december 2003, 00:17

Lindir skrev:1. Vem brukar kallas för "den förste turisten"?
2. Vilken bok av honom brukar man hänvisa till då?
3. Var reste han i denna "reseskildring"?
Ibn Batutta?

/DK M

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 15 december 2003, 01:29

Njaej, bra gissningar, men jag menar inte någon svensk (och Linné levde allt litet sent och Cicero för tidigt för att hamna under medeltiden ... :wink: ).

Med turist menar jag (eller snarare de som kallar honom så) någon som reser utan att ha något annat ärende än att resa/se sig omkring. Reseskildringar finns det flera andra, t ex Marco Polo och Ibn Battuta, men de hade i allmänhet andra grundorsaker för sitt resande (handel, forskningsresande, osv). Tidsperioden är dock ungefär densamma.

Det är möjligt att det är en slamkrypare, så för säkerhets skull kommer här ett par ledtrådar, för att utesluta andra alternativ:

Han kallas också för "den förste alpinisten" (eller åtminstone den förste dokumenterade), med vilket då menas "den förste att bestiga ett berg bara för att njuta av utsikten från toppen av det", som en av mina böcker skriver (med reservation för översättningen). Där nämns också att det, om man ska vara riktigt petig, ändå finns en ännu tidigare "dokumenterad" alpinist/turist. Turisten vi söker mötte nämligen enligt egen utsago en herde uppe på berget, som berättade att han femtio år tidigare hade försökt bestiga toppen, men inte fått något annat ut av det än "möda, ånger och sönderslitna kläder".

Varsågoda, nästa gissning (om nu ingen råkar veta det, eller lyckas slå upp det någonstans)!

Dilbert
Medlem

Inlägg av Dilbert » 15 december 2003, 08:03

Francesco Petrarca, vid bestigningen av Mont Ventoux? Han skrev väl ett brev om detta och en dikt som börjar Salve, cara Deo - något av dessa är kanske det verk du syftar på?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 15 december 2003, 14:27

Dilbert skrev:Francesco Petrarca, vid bestigningen av Mont Ventoux? Han skrev väl ett brev om detta och en dikt som börjar Salve, cara Deo - något av dessa är kanske det verk du syftar på?
Jodå, det är helt rätt. Och det var brevet ("Bestigningen av Mont Ventoux") jag syftade på. Huruvida det var avsett att sändas som brev kan man ju däremot diskutera. Det var ett vanligt grepp på den tiden att skriva texter i fiktiv brevform, ibland till adressater som inte ens levde. Bergsbestigningen skedde den 26 april 1336 tillsammans med hans bror Gherardo, och brevets adressat var denna gång augustinprästen och teologiprofessorn Dionigi da Borgo San Sepolcro.

Det är också omdiskuterat om detta verkligen, som han själv skriver, var en skildring av en ren nöjestripp, eller om detta bara var en litterär form han valt för att allegoriskt föra fram något helt annat budskap (för övrigt inspirerat av Livius skildring av den makedonske kungen Filip V:s bestigning av berget Hemo i Trakien) . Det ena utesluter egentligen inte det andra. Den som vill läsa brevet och döma själv kan gå till denna länk: http://130.238.50.3/ilmh/Ren/ren-pet-ventoux.htm, eller om ni föredrar denna översättning: http://www.fordham.edu/halsall/source/p ... ntoux.html.

Som kuriosum kan jag ju också nämna att Petrarca föddes precis samma år som Djingis tidigare förslag Ibn Battuta (nämligen 1304).

Bollen rullar därmed över till Dilbert.

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 20 januari 2004, 20:38

Jag kan inte komma på någon fråga just nu, men jag tänkte föreslå att vi hoppar över Dilbert och lämnar frågan fri. Han har tagit på tok för lång tid på sig nu. Var så god, den som vill!

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 21 januari 2004, 10:40

Bra initiativ Engan! Det är trist när quizen tynar bort. Jag tar tillfället i akt och ställer en bildfråga: Vem är detta?
Bilagor
01010.gif
01010.gif (12.69 KiB) Visad 874 gånger

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 22 januari 2004, 14:23

Det är Birger Brosa, Birger Jarls farbror. Blev tvungen att leta runt lite, kände igen det som ett 1100- eller tidigt 1200-talssigill men kunde inte riktigt komma ihåg vems det var.

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 22 januari 2004, 14:42

Visst är det Birger Brosa! Bilden är från hans sigill. Det intressanta med sigillet är att det är det första svenska (och nordiska?) som visar ett heraldiskt vapen, en lilja eller liljespira. Alltså inte det lejon som förknippas med Bjälbo-ätten. Vapnet var således personligt, eller symboliserande jarlavärdigheten.

Varsågod Engan!

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 23 januari 2004, 11:10

En lätt en då: Vilken kung är ansvarig för de tre kronorna i riksvapnet, och även för införandet av örtugen som mynt?

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 23 januari 2004, 11:13

Om örtugen vet jag ingenting, men de tre kronorna härstammar väl från Magnus Eriksson?

Henrik

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 23 januari 2004, 11:18

En slamkrypare? De tre kronorna förekommer på ett mynt från Magnus Erikssons tid, men inte i hans vapen. Den förste att ha de tre kronorna i sitt vapen var väl Albrekt av Mecklenburg?

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 23 januari 2004, 11:21

Nix. Däremot kommer folkungalejonet i riksvapnet ursprungligen från Magnus Erikssons farfars, Magnus Birgersson "Ladulås" kungavapen. Men de tre kronorna kommer en helt annan väg.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 23 januari 2004, 13:19

Erik av Pommern? Har för mig att det skulle finnas en teori att de tre kronorna pa nagot sätt kom fran hans hustru, Filippa av England?

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 23 januari 2004, 13:34

Hm, det är i och för sig lite omtvistat exakt var kronorna kommer från, men de finns belagda tidigare än under Erik av Pommern i alla fall. Närmare bestämt dyker de upp i sigillet för den kung jag tänker på.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 23 januari 2004, 14:00

Erik den Helige? Men då från Erik av Pommerns rikssigill där Erik den Helige avbildas med tre kronor på skölden...

Låst