Jägarens klädsel?

frejs väpnare
Medlem

Re: Jägarens klädsel?

Inlägg av frejs väpnare » 10 januari 2010, 12:35

Lästips:

Carl-Herman Tillhagen. Allmogejakt i Sverige.

frejs väpnare
Medlem

Inlägg av frejs väpnare » 10 januari 2010, 20:49

Lästips

Carl-Herman Tillhagen; Allmogejakt i Sverige.

Sorry. När jag kollade första gången kom inte "mitt" tips upp, så jag trodde dwet blivit fel.

Användarvisningsbild
leifhh
Medlem
Kontakt:

Inlägg av leifhh » 11 januari 2010, 07:40

frejs väpnare skrev:I "alla tider" har allmogens huvudsakliga jakt bestått i giller och fällor. Inte hade de råd med hundar och effektiva skjutvapen. Det är ju därför du läser om upproriska bönder, beväpnade med yxor och liar.

Så kläd du dina bondejägare i "normal" bondedräkt för den tid du funderar på.
Det kan jag skriva under på. Jaktens bedrevs till största delen opportunistiskt av allmogen. Dels passivt mha olika typer av fällor. Aktiv jakt skedde nog främst om man råkade se ett intressant villebråd i anslutning till där man befann sig. Men betänk att alla större djur var förbehållna de högre stånden. "Gemene man" fick hålla sig till småvilt. Åtminstone i södra sverige.

För övrigt åt man väldigt lite vilt i södra sverige under medeltiden, de siffror jag fått fram ligger mängden ben från vilt aldrig på ens 10% av de ben som hittas vid arkeologiska undersökningar.

(Och ja, jag vet vad jag talar om, har ett bokmanus om jaktens historia i min dator varav ett par kapitel publicerats i Svensk Jakt)

Skriv svar