Quiz: Medeltid
- Ralf Palmgren
- Medlem
Då jag inte just nu kommer på något annat land än Danmark som erövrar Gotland under 1300-talet så ber jag nu om att få en liten ledtråd.Blåser liv i tråden här med en ny fråga: under 1300 talet slogs bönderna (Bonde republiken Gotland) mot två olika länder. Det ena var Danmark med Valdemar Atterdag 1361 i spetsen som erövrade ön. Min fråga är vilket land gjorde den andra invasionen och vad hette kungen samt vilket årtal?
- Ralf Palmgren
- Medlem
Den medeltida romersk-katolska riddarorden Tyska orden erövrade visserligen Gotland år 1398 men de styrdes inte av någon kung utan av Ordens stormästare (Hochmeister des Deutschen Ordens) som vid tillfället för erövringen hette Konrad von Jungingen!!! Var den medeltida romersk-katolska riddarorden Tyska orden verkligen ett land under 1300-talet???Min fråga är vilket land gjorde den andra invasionen och vad hette kungen samt vilket årtal?
- Ralf Palmgren
- Medlem
Enligt min åsikt är det snarare en definationsfråga. Då gotlands beroende och oberoende av sverige vid den här tidpungten inte går att fastställa. Det enda som binder gotland till sverige vid tidpungten är just skatten. Allt annat var vad vi vet självständigt. Så om "bonde republiken Gotland inte betallade skatt, inte stod under svenska lagar, inte stod under nån svensk kyrkoauktorisitet, vad gjorde dom till svenskar? Borde dom inte rimligtviss ha blivit just en bonderepublik vid detta tillfälle? Ansågs detta som ett utbrytningsförsök eller bara en revolt mot skattehöjningen? Faktum kvarstår 1313 skickade kung birger en här för att kväva bonde republiken gotlands "uppror". Som jag skrev i ovan nämnda inlägg så var detta en slamkrypare. Nu i efter hand kanske den var lite för svår då den bygger just på en defination, ber om ursäkt för den okonkreta ursprungsfrågan i såna fall.
//gotish som jobbar natt och är väldigt trött ber om ursäkt för eventuella stavfel.
//gotish som jobbar natt och är väldigt trött ber om ursäkt för eventuella stavfel.
Enligt den tidens folkrätt (och dagens) var Gotland en del av Sverige. Gotlänningar var skyldiga att betala skatt till kungen och bidra med skepp till den svenska krigsmakten. Dessutom var de kyrkligt underordnade biskopen i Linköping och ärkebiskopen i Uppsala. Någon svensk rikslag existerade inte utan Gutalagen var lika mycket svensk lag som upplandslagen och västgötalagen. Vad upproret år 1313 gällde var att bönderna på norra Gotland inte accepterade kung Birgers skattehöjning och vägrade att betala den, den vanliga skatten hade de dock inget emot att betala och det var aldrig frågon om att göra sig fri från svenskt styre. Det finns ingenting som tyder på att landskapet Gotland hade större självstyre på 1300-talet än något annat svenskt landskap.Gotish skrev:Enligt min åsikt är det snarare en definationsfråga. Då gotlands beroende och oberoende av sverige vid den här tidpungten inte går att fastställa. Det enda som binder gotland till sverige vid tidpungten är just skatten. Allt annat var vad vi vet självständigt. Så om "bonde republiken Gotland inte betallade skatt, inte stod under svenska lagar, inte stod under nån svensk kyrkoauktorisitet, vad gjorde dom till svenskar? Borde dom inte rimligtviss ha blivit just en bonderepublik vid detta tillfälle? Ansågs detta som ett utbrytningsförsök eller bara en revolt mot skattehöjningen? Faktum kvarstår 1313 skickade kung birger en här för att kväva bonde republiken gotlands "uppror".
Men jag antar att det är jag som äger quizfrågan nu så jag ställer därför följande fråga:
Vilken land blev upphöjt till kungadöme av påven år 1077?
Ledtråd: Det är idag en självständig stat men har numera ett annat namn.
- Copernicus Polonus
- Medlem
- Copernicus Polonus
- Medlem
År 1253 kröntes två östeuropeiska ”furstar” till kungar. Den ena fick sin kungakrona i staden Navahradak och den andra i Drahičyn. Båda kröningarna kan ses som ett försök från påvemaktens sida till ett ökat katolskt inflytande i Europas östliga utkanter. I vilka länder härskade de krönta monarkerna?( bonus för den som vet deras namn).
/ Copernicus
/ Copernicus
- Copernicus Polonus
- Medlem